Połączenie PKN Orlen i Grupy Lotos, a w konsekwencji wejście na polski rynek Grupy MOL, może sprawić, że w ciągu najbliższych trzech lat na krajowym rynku detalicznym nastąpi coś w rodzaju nowego rozdania, poinformował ISBnews prezes Unimotu Adam Sikorski.
„Samo wejście MOL do Polski w miejsce stacji Lotosu nie wstrząśnie rynkiem, pytanie, jak węgierski koncern będzie się zachowywał dalej, czy będzie miał apetyt na kolejne akwizycje. Nieoficjalnie mówi się, że może być zainteresowany przejęciem również stacji Amic Energy, czyli byłych stacji Lukoil, które niedawno przejął także na Węgrzech. Gdyby to się potwierdziło, najbliższe trzy lata mogą być interesujące, a rynek może niejako układać się na nowo, co dawno nie miało miejsca” – powiedział Sikorski w rozmowie z ISBnews.
Szef Unimotu nie ukrywa, że liczy również na to, iż transakcja sprzedaży stacji Lotosu Grupie MOL może okazać się korzystna także dla Unimotu i zarządzanej przez niego sieci Avia, ze względu na fakt, że znaczącą część przejmowanych stacji stanowią obiekty franczyzowe, których właściciele wcale nie mają obowiązku podpisywania nowych umów z Grupą MOL i mogą zdecydować się na innego partnera.
„Każda sieć detaliczna ma swoje DNA. Oceniam, że partnerzy Lotosu byli silnie związani z rafinerią w Gdańsku i lojalni wobec marki, a MOL nie jest właścicielem rafinerii w Polsce. Widzę więc poważne wyzwanie dla Grupy MOL, jeśli chodzi o utrzymanie współpracy ze wszystkimi dotychczasowymi partnerami” – dodał prezes.
Według niego, może to być szansa także dla Unimotu, tym bardziej, że po transakcji będzie on postrzegany jako jeszcze poważniejszy partner, a franczyzobiorcy sieci Avia są zadowoleni ze współpracy.
„Trudno na razie mówić o konkretnej liczbie stacji, ale na pewno potencjał nowych umów to więcej niż 10 stacji” – podsumował Sikorski.
Unimot specjalizuje się w obrocie olejem napędowym, biopaliwami, gazem płynnym (LPG), gazem ziemnym (w tym LNG) oraz energią elektryczną. Jako członek międzynarodowego stowarzyszenia Avia International, od 2017 roku rozwija w Polsce sieć stacji paliw pod marką Avia. W 2020 r. spółka weszła na rynek fotowoltaiki z marką Avia Solar. W marcu 2017 r. spółka zadebiutowała na rynku głównym GPW po przejściu z NewConnect. Spółka miała 4,82 mld zł skonsolidowanych przychodów w 2020 r.
Źródło: ISBnews