Crowdway zrealizował 12 emisji w ramach crowdfundingu inwestycyjnego o łącznej wartości 25,6 mln zł w 2020 r. wobec 10,78 mln zł rok wcześniej, podała platforma.
„Od stycznia do grudnia 2020 r. wartość zakończonych emisji na Crowdway wyniosła 25,6 mln zł wobec 10,78 mln zł w roku poprzednim. Wzrosła też skuteczność zbiórek. Wśród 12 kampanii promowanych przez platformę w mijającym roku, aż dwie trzecie osiągnęło 100% swojego celu. Na ten sukces złożyły się emisje spółek: Kombinat Konopny SA (4,2 mln), Browar Za Miastem SA (4,18 mln zł), Alembik Polska (4,185 mln zł), Tenczynek Bezalkoholowe (4,176 mln zł), All Good SA (Coffeedesk; 2,016 mln zł), Film Rój SA (1,93 mln zł), Akardo SA (1 mln zł) oraz Las Vegans SA (1 mln zł)” – czytamy w komunikacie.
„Jako Crowdway pozostajemy konsekwentni w selektywnym doborze projektów. To pozwala nam utrzymywać standard indywidualnego podejścia do emitentów i promować projekty o najwyższym potencjale dla inwestorów. Takie podejście procentuje. Efektywność pozyskiwania kapitału na naszej platformie wzrosła do 88% wobec 51% w roku poprzednim” – powiedział dyrektor operacyjny Marcel Rowiński, cytowany w komunikacie.
Z danych zebranych przez Crowdway wynika, że łączna wartość zakończonych kampanii w 2020 roku wyniosła około 81 mln zł. To suma około 50 upublicznionych emisji, promowanych na 5 największych platformach w Polsce.
„Według naszych szacunków, suma wpłat od krajowych inwestorów społecznościowych była o ponad połowę wyższa niż w 2019 roku. Zakładamy, że ten trend zostanie podtrzymany w przyszłym roku. Crowdinvesting staje się coraz bardziej znaczącą metodą inwestowania i pozyskiwania kapitału. W skali całego rynku pojawiają się projekty o rosnącej atrakcyjności dla inwestorów pod względem jakości biznesplanu, a także etapu rozwoju przedsięwzięcia” – wskazał Rowiński.
Firma podała też, że na największych platformach w Polsce w 2020 roku odnotowano 8 kampanii, które osiągnęły maksymalną wartość emisji akcji bez obowiązku przygotowania prospektu emisyjnego, tj. 1 mln euro. Aż 4 z nich promowane były przez Crowdway.
W 2020 roku wśród kampanii o wartości 1 mln euro przeważały emisje producentów piw rzemieślniczych i alkoholi mocnych. W listopadzie 2020 r. na Crowdway.pl spółka Kombinat Konopny zebrała kwotę 4,2 mln zł w rekordowe 38 minut od startu zapisów. Uwagę przyciągnęła też emisja akcji Film Rój SA, która osiągnęła cel 1,93 mln zł w 38 dni.
„W trudnym okresie pandemii dobrze radzą sobie spółki związane z e-commerce czy gamingiem. Podmioty z tych branż cieszyły się zaufaniem i popularnością wśród crowdinwestorów. Do nich powinny w przyszłym roku dołączyć farmy fotowoltaiczne. Pierwsza w Polsce inwestycja społeczności w film fabularny otworzyła drogę kolejnym produkcjom” – dodał dyrektor.
Crowdway to jedna z największych w Polsce internetowych platform crowdfundingu inwestycyjnego (crowdinvestingu). Operatorem platformy jest Crowdway Sp. z o.o., która od stycznia 2020 roku razem ze spółkami QValue SA i Vortune Equity sp. z o.o. należy do holdingu Vortune Equity Group SA.
Źródło: ISBnews