TXM odnotowało 16,58 mln zł jednostkowej straty netto w I kw. 2022 r. wobec 9,25 mln zł straty rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Strata operacyjna wyniosła 15,8 mln zł wobec 7,42 mln zł straty rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 23,9 mln zł w I kw. 2022 r. wobec 27,54 mln zł rok wcześniej.
„Przychody ze sprzedaży osiągnięte w pierwszym kwartale 2022 są o 13% niższe od osiągniętych w analogicznym okresie roku 2021. Znacząco spadła zarazem marża, na co wpływ ma przede wszystkim sporządzenie sprawozdania za I kw. 2022 r. przy braku zasady kontynuacji działalności, w efekcie czego koszt własny sprzedaży w I kw. 2022 r. roku zawiera również dodatkowe odpisy na zapasy (4,6 mln zł kosztu odpisu głównie na tzw. 'towary w drodze’). Sporządzenie sprawozdania za I kw. 2022 r. przy braku zasady kontynuacji działalności miało także istotny wpływ na poziom i strukturę prezentowanych kosztów w stosunku do okresu porównawczego. Koszty najmów nie są
prezentowane już jako koszt leasingów – zgodnie z obowiązującą w spółce polityką rachunkowości i stosowanym dozwolonym uproszczeniem według MSSF 16, TXM SA ujmuje jako umowy leasingu wszystkie umowy najmu powyżej 12 miesięcy, a obecnie nie ma takich umów. Oznacza to spadek amortyzacji i kosztów finansowych oraz wzrost kosztów usług obcych” – czytamy w raporcie.
Wynik za I kwartał 2022 roku zdeterminowany jest:
• 5 falą pandemii – szeroko rozumiany spadek wejść klientów, a tym samym ograniczony wzrost sprzedaży
• spadkiem optymizmu klienta na początku br. oraz zmniejszeniem jego skłonności do zakupów
• negatywnym impulsem konsumpcyjnym mającym swój początek 24 lutego 2022 czyli w dniu rozpoczęcia działań wojennych w Ukrainie. Sytuacja ta nie ma bezpośredniego wpływu na wartości prezentowane w niniejszym sprawozdaniu. Sprzedaż TXM jest realizowana do odbiorców detalicznych w Polsce, bez narażenia na ryzyko zmniejszenia przychodów lub pogorszenie sytuacji finansowej bezpośrednio na skutek wojny w Ukrainie. Wpływ pośredni przejawiać się może poprzez spadek nastrojów konsumencki do zakupów odzieży
• poziomem zapasu i brakiem możliwości jego optymalnego uzupełnienia
• niższym o 25% w pierwszym kwartale 2022 roku, w stosunku do analogicznego okresu 2021 roku, stanem sieci handlowej, wymieniła spółka.
Na początku maja zarząd TXM złożył wniosek o upadłość spółki.
Grupa TXM jest właścicielem sieci TXM textilmarket – drugiej największej na polskim rynku sieci odzieżowych sklepów dyskontowych. Jego większościowym akcjonariuszem jest Redan. Spółka jest notowana na GPW od grudnia 2016 r.
Źródło: ISBnews