Wskaźnik Dojrzałości Innowacyjnej (WDI) – syntetyczna miara dojrzałości innowacyjnej polskich firm – osiągnął w 2023 roku wartość 34,6 na 100 punktów, podobnie jak w poprzedniej edycji badania, wynika z „Monitoringu innowacyjności polskich przedsiębiorstw”, piątej edycji raportu opublikowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).
Ponad połowę firm w Polsce (64%) stanowiły podmioty, które wdrożyły innowacje w 2022 r. lub wykazywały potencjał w zakresie działalności innowacyjnej, co oznacza, że np. działały na rynkach międzynarodowych, podejmowały działania mające na celu ochronę prawną swoich produktów czy choćby nawiązywały współpracę z innymi podmiotami w zakresie działalności innowacyjnej. Do grona najbardziej innowacyjnych przedsiębiorstw (liderów, dojrzałych i umiarkowanych innowatorów) należą przede wszystkim duże podmioty. To oznacza z kolei, że do nieinnowacyjnych podmiotów należą przede wszystkim podmioty zatrudniające 1-9 osób, wynika z badania.
„Podejmowane przez przedsiębiorstwa w 2022 r. działania innowacyjne przyczyniły się najczęściej do ogólnego rozwoju firmy (twierdzące odpowiedzi stanowiły 91,7%). Wpłynęły ponadto na podniesienie jakości usług i wyrobów (75,3%) oraz zwiększenie wydajności pracy (74%). Wprowadzenie innowacji nie przełożyło się natomiast istotnie ani na wzrost, ani na spadek zatrudnienia (odpowiednio 6,8% i 2,9% wskazań). Okazuje się, że najczęściej efekty wdrażanych innowacji usprawniają funkcjonowanie firm” – czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
Badanie wskazuje również na występowanie zależności pomiędzy innowacyjnością a umiędzynarodowieniem przedsiębiorstw. Aktywność na rynkach międzynarodowych prowadzi sześciokrotnie więcej firm innowacyjnych niż nieinnowacyjnych.
Kluczowymi kwestiami, które wpłynęły na podejmowanie działań innowacyjnych w 2022 r., była przede wszystkim inflacja, w szczególności wzrost kosztów energii. Zdaniem przedsiębiorców ważnymi czynnikami negatywnie oddziałującymi na działalność innowacyjną były bariery administracyjne, ale wskazywano je nieco rzadziej niż w badaniu z 2021 r. (72,9% vs. 77,9% firm), podsumowano.
Źródło: ISBnews