Przeterminowane zobowiązania przedsiębiorstw wyniosły 37,74 mld zł na koniec lutego, wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowych BIK. Zaległości firm wobec banków i dostawców wzrosły w ciągu pierwszych dwóch miesięcy br. o ponad 419 mln zł (1,1%), przybyło też 2 785 niesolidnych dłużników.
W ciągu pierwszych dwóch miesięcy 2022 roku, w największym stopniu za sprawą długów pośredników finansowych, podwyższyły się przeterminowane i nieopłacone zobowiązania sektora Działalność finansowa i ubezpieczeniowa (o 26%, 150 mln zł). Znacząco ponad średnią wzrosły też zobowiązania pozostałej działalności usługowej (2,5%, 8,5 mln zł), podano.
„Głównie dołożyły się do tego zakłady fryzjersko-kosmetyczne i zakłady pogrzebowe oraz usługi związane z poprawą kondycji fizycznej. Szczególnie martwiące są kłopoty oferujących usługi beauty i fitness, bo w sumie obostrzenia pandemiczne już ich nie dotyczą, a widać, że sytuacja do końca nie wróciła do normy. Bardziej zauważalny na tle innych sektorów wzrost zaległości odnotowała też Informacja i komunikacja (2,1%, 11 mln zł). I tu zaskoczenie, bo w płatnościach zawiodły w tym sektorze przede wszystkim podmioty zajmujące się oprogramowaniem oraz doradztwem IT, które z pewnością obecnie na brak klientów nie narzekają” – powiedział prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak, cytowany w komunikacie.
Z początkiem roku słabiej wypadły też transport i gospodarka magazynowa (1,9%, 41 mln zł), tu zaległości podbił głównie transport drogowy. Nie najlepiej w 2022 weszły też rolnictwo (1,8%, 10,5 mln zł) oraz kultura, rozrywka i rekreacja (1,7%, 2,9 mln zł). W ostatnim przypadku widać, że trudności mają firmy przygotowujące przedstawienia oraz prowadzące obiekty sportowe.
W kluczowych sektorach gospodarki, przemyśle, handlu i budownictwie, zmiany były bardzo nieznaczne, zakończono.
Źródło: ISBnews