Grupa Unimot liczy na finalizację przejęcia spółki Lotos Terminale na przełomie III i IV kwartału 2022 r. Wówczas ostatni kwartał roku pracowałby już na powiększenie wyniku EBITDA grupy, ale z drugiej strony nowe biznesy będą wymagały dodatkowych środków w pierwszych miesiącach, więc Unimot nie zakłada, że znacząca część spodziewanej EBITDA na poziomie 70-100 mln zł rocznie z nowych aktywów osiągnięta zostanie już w tym roku, poinformował ISBnews prezes Unimotu Adam Sikorski.
„Wszystko zależy od tego, kiedy transakcja zostanie sfinalizowana, na co nie mamy wpływu. Jeśli faktycznie będzie to przełom III i IV kwartału, jak dzisiaj zakładamy, to w IV kwartale nowe aktywa pracowałyby już na wynik EBITDA grupy, a ostatni kwartał roku w tych biznesach jest zazwyczaj niezły” – powiedział Sikorski w rozmowie z ISBnews.
Zastrzegł jednocześnie, że w pierwszych miesiącach po przejęciu spodziewa się zwiększonych wydatków na funkcjonowanie nowych aktywów.
„W konsekwencji te środki mogą się zrównoważyć. Potencjalna EBITDA z przejętych terminali i biznesu asfaltowego już w tym roku byłaby dodatkowym bonusem, ale nie zakładam, że to na pewno nastąpi. Od kolejnego roku powinniśmy już widzieć spodziewane 70-100 mln zł dodatkowej EBITDA rocznie” – dodał prezes.
Jak zapowiedział, po pierwszym roku działalności spółka będzie w stanie oszacować ewentualny dodatkowy capex dla dalszego rozwoju działalności nowych aktywów, które będą dzięki temu z czasem przynosić dodatkowe przychody.
„Kultura techniczna obsługi przejmowanych terminali była na dobrym poziomie, ale nie było w nich inwestycji rozwojowych. My będziemy chcieli zwiększać możliwości przeładunkowe, niektóre lokalizacje moglibyśmy na przykład uzupełnić o infrastrukturę do magazynowania gazu LPG” – podkreślił Sikorski.
Unimot nie miał do tej pory doświadczenia w prowadzeniu działalności produkcyjnej, ale szef spółki zapewnia, że przejmowane aktywa, które działać będą w formie dwóch osobnych spółek zależnych, kierowane będą przez osoby z doświadczeniem w branżach terminali i asfaltów.
„Ostateczna decyzja co do nazw tych spółek jeszcze nie zapadła, ale spodziewam się, że nie będzie ona daleka od nazw Unimot Terminale i Unimot Asfalt lub Unimot Bitumen. Na pewno mamy ambicję, żeby obie te spółki za pięć lat wyglądały zupełnie inaczej niż w momencie, w którym je przejmiemy” – podsumował.
Unimot specjalizuje się w obrocie olejem napędowym, biopaliwami, gazem płynnym (LPG), gazem ziemnym (w tym LNG) oraz energią elektryczną. Jako członek międzynarodowego stowarzyszenia Avia International, od 2017 roku rozwija w Polsce sieć stacji paliw pod marką Avia. W 2020 r. spółka weszła na rynek fotowoltaiki z marką Avia Solar. W marcu 2017 r. spółka zadebiutowała na rynku głównym GPW po przejściu z NewConnect. Spółka miała 4,82 mld zł skonsolidowanych przychodów w 2020 r.
Źródło: ISBnews