GE Aerospace ogłosiło oficjalne otwarcie zakładu obsługi technicznej silników lotniczych XEOS w Środzie Śląskiej koło Wrocławia. XEOS to obiekt MRO (Maintenance, Repair & Overhaul – konserwacja, naprawa i remonty) powstały w ramach joint venture GE Aerospace i Lufthansa Technik, specjalizujący się w przeglądach, naprawach i usługach serwisowych silników CFM International LEAP, które napędzają najpopularniejsze samoloty wąskokadłubowe.
„Otwarcie tego zakładu podkreśla nasze zaangażowanie w rozwój globalnych usług MRO dla silników CFM LEAP oraz długofalowe zaangażowanie GE Aerospace w Polsce” – powiedział dyrektor generalny ds. serwisu silników LEAP w GE Aerospace Alan Kelly podczas konferencji prasowej.
Zakład XEOS prowadzi obecnie przeglądy serwisowe silników LEAP-1B, a także wspiera naprawy modułowe i testy silników LEAP-1A. W najbliższych miesiącach planowane jest uruchomienie stanowiska testowego dla silników LEAP-1B, oraz dalsza rozbudowa zdolności remontowych i naprawczych obiektu, zapowiedziano.
„Dwa miesiące temu z dumą ogłosiliśmy, że Polskie Linie Lotnicze LOT wybrały Lufthansa Technik jako partnera do obsługi serwisowej swoich silników CFM LEAP-1B. Naturalnym krokiem było więc przyjęcie pierwszego silnika LOT-u do serwisowania właśnie w zakładzie XEOS w Polsce” – dodał dyrektor ds. obsługi silników nowej generacji w Lufthansa Technik Christian Seitler.
Lufthansa Technik i PLL LOT ogłosiły podpisanie umowy serwisowej dotyczącej silników CFM LEAP-1B w styczniu 2025 roku. Obecnie polski przewoźnik narodowy eksploatuje flotę 18 Boeingów 737 MAX 8, a w trakcie realizacji zamówienia znajduje się kolejnych 13 samolotów, co łącznie oznacza 62 silniki LEAP-1B oraz – dodatkowo – jednostki zapasowe, przypomniano.
Zakład XEOS to obiekt o powierzchni 35 tys. m2, obejmujący halę inspekcji wstępnej silników, główną halę montażowo-demontażową, linię czyszczenia i inspekcji, stanowiska naprawcze, centrum szkoleniowe oraz komorę testową.
Załoga liczy obecnie 250 osób.
GE Aerospace jest światowym liderem w produkcji silników odrzutowych, podzespołów i systemów dla lotnictwa cywilnego i wojskowego, z globalną siecią wsparcia. Firma dysponuje flotą składającą się z około 45 000 silników wykorzystywanych w lotnictwie cywilnym oraz 25 000 jednostek napędowych stosowanych w lotnictwie wojskowym.
Grupa Lufthansa Technik jest jednym z wiodących globalnych dostawców zaawansowanych usług technicznych dla lotnictwa. Posiada międzynarodowe certyfikaty jako organizacja obsługi technicznej, produkcyjna oraz projektowa. Firma zatrudnia ponad 24 000 pracowników w kilkudziesięciu lokalizacjach na całym świecie. Lufthansa Technik oferuje kompleksowy zakres usług dla lotnictwa komercyjnego, samolotów VIP oraz maszyn przeznaczonych do misji specjalnych. Portfolio firmy obejmuje obsługę techniczną, naprawy, przeglądy oraz modernizacje struktur płatowcowych, silników, komponentów i podwozi, a także produkcję innowacyjnych rozwiązań kabinowych oraz cyfrowe wsparcie zarządzania flotą.
Źródło: ISBnews