W nowym rocznym rozkładzie jazdy pociągów 2024/2025 na sieci kolejowej zostanie udostępnionych 16 nowych przystanków, podały PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK). Dziesięć z nich znajduje się na reaktywowanej w ruchu pasażerskim linii Częstochowa – Chorzew Siemkowice.
„Pasażerowie wybierający w codziennych podróżach kolej, od 15 grudnia skorzystają z 16 nowych przystanków, wybudowanych w ramach inwestycji współfinansowanych ze środków unijnych oraz z Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” – czytamy w komunikacie.
Lepszy dostęp do kolei zapewnią nowe przystanki Kraków Piastów, Kraków Kościelniki oraz Kraków Przylasek. W Małopolsce pociągi zatrzymają się również na nowym przystanku Pisary na linii Kraków-Krzeszowice. Do pociągów wsiądziemy także z nowego przystanku Rzepin Miasto w woj. lubuskim oraz Radziszewo na trasie między Szczecinem a Gryfinem, wymieniono.
Na linii między Częstochową a Chorzewem Siemkowicami oddanych do użytku będzie łącznie 10 nowych przystanków: 5 w woj. śląskim – Częstochowa Rząsawa, Mykanów, Stary Cykarzew, Cykarzew Północny, Stary Broniszew oraz 5 w woj. łódzkim – Ważne Młyny, Nowa Brzeźnica, Pieńki Dubidzkie, Strzelce Wielkie i Biała. Dotychczas linia była wykorzystywana przez pociągi towarowe. Od grudnia przewoźnicy regionalni uruchomią na niej regularne połączenia pasażerskie, podano także.
Od 15 grudnia wygodniej wsiądziemy do pociągów również ze zmodernizowanych peronów m.in. z przystanku Rabka Zdrój, Chorzów Uniwersytet, Muszyna i Chełm Miasto, dodały PKP PLK.
Zarząd infrastruktury kolejowej podkreśla także, że zrealizowane inwestycje umożliwiają podnoszenie prędkości na liniach kolejowych.
„Od 15 grudnia krócej pojedziemy z Warszawy do Szczecina (około 4 h 20 minut). Ze stolicy Pomorza Zachodniego dotrzemy szybciej nie tylko do Warszawy, ale także do stolicy Wielkopolski (ok. 1h 50 min.). To efekt zwiększenia prędkości na tej trasie do 160 km/h (na odcinkach Sochaczew- Łowicz – Kutno i Wronki – Krzyż – Szczecin Dąbie). Również dzięki zwiększeniu prędkości jazdy pociągów do 160 km/h na odcinku Małkinia – Białystok, najszybszy skład z Warszawy do stolicy Podlasia dojedzie w 1 h 30 minut. Efektem podwyższania prędkości na liniach kolejowych będzie również atrakcyjny czas przejazdu ze stolicy do Zielonej Góry (4 h 38 minut), jak również z Zielonej Góry do Szczecina – najszybsze połączenie wyniesie 2 h 11 minut” – czytamy w materiale.
Na Dolnym Śląsku w grudniu najszybszy pociąg dalekobieżny InterCity z Wrocławia do granicy polsko-czeskiej w Międzylesiu pojedzie w mniej niż 100 minut. To będzie najkrótsza w historii podróż tą linią. Skróci się również czas przejazdu pociągów regionalnych. To efekt prowadzonych prac ze środków budżetowych. Atrakcyjny czas przejazdu zostanie zapewniony dla pociągów kursujących na południe kraju. Z Krakowa do Zakopanego pojedziemy w nieco ponad 2 godziny. Z Zamościa do stolicy Małopolski dojedziemy w niecałe 4 godziny. Mieszkańcy Gdańska dotrą o ok. 20 minut szybciej do Wrocławia (w ok. 4h 20 minut).
Również z Gdyni do Słupska pojedziemy pociągiem w atrakcyjnym czasie 1 h 22 minuty. Na modernizowanym odcinku Lębork – Słupsk zniesiona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa. Również dzięki zakończeniu kolejnego etapu prac na trasie Skarżysko-Kamienna – Sandomierz i zniesieniu ZKA zyskamy dobry czas przejazdu w relacji Radom – Przemyśl (3 h 59 minut). Będzie także szybszy czas przejazdu z Warszawy do Łodzi Fabrycznej (1 h 7 minut) oraz do Lublina (1 h 46 minut).
Źródło: ISBnews