Eurocash odnotował 29,96 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2023 r. wobec 34,07 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Skonsolidowany zysk netto ogółem wyniósł odpowiednio: 43,27 mln zł 41,75 mln zł zysku rok wcześniej.
Zysk operacyjny wyniósł 141,94 mln zł wobec 132,06 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 305,1 mln zł wobec 284,9 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 8 570,17 mln zł w III kw. 2023 r. wobec 8 268,35 mln zł rok wcześniej.
Przychody ze sprzedaży Grupy Eurocash w samym III kwartale br. były o 4% wyższe r/r, zaś skonsolidowana EBITDA – o 7% wyższa niż przed rokiem. Był to tym samym ósmy kwartał z rzędu ze wzrostami sprzedaży i EBITDA, podkreśliła spółka.
W I-III kw. 2023 r. spółka miała 16,66 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 2,53 mln zł straty rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 24531,57 mln zł w porównaniu z 22635,01 mln zł rok wcześniej. Skonsolidowany zysk netto ogółem wyniósł odpowiednio: 44,31 mln zł 10,61 mln zł zysku rok wcześniej.
Zysk EBITDA w I-III kw. br. sięgnął 739,5 mln zł wobec 692,2 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.
„Dzięki konsekwentnie wdrażanej strategii rozpisanej na lata 2023-2025, Grupa Eurocash pozostaje w trendzie wzrostowym. Wypracowaliśmy zwyżkę przychodów i wyniku EBITDA we wszystkich segmentach naszej działalności, pomimo wymagającego otoczenia rynkowego, tj. słabnącej sprzedaży detalicznej w Polsce, presji inflacyjnej oraz wysokiej bazy porównawczej z ubiegłego roku. Na poziomie wyniku netto pierwsze dziewięć miesięcy tego roku zamknęliśmy z zyskiem netto wynoszącym 44 mln zł, czyli ponad 4-krotnie wyższym niż przed rokiem” – skomentował prezes Paweł Surówka, cytowany w komunikacie.
„Wzrost wyników Grupy Eurocash idzie w parze z budowaniem silnych przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej, które w ciągu trzech kwartałów 2023 roku sięgnęły 781 mln zł (+29% r/r) oraz istotną poprawą pozycji finansowej. Na koniec września tego roku stan gotówki na kontach Grupy Eurocash podwoił się rok do roku, a wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA (przed MSSF 16) spadł poniżej 0,9x – najniższego poziomu od blisko 5 lat” – podkreślono w komunikacie.
W segmencie hurtowym, odpowiadającym za ponad 72% przychodów Grupy Eurocash, łączna sprzedaż zrealizowana w ciągu trzech kwartałów 2023 roku przekroczyła 17,8 mld zł i była o 9% wyższa r/r. W formatach Eurocash Serwis zanotowano wzrost o 19% r/r, zaś w Eurocash Gastronomia – o 23%, natomiast sprzedaż w formacie Eurocash Dystrybucja ustabilizowała się i wzrosła o 4%. Hurtownie Eurocash Cash&Carry zanotowały z kolei nieco niższą sprzedaż o 2% niż rok wcześniej, kiedy to osiągnęły znaczące wzrosty m.in. w związku zakupami realizowanymi przez i na rzecz uchodźców z Ukrainy w pierwszych miesiącach po rozpoczęciu inwazji rosyjskiej, wymieniono w materiale.
„W otoczeniu rosnących kosztów (presja płacowa związana z dwukrotną podwyżką płacy minimalnej w 2023 roku oraz wciąż wysoka inflacja), EBITDA segmentu hurtowego w ciągu dziewięciu miesięcy tego roku wzrosła o 6% r/r do 612 mln zł” – czytamy dalej.
W segmencie detalicznym, odpowiadającym za ponad 24% przychodów Grupy Eurocash, sprzedaż w dziewięciu miesiącach 2023 roku sięgnęła blisko 6 mld zł i była o 6% wyższa niż przed rokiem. Sprzedaż like-for-like (dla tej samej liczby placówek, LFL) w sklepach Delikatesy Centrum wzrosła w omawianym okresie o 6,4% r/r.
„Dzięki intensywnym działaniom promocyjnym, Delikatesy Centrum sukcesywnie poprawiają swoją pozycję cenową wobec konkurencyjnych sieci. Koncentracja na efektywności kosztowej przekłada się z kolei na poprawę rentowności. EBITDA segmentu detalicznego w ciągu pierwszych trzech kwartałów wzrosła o ponad 7% r/r do 262 mln zł, co oznacza wzrost marży EBITDA do 4,4% (z 4,3% przed rokiem)” – napisano dalej.
W segmencie Projekty (odpowiadającym za około 3% całkowitych przychodów) sprzedaż w ciągu trzech kwartałów 2023 roku wyniosła 660 mln zł, co oznacza wzrost o 23% r/r. Jak podkreśla spółka, wzrost ten został osiągnięty głównie dzięki dalszej ekspansji sieci marketów alkoholowych Duży Ben oraz rosnącym zakupom online we Frisco.
Sieć Duży Ben na koniec września br. liczyła 394 markety (wobec 305 na koniec 2022 roku), a w październiku otwarta została 400. placówka. Łączna sprzedaż tej sieci w ciągu dziewięciu miesięcy 2023 roku wyniosła 292 mln zł, czyli o 45% więcej r/r. Sprzedaż LFL wzrosła natomiast o 12% r/r, wymieniono także.
„Sprzedaż Frisco za trzy kwartały tego roku wzrosła z kolei o 13% r/r, do 311 mln zł. Lider polskiego rynku e-grocery dostarcza zakupy spożywcze mieszkańcom Warszawy i okolic, Poznania, Wrocławia, Krakowa, Trójmiasta oraz Katowic. Do końca tego roku uruchomiony zostanie drugi automatyczny magazyn Frisco w stolicy, który znacząco zwiększy skalę i efektywność obsługi rosnącej liczby zamówień składanych przez mieszkańców aglomeracji warszawskiej” – czytamy też w komunikacie.
Na koniec września 2023 roku łączna liczba sklepów franczyzowych, partnerskich oraz własnych skupionych w sieciach organizowanych przez Grupę Eurocash liczyła 15 542 placówki. Blisko 4,9 tys. sklepów było już zintegrowanych w ramach EuroPlatform – systemu do zarządzania promocjami, łączącego sprzedawców z organizatorami sieci, producentami i konsumentami. Oznacza to przyrost o 30% w ciągu roku, wskazano również w informacji.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I-III kw. 2023 r. wyniósł 112,36 mln zł wobec 203,53 mln zł zysku rok wcześniej.
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Spółka jest notowana na GPW od 2005 r.; wchodzi w skład indeksów mWIG40 i WIG30.
Źródło: ISBnews