Action wciąż szuka oszczędności ze względu na trudne warunki na rynku i liczy na optymalny efekt tych oszczędności w połowie II kw. 2025 r., poinformowali przedstawiciele spółki. Grupa jest otwarta na akwizycje i rozmawia z chętnymi firmami.
„Konsument jest słabszy, rynek krwawi (nasycenie rynku elektroniki konsumenckiej) […] Efekty wszystkich oszczędności, które robimy okażą się pewnie w przyszłym roku. Podjęliśmy działania też we wrześniu i w końcówce roku dalej będziemy szukać oszczędności i myślę, że w połowie II kw. przyszłego roku będzie to widoczne i obrót nie będzie spadał. Z kosztami mocno zaczęliśmy działać w marcu i jakaś cześć efektów w II poł. br. będzie widoczna, ale dopiero od połowy II kw. 2025 r. będzie to optymalne. A przed nami bardzo ambitny IV kw., dlatego stany magazynowe nam rosną” – powiedział prezes Piotr Bieliński podczas wideokonferencji.
„Spodziewamy się wyższej konkurencyjności w tym biznesie i większej walki stąd dostosowujemy i optymalizujemy struktury organizacyjne firmy, koncentrujemy się na procesie przygotowawczym pod nowy system ERP i pogłębiamy ocenę kosztów oraz usług oferowanych przez zewnętrznych dostawców. Wprowadzamy dużo innowacji i automatyzacji przy użyciu AI, co także pozwala nam skracać strukturę kosztowa, aby być w przyszłych latach konkurencyjnymi” – dodał wiceprezes Sławomir Harazin.
Prezes zaznaczył też, że Grupa ma pieniądze na rozwój, żeby działać i nie obawiać się spowolnień czy zastojów na rynku i jest otwarta na akwizycje.
„Mamy ambitny plan, żeby z własnymi e-sklepami zaistnieć w przyszłym roku na rynku czeskim, czy słowackim i tu widzimy możliwości na zwiększenie obrotów. Musimy szukać dalej segmentów rynku spoza branży IT do akwizycji e-commerce i rozmawiamy z różnymi firmami, pojawiają się propozycje i pewnie coś z tego wybierzemy. Stawiamy też na rozwój marek własnych w segmencie nowo nabytych kanałów, a także rozwój e-commerce. Jeśli chodzi o Czechy i Słowację, to chcielibyśmy to 'odpalić’ w styczniu. Poszukujemy też nowych dostawców i odbiorców do integracji systemowej” – powiedział prezes.
„Rozmawiamy cały czas, ale więcej jest słabych firm niż takich, które mogłyby coś wnieść, a poza tym dwie ostatnie akwizycje to dla nas dodatkowe zajęcia. Ten rok jest dla wszystkich bardzo ciężki i przychodzą do nas firmy, które koszty zabijają. Na pewno jesteśmy otwarci na akwizycje, ale nic na silę” – dodał, odpowiadając na pytanie czy można spodziewać się jakiejś akwizycji w najbliższym czasie.
Dyrektor finansowy Andrzej Biały podkreślił, że sytuacja finansowa spółki jest bardzo dobra i poprawia się, jeśli chodzi o zdolność do finansowania działalności mimo trudnej sytuacji i bardzo trudnego rynku. „Jesteśmy bardzo mało zadłużoną spółką, a stan gotówki rośnie i na koniec czerwca 2024 r wzrósł o 53,97 mln do 117,59 mln zł” – powiedział.
Prezes ocenił też, że mimo iż lipiec był dobry, to sierpień bardzo negatywnie zaskoczył sprzedażowo i Grupa nie jest też zadowolona z września.
„Odpadł nam duży gracz tzn. Amazon i nie wiadomo, czy nie pójdziemy do sądu, bo Amazon nie płaci” – wskazał prezes.
Action odnotowało 20,79 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I poł. 2024 r. wobec 14,43 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 24,12 mln zł wobec 17,45 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 28,1 mln zł wobec 22 mln zł zysku rok wcześniej. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 145,9 mln zł w I poł. 2024 r. wobec 1 146,27 mln zł rok wcześniej.
Spółka podkreślała wcześniej, że w I poł. 2024 roku rozwijała swoje działania w obszarze handlu internetowego, zarówno w segmencie B2C, jak i B2B. Odpowiadając na zmieniające się oczekiwania konsumentów oraz dynamiczne warunki rynkowe, spółka skupiła się na inwestycjach w technologie przyszłości. Kluczowym krokiem była koncentracja działań pod nowy system ERP, który umożliwi jeszcze większą optymalizację procesów wewnętrznych oraz poprawę efektywności operacyjnej. Wraz z tym, spółka rozpoczęła implementację rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji (AI) automatyzujących procesy biznesowe i podnoszących jakość obsługi klienta. Dodatkowo spółka dostosowywała i optymalizowała struktury organizacyjne firmy, by być gotowym do wyzwań w przyszłości. W ramach dalszego rozwoju, firma przeniosła swoje projekty e-commerce na bardziej wydajne platformy, co nie tylko poprawiło skalowalność działalności, ale także przyczyniło się do lepszego doświadczenia użytkowników, zaznaczono wcześniej.
Grupa kapitałowa Action działa na rynku dystrybucji sprzętu IT i RTV/AGD/GSM, a także dystrybutor VAD (Action Business Center), to także znaczący producent sprzętu komputerowego. Action posiada projekty e-commerce: sferis.pl, gram.pl. Spółka jest notowana na GPW od 2006 r.
Źródło: ISBnews