Wartość sektora marek własnych na polskim rynku wzrosła o 19% r/r i w 2023 r. przekroczyła 50 mld zł, wynika z raportu „Behaviour Change” opracowanego przez Consumer Panel Services GfK (CPS GfK). Ponadto 27% konsumentów deklaruje, że w ciągu najbliższych 6 miesięcy chce kupować jeszcze więcej takich produktów. Kluczowym argumentem dla nabywców są konkurencyjne ceny, przy jednoczesnym utrzymaniu satysfakcjonującej jakości.
Zgodnie z danymi CPS GfK, udział marek własnych na polskim rynku w 2023 r. wzrósł o 1,3 pkt proc. r/r i wyniósł 22,6%. Rosnący trend utrzymuje się już od kilku lat, dzięki czemu wartość tego rynku w naszym kraju przekroczyła 50 mld zł, podano.
„Już co 4. konsument planuje zwiększyć swoje wydatki na produkty z logo marek własnych. Jednocześnie zaledwie 5% Polaków deklaruje takie zamiary wobec artykułów markowych. To jasny sygnał dla producentów, że w tej kategorii tkwi przestrzeń do dalszego dynamicznego rozwoju i stałego zwiększania popytu” – powiedział dyrektor zarządzający w CPS GfK Szymon Mordasiewicz, cytowany w komunikacie.
Mimo sporego zainteresowania markami własnymi Polacy nadal są poniżej średniej europejskiej – więcej takich produktów planuje kupować 32% Europejczyków. Polskich nabywców znacząco wyprzedzają Francuzi (49%), Austriacy (37%) czy Hiszpanie (42%).
Głównym wyróżnikiem marek własnych jest postrzeganie cen przez konsumentów. Jest to szczególnie ważny aspekt w dobie kryzysu ekonomicznego. Potwierdzają to także dane z raportu „Behaviour Change”, zgodnie z którym blisko połowa nabywców (46%) decyzję o wyborze między produktami markowymi a markami własnymi podejmuje w oparciu o finanse. Warto jednak podkreślić, że jest to najniższy wynik spośród wszystkich krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Dla porównania – na podstawie własnego budżetu tę decyzję zakupową podejmuje 63% Węgrów, 58% Chorwatów czy 57% Bułgarów, podkreślono.
„Obecnie aż 36% polskich gospodarstw domowych przyznaje, że mierzy się z ograniczonym budżetem. W sytuacji, kiedy konsumenci mają do wyboru dwa produkty, z których oba spełniają potrzebę, są satysfakcjonujące pod względem jakości i w tej samej cenie, to aż 57% z nich włoży do koszyka produkt markowy. Jedynie 18% wybierze markę własną. Jeśli producenci chcą skutecznie konkurować o koszyki nabywców, to muszą zachować konkurencyjne ceny. Mają one gigantyczne znaczenie dla konsumentów” – dodał Mordasiewicz.
Powyższe dane pochodzą z 6. edycji cyklicznego raportu „Behaviour Change”, który zawiera informację o nastrojach konsumentów z 21 rynków europejskich. Badanie objęło 15 tys. respondentów i pokazuje, jaki wpływ na decyzje zakupowe nabywców mają kwestie społeczne. Autorem raportu jest Consumer Panel Services GfK, który obejmuje ponad 100 000 gospodarstw domowych na całym kontynencie.
Źródło: ISBnews