Branża leasingowa udzieliła łącznie 68,25 mld zł finansowania w I-III kw. br., przy dynamice wzrostu wynoszącej 41,2%, podał Związek Polskiego Leasingu (ZPL). Od początku roku wzrosła wartość nowych kontraktów dotyczących pojazdów lekkich (37,9% r/r), pojazdów ciężarowych (85,8% r/r) oraz maszyn i urządzeń (25,8% r/r).
Po udanej dla leasingodawców pierwszej połowie roku, kiedy łączne finansowanie branży przekroczyło 45,6 mld zł, III kwartał przyniósł 20,9-proc. wzrost finansowania dzięki nowym umowom o wartości 22,6 mld zł. Skumulowane dane branży leasingowej na koniec września pokazują 41,2-proc. dynamikę r/r przy wartości nowych kontraktów na poziomie 68,2 mld zł, podano.
„Najnowszy raport ZPL opisuje też to, które segmenty rynku są najbardziej istotne dla firm. Niezmiennie pierwsze miejsce zajmują pojazdy lekkie, czyli pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 t z 46,3-proc. udziałem w rynku. Drugą najważniejszą kategorią przedmiotów finansowanych przez branżę są maszyny i inne urządzenia, które razem mają 26,7%, a trzecią – pojazdy ciężarowe o wadze powyżej 3,5 t, takie jak ciągniki siodłowe, naczepy, przyczepy i autobusy (22,2-proc. udział w rynku). Pozostałe aktywa, tj. sprzęt IT, samoloty, statki, tabor kolejowy i inne pojazdy, mają 4,1-proc. udział w rynku, podczas gdy nieruchomości zaledwie 0,7-proc. udział” – czytamy w komunikacie.
„Dynamiki, które widzimy w poszczególnych segmentach rynku leasingu, dosyć dobrze odzwierciedlają trendy w gospodarce. Dane o PKB za II kwartał, jak również dostępne dane o sprzedaży detalicznej za III kwartał pokazują, że wzrost gospodarczy w Polsce bazuje głównie na wydatkach konsumentów. To mocno wspiera finansowanie aut osobowych i lekkich dostawczych przez firmy leasingowe. Dynamika w tym obszarze byłaby znacznie wyższa, gdyby nie poważne problemy z dostępnością komponentów do produkcji aut, głównie półprzewodników. Z drugiej strony najwyższą dynamikę notujemy w finansowaniu pojazdów ciężarowych, co jest pochodną mocnego post pandemicznego odbicia w strefie euro. Wg prognoz Europejskiego Banku Centralnego gospodarka Eurolandu wzrośnie w tym roku o 5%, co mocno wspiera eksport towarów z Polski, a tym samym zwiększa zapotrzebowanie na usługi firm transportowych. Stosunkowo stabilnie rozwija się sektor maszyn, a za jego rozwojem stoi dynamiczne odbicie w produkcji przemysłowej (wzrost o 17,6% r/r za okres 01-08 2021) oraz wciąż wysoki poziom absorpcji funduszy unijnych na finansowanie maszyn rolniczych” – dodał dyrektor ds. statystyki i monitorowania rynku ZPL Marcin Nieplowicz, cytowany w materiale.
Według kwartalnego odczytu badania koniunktury branży leasingowej, realizowanego wśród osób odpowiedzialnych za sprzedaż w firmach leasingowych zrzeszonych w ZPL, w ostatnim kwartale roku ankietowane firmy prognozują stabilizację w obszarze zatrudnienia oraz w zakresie liczby rozwiązywanych umów. Jednocześnie firmy oczekują przyspieszenia aktywności sprzedażowej. Wyższy poziom finansowania rysuje się dla większości badanych grup środków trwałych. Wyraźne wzrosty finansowania są oczekiwane w zakresie finansowania pojazdów lekkich oraz – po raz pierwszy od dłuższego czasu – dla segmentu transportu ciężkiego. W zakresie finansowania maszyn i urządzeń oraz nieruchomości leasingodawcy spodziewają się wzrostów lub stabilizacji, zakończono.
Związek Polskiego Leasingu (ZPL) to organizacja reprezentująca 90% rynku leasingu w Polsce, która zrzesza 29 podmiotów. ZPL reprezentuje głównie firmy leasingowe, ale także firmy i organizacje związane z rynkiem wynajmu. Na gruncie europejskim Związek jest aktywnym członkiem Leaseurope, organizacji, w skład której wchodzi 45 związków z 32 krajów Europy.
Źródło: ISBnews