Wielton odnotował 37,95 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I połowie 2024 roku wobec 54,19 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Strata operacyjna wyniosła 22,8 mln zł wobec 70,14 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 20,2 mln zł wobec 108,5 mln zł zysku rok wcześniej.
„Grupa będąc pod presją silnego spadku rynku, wypracowała wynik EBITDA na poziomie 20,2 mln zł, czyli mniejszy o ponad 81% r/r. Marża EBITDA wyniosła 1,8% wobec 6,4% w pierwszym półroczu 2023 roku” – czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 1 136,97 mln zł w I poł. 2024 r. wobec 1 701,19 mln zł rok wcześniej.
„Na rynku francuskim, gdzie rynek zmniejszył się o niemal 15% r/r, spółka Fruehauf zachowała pierwszą pozycję z udziałami na poziomie 16,2%. W pierwszym półroczu 2024 roku Grupa Wielton w tym kraju sprzedała 1431 pojazdów (prawie 34% mniej r/r), notując o ponad 39% r/r mniejsze przychody ogółem na poziomie 223,1 mln zł. Okres spowolnienia spółka Fruehauf wykorzystuje na udoskonalanie swoich rozwiązań i pojazdów m.in. naczep kurtynowych” – czytamy dalej.
W Polsce, gdzie firmy transportowe mierzyły się z postępującą konkurencją z ukraińskimi przewoźnikami, rynek naczep i przyczep zmniejszył się o 30,3% r/r, a łączne udziały spółek Wielton i Langendorf wyniosły 13%. Klienci zarejestrowali 1279 pojazdów tych marek, co dało im drugą pozycję na rynku. Wolumen sprzedaży Grupy Wielton w Polsce zmniejszył się o niemal 34% do poziomu 1810 szt., odnotowując 249,9 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem wobec 405,8 mln zł w analogicznym okresie roku poprzedniego. Spółka Wielton obecnie pracuje nad wprowadzeniem do oferty pojazdów do transportu drewna, podano także.
„W pierwszym półroczu br. na rynku brytyjskim Grupa Wielton sprzedała 1203 sztuk pojazdów (ponad 38% mniej r/r), generując 156,6 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, wobec 313,1 mln zł przed rokiem. W związku z dalszym brakiem oficjalnych danych rejestracyjnych w Wielkiej Brytanii, Grupa Wielton szacuje, iż rynek mógł spaść o ok. 47% r/r, a spółka Lawrence David utrzymała drugą pozycję. Spowolnienie rynkowe Grupa wykorzystuje na promocję swoich rozwiązań i szerokiego portfolio. W czerwcu 2024 roku Grupa była jednym z wystawców podczas Targów Road Transport Expo 2024 (RTX), będących jednym z głównych wydarzeń branżowych w tym kraju w Wielkiej Brytanii, gdzie zaprezentowała wachlarz rozwiązań spółki Lawrence David” – napisano też w komunikacie.
Siódmą pozycję na zmniejszonym o prawie 9% r/r rynku niemieckim w pierwszym półroczu br. z udziałami na poziomie 2,4% obroniły spółki Langendorf oraz Wielton GmbH. Klienci zarejestrowali 671 pojazdów tych marek, czyli o niemal 5% więcej r/r. Łącznie Grupa Wielton na tym rynku sprzedała 721 pojazdów (o niemal 3% więcej r/r), osiągając 127,6 mln zł przychodów, wobec 119 mln zł rok wcześniej, podano także.
„W krajach Europy Środkowej i Wschodniej (CEE), gdzie w pierwszym półroczu rynek skurczył się o niemal 22% r/r, udziały spółki Wielton wzrosły do 6,4% wobec 5,8% przed rokiem, umacniając ją na piątej pozycji. Łącznie Grupa sprzedała tam 841 sztuk pojazdów, czyli o 10,7% mniej r/r, osiągając 23% r/r mniejsze przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 99,5 mln zł. Wzrost poziomu inwestycji w budowę dróg oraz infrastrukturę, a także zintensyfikowanie działań sprzedażowych w krajach CEE zaowocowały wznowieniem sprzedaży wywrotek stalowych marki Wielton na tym rynku” – czytamy dalej.
Na rynku włoskim spółki Viberti oraz Fruehauf awansowały na czwartą pozycję z udziałami na poziomie 9,1%, przy spadku rynku we Włoszech o ponad 14% r/r. Grupa w pierwszym półroczu 2024 roku sprzedała w tym kraju 580 pojazdów wobec 646 szt. rok wcześniej, notując 61,1 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, wobec 91,5 mln zł przed rokiem. Grupa w tym okresie kontynuowała prace badawczo-rozwojowe nad wprowadzeniem na rynek włoski nowego podwozia dla aluminiowych wywrotek.
W pierwszych sześciu miesiącach 2024 roku hiszpańska spółka Guillén z udziałami na poziomie 2,6% (2,2% rok wcześniej) utrzymała siódmą pozycję na rynku, który wzrósł o 5,4% r/r. W tym czasie Grupa Wielton odnotowała 15,5-proc. wzrost sprzedaży wolumenowej w Hiszpanii do poziomu 216 sztuk wobec 187 szt. przed rokiem oraz 28,9 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, wobec 35,3 mln zł rok wcześniej. Hiszpańska spółka Guillén prowadziła modernizację zakładów produkcyjnych implementując m.in. nowe oprogramowanie do gromadzenia i analizy danych oraz nowoczesny system bioklimatyzacji, który utrzymuje optymalną temperaturę w zakładzie przy minimalnym zużyciu energii.
W ujęciu jednostkowym strata netto w I poł. 2024 r. wyniosła 25,55 mln zł wobec 63,54 mln zł zysku rok wcześniej.
Grupa Wielton należy do grona trzech największych producentów naczep, przyczep i zabudów samochodowych w Europie oraz dziesięciu największych producentów w tej branży na świecie. Spółka zadebiutowała na GPW w 2007 r.; wchodzi w skład indeksu sWIG80. Skonsolidowane przychody sięgnęły 3,23 mld zł w 2023 r.
Źródło: ISBnews