Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora gamingowego z okresu 30 września-4 października.
Dark Point Games: Spółka, która zadebiutuje na NewConnect 8 października, planuje wydawać niezależne gry AA/AA+ regularnie co 2-3 lata, korzystając z modelu self-publishing, poinformował ISBtech prezes Paweł Waszak. W perspektywie średnioterminowej chce dołączyć do grona pięciu największych niezależnych studiów gier w Polsce.
Big Cheese Studio: Rada nadzorcza powołała Łukasza Dębskiego w skład zarządu spółki, powierzając mu funkcję prezesa zarządu, ze skutkiem od 4 października 2024 roku od godziny 12:00, podała spółka. Wcześniej rada nadzorcza odwołała ze stanowisk prezesa zarządu Łukasza Zabłockiego oraz członka zarządu Rafała Szymańskiego.
Dark Point Games: Toruńskie studio zadebiutuje na rynku NewConnect we wtorek, 8 października, podała spółka. Spółka wejdzie na giełdę bez pozyskiwania dodatkowego kapitału.
Gaming Factory: ustalił daty premiery dwóch tytułów wydawniczych. 24 października na PC oraz konsole udostępniona zostanie gra „Puppet House” z gatunku horror survival, za której produkcję odpowiadają Vecube Studio oraz Spirit Games Studio. Z kolei 6 listopada swoją premierę będą miały konsolowe wersje strzelanki „SlavicPunk: Oldtimer” autorstwa Red Square Games, podała spółka.
Movie Games: Uzyskało pełny zwrot kosztów portingu gry „Alaskan Road Truckers”, której jest współwydawcą, na konsole PlayStation 5 i Xbox Series S|X, podała spółka. Zwrot kosztów został wykazany w raporcie popremierowym wersji konsolowej gry, otrzymanym 30 września od głównego wydawcy gry, GMG Label Limited. Nie obejmuje on sprzedaży do dziś. Zgodnie z polityką platform raport jest przekazywany z co najmniej miesięcznym opóźnieniem, wskazano w komunikacie.
Frozen Way: zawarł z Snail Games USA Inc. umowę wydawniczą, na mocy której Snail Games zostało wydawcą gry „Honeycomb: The World Beyond”, podała spółka. Jednoczesna premiera pełnej wersji gry na PC i konsole została przesunięta z września 2024 r. na czerwiec 2025 r.
11 bit studios: zdecydowało o przesunięciu premiery gry „The Alters” na I kw. 2025 r. z planowanego wcześniej IV kw. 2024 r., podała spółka.
T-Bull: odnotował 0,86 mln zł jednostkowej straty netto w I poł. 2024 r. wobec 1,8 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
All in! Games: odnotowało 1,85 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I poł. 2024 r. wobec 4,51 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
Drago entertainment: odnotowało 1,51 mln zł jednostkowego zysku netto w II kw. 2024 r. wobec 0,22 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Gamedust: Przyjął strategię rozwoju do2025 obejmującą m.in. reorientacja na model wydawniczy i adaptacyjny, z naciskiem na przenoszenie gier z formatu flat screen do VR, elastyczne modele współpracy z deweloperami i właścicielami IP, koncentracja na segmencie indie premium, przy zachowaniu synergii z rynkiem gier tradycyjnych, staranny proces selekcji i rozwoju projektów, zrównoważona strategia rozwoju portfolio i wydawnicza, a także eksploracja nowych obszarów działalności związanych z VR.
Big Cheese Studio: odnotowało 4,79 mln zł jednostkowego zysku netto w I półroczu 2024 r. wobec 2,45 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
3R Games: Odnotowało 0,33 mln zł jednostkowego zysku netto w I poł. 2024 r. wobec 76 tys. zł straty rok wcześniej, podała spółka.
SimFabric: Odnotował 0,12 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I poł. 2024 r. wobec 1,65 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka.
PlayWay: Odnotował 86,31 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I poł. 2024 r. wobec 63,57 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
7Levels: Premiera gry „KONG: Survivor Instinct”, opartej o świat Monsterverse, została wyznaczona na 22 października 2024 r. na platformach PC (Steam), PlayStation 5 oraz Xbox Series S|X. Gra ukaże się na terytorium Europy, Australii oraz Ameryki. Cena gry została ustalona na poziomie: 24,99 euro lub 24,99 USD.
Żabka: W sklepach sieci dostępne są kody, za które nabyć można wirtualną walutę, tzw. V-dolce do wykorzystania w grze „Fortnite”. Zakup kodów w Żabce wiąże się z wieloma benefitami dla graczy.
