Amica spodziewa się, że w II półroczu 2023 przychody ze sprzedaży będą nadal zmniejszone i cały rok zakończy się ich spadkiem w stosunku do zeszłego roku o 10-15%, poinformował członek zarządu ds. finansowych i zasobów ludzkich Michał Rakowski. Ocenił, że spółce powinno się udać co najmniej utrzymać marżę zysku ze sprzedaży brutto na poziomie 26-27% w II półroczu.
„Myślę, że cały rok będzie wyglądał podobnie jak I półrocze, tzn. zmniejszone przychody ze sprzedaży, ten trend, będzie utrzymywać się do końca roku. Trzeba pamiętać, że w latach poprzednich w III i IV kw. również notowaliśmy wyższe wyniki. Ja nie zakładam, że tu będzie jakieś odbicie od tego trendu. W całości zakładam, że pewnie cały rok, przychody, będą spadki w stosunku do zeszłego roku pomiędzy 10 a 15%. Zobaczymy w zależności od rynku, jak to będzie się kształtować. Oczywiście jesteśmy przygotowani na sezon grzejny, szczególnie jeśli chodzi o zapasy. Jesteśmy gotowi na sprzedaż dla naszych klientów. Te prognozy są większe, niż w poprzednich miesiącach, ale one w ujęciu całego roku na pewno nie będą odbiegać od tego, co widzimy w I półroczu” – powiedział Rakowski podczas konferencji prasowej.
Grupa Amica w pierwszej połowie 2023 roku zanotowała spadek przychodów ze sprzedaży o blisko 13% r/r, do 1,4 mld zł, do czego w największym stopniu przyczyniły się zniżki sprzedaży w Polsce (-17% r/r) i w Europie Zachodniej (-13% r/r) – oba regiony operacyjne odpowiadały za 72% skonsolidowanych przychodów.
Członek zarządu poinformował, że na odbicie popytu spółka liczy „w najbliższych kwartałach”.
Ocenił, że spółce powinno się udać co najmniej utrzymać marżę zysku ze sprzedaży brutto. W I półroczu wyniosła 26,3%.
„Są przesłanki, żeby ją utrzymać. Szczególnie przez to, że liczę na wyższe obroty w zakresie sprzętu grzejnego. Mniej boję się tu o segment towarowy, tu nie widać tendencji negatywnych, związanych czy z frachtem, czy z cenami, czy kursami dotyczącymi yuana. Myślę, że te poziomy zostaną przez nas utrzymane. […] Natomiast w zakresie cookingu liczę, że właśnie ilości mogą przynieść dodatkowe punkty procentowe, czy utrzymanie tego poziomu przynajmniej. Natomiast w całej masie marży, myślę, że właśnie obroty będą tym elementem, które mogą poprawić nasz wynik” – powiedział Rakowski, pytany o utrzymanie marży w II półroczu i 2024 r.
W komentarzu do wyników za I półrocze spółka podkreślała, że reaguje elastycznie wobec sytuacji popytowej, która zgodnie z jej oczekiwaniami pozostaje na wszystkich rynkach największym wyzwaniem obecnego roku. Dostosowała moce produkcyjne i programy inwestycyjne, wdrożyła programy oszczędnościowe i nie planuje obecnie kolejnych inicjatyw optymalizacyjnych. „Historia Grupy Amica jest długa i przeszliśmy w niej przez wiele cykli rynkowych. Długoterminowo mamy ambitne plany, pracujemy nad nową długoterminową strategią” – napisano.
Amica jest producentem sprzętu AGD, notowanym na warszawskiej giełdzie od 1997 r. W 2022 r. miała 3 415,8 mln zł skonsolidowanych przychodów.
Źródło: ISBnews