Rynek e-commerce w segmencie B2B inspiruje się dokładnie tymi samymi trendami co B2C i należy spodziewać się dużego przyspieszenia jego rozwoju, uważa managing partner w Unity Group Grzegorz Rudno-Rudziński.
Większość firm sprzedających tylko lub także w modelu B2B przechodzi obecnie ewolucję, której faza zależy od poziomu przygotowania w momencie wybuchu pandemii. Ci, którzy posiadali dobrze działający e-commerce B2B obecnie rozwijają i wzmacniają cyfrowy ekosystem o np. rozwiązania klasy PIM, nowoczesne narzędzia pricingowe czy też systemy marketingowe (automatyzujące lub wspierane przez AI). Natomiast grupa „maruderów” jest obecnie w fazie pogoni za czołówką i często od podstaw wdrażania rozwiązań e-commerce B2B, wskazuje Unity Group.
Spółka podkreśla, że sprzedaży online w B2B nie można już traktować wyłącznie jako ciekawostki.
„Dziś digital commerce staje się obowiązującym modelem sprzedaży i należy tu spodziewać się dużego przyspieszenia udziału sprzedaży cyfrowej. B2B inspiruje się dokładnie tymi samymi trendami co B2C – klienci przyzwyczajeni do standardów B2C oczekują tego samego komfortu zakupów także w obszarze biznesowym. Ma jednak więcej wyzwań związanych z porządkowaniem organizacji i musi wiedzieć, że rozwiązań dla B2C nie da się zastosować wprost. Dlatego pytanie nie brzmi już czy warto realizować cyfrową transformację handlu, ale jak to zrobić szybko i optymalnie kosztowo, bo każdy dzień zwłoki oddala biznes od pozostania w wyścigu o udziały rynkowe, o prowadzeniu w tym wyścigu nie wspominając. Dziś gdy kryzys zmusza do szukania optymalizacji, wiedza jak przeprowadzić zmianę staje się cenna jak nigdy” – powiedział Rudno-Rudziński, cytowany w komunikacie.
Unity Group wskazuje, że cyfrowa transformacja handlu to holistyczny proces zmiany sprzedaży i obsługi klienta, obejmujący transformację modelu biznesowego, sposobu działania wewnątrz firmy, zarządzania, aż po współpracę z klientami i dostawcami – przy wykorzystaniu pojawiających się innowacji technologicznych.
„Wyniki naszego najnowszego badania poświęconego segmentowi B2B pokazują, że jesteśmy w niezwykle ważnym dla biznesu momencie. Rynek rośnie bardzo szybko, klienci oczekują zmian, a firmy widzą korzyści z wejścia w sprzedaż internetową, również dla produktów i usług B2B – tu i teraz. By zwiększać zasięg, wchodzić na nowe rynki – także zagraniczne, docierać do nowych klientów, obniżać koszty obsługi oraz zwiększać marżę i przychody” – powiedziała Patrycja Sass-Staniszewska, prezes e-Izby, jednego z partnerów konferencji Commerce Transformation Days 2022.
Według cytowanego w komunikacie raportu „B2B e-commerce NOW” zrealizowanego dla Izby Gospodarki Elektronicznej, ponad 90% przedsiębiorstw oferujących produkty, usługi i rozwiązania dla biznesu planuje rozwijać e-handel. Już 41% firm działa na tym rynku i oceniło wejście w ten obszar jako sukces, a co czwarta firma ponad 80% przychodów czerpie właśnie z e-commerce.
„To pokazuje, że przez ostatnie 2,5 roku cyfryzacja była i ciągle będzie jednym z najważniejszych czynników wzrostu segmentu e-commerce B2B. Nowoczesne i cyfrowe rozwiązania, które proces sprzedaży przenoszą na nowy, wyższy poziom rozumienia i obsługi klienta, w coraz większym stopniu decydują o rynkowym sukcesie” – oceniono w komunikacie.
Transformacja cyfrowa handlu w kanałach B2B oraz B2C to jeden z głównych tematów, który będzie omawiany przez liderów branży commerce podczas konferencji Commerce Transformation Days. O swoich doświadczeniach podczas paneli dyskusyjnych, warsztatów i wykładów będą opowiadać przedstawiciele m.in. takich marek jak: Allegro, Carrefour, Super-Pharm, Euro RTV AGD, BRW, Żabka, PwC i wielu innych. Organizatorzy przewidzieli możliwość kameralnego networkingu i sesji konsultacyjnych 1:1 z prelegentami. Konferencja odbędzie się 22 i 23 września we Wrocławiu w Centrum Biznesowym Concordia Design. Agencja ISBnews jest patronem medialnym tego wydarzenia.
Źródło: ISBnews