Games Box: Zawiadomił o zamiarze połączenia z 3T Games poprzez przeniesienie całego majątku tej spółki w zamian za akcje emitenta nowej serii C.
RedDeer.Games: Udostępnił grę „Dreamland Farm” na Nintendo Switch.
SteelSeries: Marka sprzętu esportowego zaprezentowała klawiatury z serii Apex Pro Gen 3. Wyposażone w technologię OmniPoint 3.0 oraz pierwszy w branży czujnik Hall Effect Gen 3, klawiatury z serii Apex Pro Gen 3 zapewniają graczom przewagę podczas rywalizacji. Dodatkowo, dzięki nowemu zestawowi zaawansowanych funkcji oprogramowania GG, w tym Rapid Tap, Rapid Trigger i Protection Mode, gracze mogą łatwo uzyskać dostęp do indywidualnych profili profesjonalnych dla najczęściej granych gier, poprzez funkcję GG QuickSet.
Electronic Arts: Udostępnił grę „EA Sports FC 25” z nowym sposobem gry Rush i technologią FC IQ na PlayStation5, PlayStation 4, Xbox Series X|S, Xbox One, PC oraz Nintendo Switch.
Sony: PlayStation Studios od pewnego czasu korzysta z AI w procesie tworzenia gier, a pierwszym tytułem, w którym zastosowano tę technologię, był Marvel’s Spider-Man 2, podał ppe.
Bloober Team: Pojawiła się pierwsza recenzja remake’u „Silent Hill” na łamach japońskiego magazynu „Famitsu”. W produkcję gra czterech recenzentów, z których każdy wystawia grze indywidualną ocenę, gra otrzymała noty: 8/10, 9/10, 9/10 i 9/10.
11 bit studios: TFI Allianz Polska zmniejszył udział do 4,55% głosów na walnym.
11 bit studios: Biuro maklerskie mBanku zaktualizowało modele zysków spółki, aby odzwierciedlić znaczące cięcia w prognozach dotyczących wolumenów i planowanych premier. „Pomimo obniżenia prognoz, uważamy, że rynek dyskontuje obecnie zbyt pesymistyczny scenariusz. Naszym zdaniem niektórzy gracze jedynie odłożyli zakup Frostpunk 2, a nie całkowicie go anulowali” – ocenił broker. Cena akcji 11bit studios spadła o połowę w ciągu tygodnia po niezadowalającej premierze „Frostpunk 2”. Gra wystartowała z bardzo dużą liczbą pozytywnych recenzji (z oceną Steam ponad 90% 30 minut po premierze), ale w ciągu pierwszego weekendu jej rankingi spadły do niskich 70%, ponieważ gracze byli niezadowoleni z ewolucji gry. Przede wszystkim gracze byli rozczarowani różnicami między „Frostpunk 2” i „Frostpunk 1”, twierdząc, że sequel jest zbyt złożony, zbyt ambitny, zbyt trudny do rozpoczęcia, zbyt polityczny itp. Nominalna liczba negatywnych recenzji nie była wysoka (około 500 dziennie), ale wpłynęła na ogólną ocenę, co z pewnością przekonało niektórych do odłożenia zakupu, wylicza BM mBanku. 11 bit studios ujawniło, że sprzedało ponad 350 tys. kopii gry i że w pełni odzyskało koszty rozwoju i marketingu „Frostpunk 2” dzięki przychodom ze sprzedaży, a także dzięki umowie Microsoft Game Pass. „Ponieważ szybkość, z jaką koszty zostały odzyskane, została wyceniona, nie zmieniło to nastrojów wokół akcji. Pomimo wolumenu sprzedaży znacznie poniżej zawyżonych oczekiwań, premierę 'Frostpunk 2′ można uznać za przeciętną – w końcu konwersja listy życzeń (w tym zamówień przedpremierowych) wyniosła około 15% w ciągu trzech dni, podczas gdy mediana dla zbioru danych gier na PC wskazuje na ~ 16-27% konwersji listy życzeń do sprzedaży w pierwszym tygodniu” – dodano w raporcie. Broker oczekuje, że z czasem hotfixy i DLC pomogą poprawić ogólną ocenę „Frostpunk 2” i przywrócić zainteresowanie grą, choć zajmie to trochę czasu. „Frostpunk 1” wystartował z wynikiem ~85% użytkowników, który z biegiem lat poprawił się do ~92%. „Oczekujemy, że 11B w pełni zaangażuje się w 'FP2′, dostarczając zawartość, która zadowoli graczy, co wesprze przyszłą sprzedaż. Należy pamiętać, że 11 bit studios ma zamiar wydać 'The Alters’ w IV kw [raport wydany przed przesunięciem terminu premiery – ISBnews], a nowy tytuł może poprawić sentyment do akcji. Gra jest #45 na liście życzeń Steam, co naszym zdaniem oznacza ok. 430-450 tys. zainteresowanych graczy – całkiem spora baza fanów. Biorąc pod uwagę, jak duże zainteresowanie wzbudził ten tytuł podczas Steam Next Fest w czerwcu 2024 r., gra może przekroczyć oczekiwania wszystkich (tytuł TPP osadzony w realiach science-fiction będzie strzałem w dziesiątkę dla wielu graczy)” – czytamy dalej. Biorąc pod uwagę niższą niż oczekiwano sprzedaż „Frostpunk 2” i mieszane wyniki ostatnich umów wydawniczych, broker spodziewa się, że 11 bit studios gruntownie przemyśli przyszłość wydawnictwa zewnętrznego. „Oczekujemy, że 11B będzie nadal działać jako wydawca dla innych firm, jednocześnie drastycznie zmniejszając liczbę finansowanych przez siebie projektów. Oczekujemy, że credo 'znaczącej rozrywki’ zwycięży, ale przy bardziej konserwatywnym podejściu do wyboru partnerów” – napisano w raporcie.
