Novaturas odnotowało 1,94 mln euro skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2022 r. wobec 24 tys. euro straty rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Zysk operacyjny wyniósł 2,09 mln euro wobec 0,15 mln euro zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA wyniósł 2,11 mln euro wobec 0,19 mln euro zysku rok temu.
„Po trudniejszym pierwszym półroczu, w okresie lipiec-wrzesień wróciliśmy na ścieżkę rentownej działalności, z EBITDA sięgającą. 2,1 mln euro w III kwartale, co jest wynikiem ponad 10-krotnie wyższym niż w tym samym okresie 2021 r. i o 63% wyższym niż wynikami z III kwartału 2019 r. Udało się to osiągnąć dzięki reagowaniu na zmieniające się preferencje klientów i optymalizacji ofert podróży odpowiednio, poprawę punktualności lotów w Estonii, osiągnięcie wyższej średniej ceny pakietu oraz reagowanie na wahania cen paliwa lotniczego w odpowiednim czasie” – czytamy w liście zarządu.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 63,33 mln euro w III kw. 2022 r. wobec 45,62 mln euro rok wcześniej.
W I-III kw. 2022 r. spółka miała 0,28 mln euro skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 1,1 mln euro zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 155,04 mln euro w porównaniu z 74,73 mln euro rok wcześniej. Zysk EBITDA w I-III kw. br. wyniósł 1,36 mln euro wobec 1,98 mln zysku euro rok temu.
„Optymalizacja oferty turystycznej w celu maksymalnego dopasowania do popytu, reagowania na zmiany w otoczeniu konkurencyjnym i i ograniczenie lotów last minute pozwoliło nam przyciągnąć w III kwartale 88 tysięcy podróżnych. Choć to wciąż niższy wynik niż m.in. w 2018 czy 2019 roku, jest bardzo zbliżony do wyników z lipca-września 2017 roku. Ceny paliwa lotniczego znacznie spadły w III kwartale 2022 r. i były niższe niż na początku lata o około 15%, choć nadal były wyższe niż na początku roku. Na podstawie cen instrumentów pochodnych paliwa lotniczego oczekuje się, że paliwo będzie nadal spadać w cenie” – podano także.
Novaturas jest największym operatorem turystycznym na Litwie, Łotwie i w Estonii zarówno pod względem wartości sprzedaży, jak i liczby pasażerów. Grupa ma ponad 40% udziału w regionie w rynku zorganizowanych lotów czarterowych. Spółka zadebiutowała na GPW w 2018 r.
Źródło: ISBnews