Fabryki Mebli Forte odnotowały 60,78 mln zł skonsolidowanej straty netto w roku obrotowym 2023/2024 (kwiecień 2023 – marzec 2024) wobec 19,24 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Strata operacyjna wyniosła 2,47 mln zł wobec 66,26 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA wyniósł 52,79 mln zł wobec 121,16 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.
„Miniony rok finansowy był to szczególnie wymagający okres. Otoczenie nie sprzyjało nie tylko Forte, lecz także całej branży meblowej, potęgując trudności, których skutki odczuwamy od dłuższego czasu. Od wielu miesięcy w Europie branża wyposażenia wnętrz przeżywa kryzys. Niski popyt na meble, który zaczął się po pandemii, utrzymywał się również w minionym roku, rosły koszty prowadzenia działalności w Polsce. Coraz silniejsza konsolidacja po stronie klientów, którzy oczekują wciąż niższych cen i lepszych warunków, również ma odzwierciedlenie w osiągniętej marży. Znaczenie miały konflikty zbrojne, które zawsze powodują niepewność społeczną i znacząco wpływają na decyzje zakupowe konsumentów, skłaniając do oszczędzania i ograniczania wydatków, szczególnie na dobra konsumpcyjne trwałego użytkowania. W rezultacie zakupy mebli oraz innych sprzętów domowych są odkładane na później. Tradycyjny jesienny, tzw. wysoki sezon na sprzedaż mebli, w 2023 roku nie nastąpił. Suma wszystkich tych negatywnych czynników wpłynęła na nasz wynik operacyjny” – napisała prezes Maria Florczuk w liście do akcjonariuszy.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 030,67 mln zł w r.obr. 2023/2024 wobec 1 242,86 mln zł rok wcześniej.
„Grupa Forte w okresie kwiecień 2023 – marzec 2024 roku osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości 1 030 669 tys. zł, w stosunku do 1 242 856 tys. zł w 12 miesiącach okresu porównawczego (spadek o 17,1%). W strukturze sprzedaży ogółem grupy 11,4% stanowiła sprzedaż nadwyżek płyty produkowanej przez spółkę zależną Tanne z 4,2% udziałem eksportu (43 434 tys. zł) i 7,2% udziałem sprzedaży krajowej (74 295 tys. zł). Wolumenowo zaś sprzedaż płyty w okresie kwiecień 2023 – marzec 2024 roku była niższa niż w okresie porównawczym o ok. 6% (140,1 tys. m3 w okresie sprawozdawczym vs. 149,6 tys. m3 w okresie porównawczym)” – czytamy w sprawozdaniu zarządu.
Przychody ze sprzedaży mebli i pozostałej sprzedaży grupy stanowiły 88,6% sprzedaży ogółem (912 940 tys. zł), gdzie eksport stanowił 777 945 tys. zł (75,5%) wobec 134 995 tys. zł sprzedaży krajowej (13,1%), podano również.
„Udział procentowy sprzedaży mebli i pozostałej sprzedaży na poszczególnych rynkach ukształtował się następująco: kraje niemieckojęzyczne 50%, Europa Zachodnia i Północna 26%, Polska 15%, Europa Środkowa, Południowa i Wschodnia 8% oraz kraje pozaeuropejskie 1%. Udział procentowy sprzedaży płyty na rynkach ukształtował się następująco: Polska 63%, Europa Środkowa, Południowa i Wschodnia 37%” – czytamy dalej.
Sprzedaż eksportowa Grupy Forte wyniosła 821 380 tys. zł – 80 % sprzedaży ogółem (w okresie porównawczym – 971 418 tys. zł – 78%).
W ujęciu jednostkowym strata netto w r. obr. 2023/2024 r. wyniosła 53,4 mln zł wobec 95,09 mln zł straty w okresie 15 miesięcy od stycznia 2022 do marca 2023.
Fabryki Mebli Forte to producent mebli, notowany na GPW od 1996 r.
Źródło: ISBnews