PlayWay, Madmind: Twórcy „Succubus” i „Agony” uruchomili Madmind Studio Store, „wolny od cenzury i regionalnego blokowania”.
Gaming: Szacowana wartość globalnego rynku gier wideo wyniosła w 2023 roku 196 mld USD i była większa niż łączne wydatki na streaming wideo (114 mld USD), streaming muzyki (38 mld USD) oraz bilety do kina (34 mld USD). W najbliższych latach rynek gier będzie przyciągać coraz więcej użytkowników, a jego łączna wartość wzrośnie do niemal 260 mld USD w 2028 roku, wynika z analiz firmy doradczej Bain & Company. O kierunkach rozwoju rynku zadecydują młodsi użytkownicy, dla których ekosystem gier staje się głównym centrum rozrywki i aktywności społecznych.
11 bit studios: DM BOŚ podał, że debiut „Frostpunk 2” był poniżej oczekiwań brokera. Szczytowa liczba graczy osiągnęła 36 tys. w sobotę po premierze, co było o 29% poniżej dolnego przedziału oczekiwań brokera na poziomie 50-70 tys. 71% (z 4,962) recenzji na Steam jest pozytywnych, co jest wyraźnie poniżej oczekiwań DM BOŚ na poziomie 80%+. Skargi dotyczą głównie faktu, że gra zbytnio różni się od swojej poprzedniczki. „Choć spodziewaliśmy się niezadowolenia ze strony części graczy, to skala narzekań jest niepokojąca. Niższe recenzje mogą naszym zdaniem negatywnie wpłynąć na sprzedaż długoterminową. Podejrzewamy, że w III kw. 2024 gra może sprzedać się w liczbie ok. 480 tys. sztuk, czyli 24% poniżej naszych wcześniejszych oczekiwań na poziomie 630 tys. sztuk. Obniżamy nasze prognozy sprzedaży dla 'Frostpunk 2′ odpowiednio o 16-24%” – napisał broker. W ocenie DM BOŚ, „Frostpunk 2” to biznesowy sukces. „Szacujemy, że gra wygeneruje ok. 220 mln zł sprzedaży w ciągu dwóch lat wobec ok. 100 mln zł wygenerowanych przez 'Frostpunk 1′ w tym samym czasie (w tym PC, konsole, DLC, płatność Game Pass). Ze względu na niższe od oczekiwanych wyniki sprzedaży 'Frostpunk 2′, uważamy za rozsądne obniżenie naszych prognoz wolumenu sprzedaży dla wszystkich przyszłych gier o 30%-38%” – podano także.
Artifex Mundi: Ostatnie dynamiki przychodów „Unsolved” przekraczają założenia BDM z poprzedniej rekomendacji, co skłania do podwyższenia prognoz. „Liczymy, że we wrzesień i październik, za sprawą zwiększonych nakładów na kampanie marketingową z ostatnich miesięcy oraz uwolnieniu skumulowanego od początku roku potencjału LTV (poprawa o ok. 40%) pozwolą 'Unsolved’ wypracować rekordowe przychody. Mając na uwadze sezonowość spodziewamy się ponownego ograniczenia skali UA w okolicach listopada, co pozwoli na poprawę rentowności i generację w IV kw. 24 rekordowego wyniku na poziomie skoryg. EBITDA w wysokości 11,6 mln zł (+27% r/r). Pomimo iż nie kryjemy rozczarowania przesunięciem harmonogramu wdrożenia metagry do 'Unsolved’, liczymy, że 2025 r. za sprawą dalszego poszerzania kontentu, jak i wdrażanych nowych funkcjonalności, przyniesie poprawę LTV aplikacji o co najmniej niskie kilkadziesiąt procent. Zakładamy, że poprawa kluczowych KPIs przełoży się na dalszą progresję wyników spółki r/r.” – czytamy w raporcie.
