Ambra odnotowała 9,76 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. roku obrotowego 2023/2024 (lipiec-wrzesień 2023) wobec 11,04 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Zysk operacyjny wyniósł 17,6 mln zł wobec 19,15 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 24,93 mln zł wobec 26,03 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody netto ze sprzedaży sięgnęły 198,25 mln zł w I kw. r.obr. 2023/2024 wobec 188,42 mln zł rok wcześniej.
„W I kwartale 2023/2024 roku przychody ze sprzedaży wzrosły o 5,2%. Wzrost ten był efektem wprowadzonych w poprzednich kwartałach podwyżek cen sprzedaży. Sprzedaż w ujęciu ilościowym spadła o 4,3%, na co wpłynęły pogorszone nastroje konsumenckie spowodowane inflacją i spadkiem siły nabywczej. W tym okresie wzrosła szczególnie sprzedaż marek mainstreamowych, w tym Fresco czy Dorato oraz produktów innowacyjnych (bezalkoholowe Cin&Cin Free oraz wina z owoców Winiarnia Zamojska), jak również napojów dla dzieci Piccolo. Dwucyfrowo wzrosła sprzedaż win spokojnych i pozostałych produktów, natomiast wina musujące i alkohole mocne odnotowały spadki” – czytamy w komunikacie.
Spółka wskazała, że przychody ze sprzedaży w największym segmencie działalności Grupy Ambra, czyli w Polsce wzrosły o 5,9%. Na rynku rumuńskim sprzedaż w walucie lokalnej wzrosła o 35,7%, na co znaczny wpływ miało zrealizowane w tym kwartale przejęcie producenta win Pelin de Urlati, a dzięki temu przejęciu Grupa Ambra stała się jednym z wiodących graczy na rynku win spokojnych w Rumunii. Również po wyłączeniu wpływu tej akwizycji dynamika sprzedaży na rynku rumuńskim była wysoka i wyniosła 10,4%. W Czechach i na Słowacji sprzedaż liczona w czeskich koronach spadła natomiast o 20,5%, co spowodowane było szczególnie wysoką wrażliwością tych rynków na wprowadzone podwyżki cen.
Nadal odczuwalna presja kosztowa dotyczyła zarówno kosztów materiałów, surowców i towarów, jak i kosztów usług. Przełożyło się to na spadek zysku z działalności operacyjnej o 1,5 mln zł, czyli o 8,1%. Zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 9,8 mln zł i był niższy o 1,2 mln zł, czyli o 11,6% w porównaniu do wyniku pierwszego kwartału poprzedniego roku obrotowego, podano.
„Pomimo wyraźnego spowolnienia rynkowego nasza pozycja rynkowa nie uległa pogorszeniu, a sytuacja finansowa pozostaje stabilna i bezpieczna. Pozwala to na kontynuowanie naszej praktyki dywidendowej. Zatwierdzona przez walne zgromadzenie wyższa niż w ubiegłym roku dywidenda w wysokości 1,1 zł na akcję zostanie wypłacona naszym akcjonariuszom w dniu 13 listopada 2023 r.” – podsumował prezes Grupy Ambra Robert Ogór, cytowany w komunikacie.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I kw. 2023 r. wyniósł 1,91 mln zł wobec 5,66 mln zł zysku rok wcześniej.
Ambra to największy w Polsce producent, importer i dystrybutor win. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.; wchodzi w skład indeksu sWIG80.
Źródło: ISBnews