PKP Cargo odnotowało 335 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2024 r. wobec 5,5 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Strata operacyjna wyniosła 366,4 mln zł wobec 53,5 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 114,6 mln zł wobec 251,8 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 119,8 mln zł w II kw. 2024 r. wobec 1 335,5 mln zł rok wcześniej.
W I poł. 2024 r. spółka miała 453,1 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 109,7 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 2 300,5 mln zł w porównaniu z 2 899,5 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 237 mln zł wobec 611,2 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej.
Grupa PKP Cargo utrzymuje pozycję lidera rynku kolejowych przewozów towarowych w Polsce pod względem zarówno udziału w przewiezionej masie towarów, jak i zrealizowanej pracy przewozowej. Udziały rynkowe Grupy PKP Cargo w I półroczu 2024 r. wyniosły 28,8% (-5,3 pkt proc. r/r) w zakresie masy towarowej oraz 28,2% w pracy przewozowej (-7,1 pkt proc. r/r). Udziały rynkowe jednostki dominującej w Grupie PKP Cargo, tj. PKP Cargo w tym samym czasie wyniosły 27,5% (-4,8 pkt proc. r/r) w zakresie masy towarowej oraz 28% (-7 pkt proc. r/r) w pracy przewozowej.
Grupa PKP Cargo w okresie 6 miesięcy 2024 r. poniosła nakłady inwestycyjne w wysokości 436,0 mln zł, tj. mniej o 54,7% w stosunku do analogicznego okresu 2023 r. Powyższe nakłady przeznaczone były na nabycie rzeczowych aktywów trwałych oraz aktywów niematerialnych w formie zakupów, modernizacji oraz tzw. komponentu remontowego (naprawy okresowe taboru P4 i P5 oraz przeglądy okresowe taboru P3), jak również wykazano prawa do użytkowania aktywów (głównie leasingu lokomotyw i najmu nieruchomości), podano.
Największa część nakładów inwestycyjnych w okresie 6 miesięcy 2024 r. w Grupie PKP Cargo została przeznaczona na realizację zadań inwestycyjnych związanych z taborem, tj. na naprawy okresowe (P4 i P5) i przeglądy okresowe (P3) taboru – łącznie 300,2 mln zł (tj. 68,9% nakładów inwestycyjnych). Ponadto poniesiono również nakłady na budownictwo inwestycyjne na poziomie 3 mln zł, na zakupy maszyn, urządzeń, pozostałego wyposażenia warsztatowego oraz środków transportu na poziomie 7 mln zł oraz na informatyzację, tj. zakup sprzętu komputerowego i aktywów niematerialnych (oprogramowania) na poziomie 2,9 mln zł, a także na prawa do użytkowania aktywów na poziomie 122,9 mln zł, w tym: leasing lokomotyw na poziomie 50,7 mln zł oraz naprawy taboru leasingowanego 0,4 mln zł (tj. 11,7% nakładów inwestycyjnych), najem nieruchomości na poziomie 63,3 mln zł oraz pozostałe prawa na poziomie 8,5 mln zł, podano także.
W ujęciu jednostkowym strata netto w I poł. 2024 r. wyniosła 402,7 mln zł wobec 105,2 mln zł zysku rok wcześniej.
PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.
Źródło: ISBnews