PlayWay: W zamian za umorzenie ponad 4 mln zł długu giełdowa spółka przejmuje prawa do „Viking City Builder”, podał „PB”.
Draw Distance: III kwartał dla spółki był wyjątkowo ciężkim okresem, w którym w niespotykanym tempie musiała zmierzyć się z nową rzeczywistością, wskazał prezes Bartłomiej Mielcarek. „Całą energię skupiliśmy na wewnętrznej restrukturyzacji oraz poszukiwaniu nowych okazji biznesowych w tym wyjątkowo niekorzystnym okresie jaki panuje obecnie w branży Gamedev. Z najważniejszych rzeczy, które dzieją się obecnie a którymi możemy się podzielić wymienić należy: Wysłaliśmy pitch, o który prosił amerykański wydawca. Rozmowy prowadzimy z tym wydawcą od 3 miesięcy. Na ocenę czekamy w tym miesiącu. Skończyliśmy wycenę portingu dla kolejnego wydawcy. Na ocenę czekamy również w tym miesiąc. Prowadzimy rozmowy dotyczące produkcji małej gry (info z raportu Q2) Sytuacja jest bardzo zaawansowana. Decyzja w każdej chwili. Sprzedaż najnowszej gry 'Vampire the Masquerade RoNY’, rząd wielkości na PC podobny do poprzedniej części (SoNY), konsole – tutaj czekamy na raport od wydawcy, prowadzimy rozmowy z Plug In Digital na temat potencjalnej produkcji kolejnej Visual Nowelki. Temat restrukturyzacji: uzupełnienia, o które prosił sąd zostały dosłane, spodziewana decyzja w tym miesiącu. Kilka innych rozmów w toku jednak efekty są w bardzo początkowej fazie. Jeżeli coś z tego się rozwinie będziemy na pewno informować czy to w raporcie za III kw. czy kolejnych updatach” – wymienił Mielcarek.
Game Hunters: Gra „Gunsmith Simulator” oficjalnie opuszcza early access. Z tej okazji studio udostępnia aktualizację (przede wszystkim granatniki: RPG-7, M79 oraz GP25 i M203, które teraz można testować na największej dotychczas strzelnicy w grze) oraz uruchamia zniżkę 35% na grę.
Electronic Arts, Maxis: Zaprezentowały najnowszy dodatek do „The Sims 4 Życie i śmierć”, który będzie dostępny od 31 października. W „The Sims 4 Życie i śmierć” gracze będą mieli okazję odkryć sekrety życia swoich Simów i zobaczą, co czeka na nich w tajemniczej krainie Ravenwood.
Electronic Arts, BioWare: Ogłosiły, że dwukrotny laureat Oscara Hans Zimmer oraz zdobywca nagrody Grammy Lorne Balfe są odpowiedzialni za stworzenie oficjalnej ścieżki dźwiękowej do „Dragon Age: Straż Zasłony” – najnowszej gry RPG, która zadebiutuje 31 października 2024 r.
Creepy Jar: Noble Securities wskazuje, że spadająca kapitalizacja sugeruje, że inwestorzy przestali wierzyć w sukces zbliżającej się bety „StarRupture”. „Pula graczy zainteresowanych tego typu produkcją jest spora, co potwierdza niedawna premiera pełnej wersji Statisfactory. Studio potrafi zapewnić grywalność na wysokim poziomie i skutecznie utrzymuje zainteresowanie w długim terminie, czego dowodem jest sprzedaż 6 mln egzemplarzy 'Green Hell’. Taka baza klientów też będzie sprzyjać, dlatego uważamy, że sprzedaż 'StarRupture’ w tempie 'Green Hell’ po dodaniu co-op nie jest wymagającym założeniem i to nasz scenariusz bazowy” – ocenia broker.
Ice Code Games: „Rogue Waters” zadebiutowała na komputerach stacjonarnych. Cena egzemplarza wynosi 29,99 USD, a sprzedaż prowadzona jest na platformach Steam i Epic Games Store. Tytuł z gatunku rogue-lite, którego wydawcą jest Tripwire Presents, jest do kupienia z 20-proc. zniżką. Twórcy gry pracują także nad wersjami konsolowymi.
Źródło: ISBnews