Rynek lodów w Polsce może w najbliższych latach rosnąć w tempie dwucyfrowym, po tym jak w 2022 r. wzrósł o 12,5% do 3,648 mld zł. Wedel będzie chciał zwiększać udziały w rynku lodów w Polsce z obecnego ok. 1% i znaleźć się wśród TOP 5 graczy kategorii lodowej, poinformowała odpowiedzialna za segment lodów w firmie Katarzyna Kowalczyk.
„Lody to obok ciastek druga największa kategoria segmentu słodyczy w Polsce i dynamicznie rozwijająca się. W ubiegłym roku rynek wzrósł o 12,5% do 3,648 mld zł z 3,244 mld zł w 2021 r. W ciągu ostatnich lat średnioroczny wzrost segmentu lodów wyniósł 10,6%. Istnieje oczywiście duża korelacja między pogodą, a sprzedażą lodów, ale też pandemia miała bardzo mocny wpływ na ten segment, szczególnie na kategorię lodów impulsowych. Jednak z powrotem jest to już rynek z dużym potencjałem, bo Polacy jedzą ok. 5,7 litra lodów na głowę obecnie, ale w 2025 roku może to być już 6,7 litra” – powiedziała Kowalczyk na spotkaniu z dziennikarzami.
„Spodziewamy się, że rynek lodów będzie rósł co najmniej 10% wartościowo, ale wolumenowo dynamika może być w przedziale 0-2%, ponieważ widzimy jak ceny poszły w górę wśród całej konkurencji, o ok. kilkanaście procent w ciągu ostatniego roku” – dodała.
Wskazała, że 99,6% ankietowanych Polaków deklaruje, że je lody.
„Tylko 4 osoby na 1000 przepytanych deklarowało, że nie sięga po lody” – powiedziała Kowalczyk i dodała, że ulubionym smakiem ok. 70-80% Polaków są lody czekoladowe, ale nowości stanowią 8,3% całej kategorii lodowej pod względem wartości.
Największą kategorią pod względem formatów opakowań są lody impulsowe (56%), które rosną też najszybciej (w 2022 r. wzrost o 11,8% wobec 2021). Lody familijne stanowią 35% wartości kategorii lodów, a multipaki 8%.
Kowalczyk zapowiedziała też, że firma Wedel będzie chciała zwiększać udziały w rynku lodów w Polsce.
„Wedel zdecydował się na wejście do kategorii lodów ze względu na sezonowość sprzedaży kategorii czekoladowej, która notuje zmniejszoną sprzedaż w miesiącach letnich, czyli odwrotnie niż w przypadku lodów. Wejście w kategorię lodową pozwala nam zmniejszyć sezonowość biznesu czekoladowego, a patrząc na potencjał rozwoju lodów doszliśmy do wniosku, że warto się w niej rozwijać” – powiedziała.
„Zależy nam na budowaniu udziałów rynkowych i mamy bardzo ambitne cele na ten rok. Nasz udział w całej kategorii lodów jest w okolicach 1%, a chcemy znaleźć się wśród TOP 5 graczy kategorii lodowej. Obecnie największym graczem w Polsce jest prawdopodobnie Algida z udziałem 25%” – dodała.
Zapowiedziała też, że w tym roku do oferty lodowej firmy Wedel wejdą takie nowości jak m.in. lody inspirowane alkoholami i drinkami.
„Lody inspirowane alkoholami, to oprócz trendu premium, trendu botanicznego (produktów kwiatowych) i trendu kolaboracji (produkty na licencji i współpracy marek), to kolejny trend i chyba w kategorii lodowej będziemy pierwsi w Polsce, którzy wejdą z lodami inspirowanymi drinkami. Planujemy lody pina colada oraz lody spritz. Oczywiście lody te nie zawierają alkoholu, tylko są inspirowane smakami” – powiedziała Kowalczyk.
Wedel to jeden z trzech największych producentów słodyczy czekoladowych w Polsce. Wraz z firmą Mondelez oraz Ferrero posiadają łącznie około 45% polskiego rynku słodyczy czekoladowych.
Źródło: ISBnews