Podczas zajęć w formie nauki zdalnej 97,4% dzieci korzysta z własnego komputera, przy czym naukę w tym trybie preferuje 24,4% uczniów, a 75,6% woli naukę stacjonarną, podał Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) w raporcie pt. „Badanie opinii publicznej w zakresie funkcjonowania rynku usług telekomunikacyjnych oraz preferencji konsumentów. Raport z badania dzieci i rodziców”.
„Niemal każdy rodzic wskazał, że jego dziecko podczas nauki zdalnej korzystało z własnego komputera (97,4%). Najczęściej wskazywano na prowadzenie lekcji online w formie wideo rozmów z wykorzystaniem platformy, komunikatora (84,3% dzieci; 84,8% rodzice). Wideo rozmowy były organizowane na prawie każdej lekcji. Tak wskazało 70,4% dzieci i 65,2% rodziców” – czytamy w raporcie.
2,4% uczniów korzystało ze sprzętu użyczonego przez szkołę lub gminę, podano także.
Najczęstsze formy prowadzenia zajęć w trybie zdalnym to lekcje online w formie wideo rozmów z wykorzystaniem platformy, komunikatora (tryb ten wskazało 84,3% dzieci i 84,8% rodziców), a także przekazywanie zadań, materiałów do samodzielnego opracowania (44,7% i 44,2%) oraz webinaria dla klasy, grupy (18,2% i 19,4%), podano w raporcie.
„Najczęściej wykorzystywanym komunikatorem do prowadzenia zdalnych zajęć była aplikacja Microsoft Teams. Wskazał ją podobny odsetek dzieci i rodziców (odpowiednio 75,5% i 75%). Blisko 66,8% rodziców zadeklarowało, że ich dzieci potrzebowały więcej pomocy w nauce i przygotowaniu do zajęć podczas nauki zdalnej, niż w przypadku nauki stacjonarnej. Rodzice odpowiedzieli, że w szkołach ich dzieci najczęściej prowadzono zajęcia w formie lekcji online (75,8%)” – czytamy dalej.
W nauce zdalnej wykorzystywano także aplikacje Zoom (17,2% i 16,6%), Messenger (3% i 1,4%) oraz Skype (1,8% i 1,4%).
„Rodzice i dzieci podobnie oceniają czas spędzany na nauce z wykorzystaniem internetu. Blisko 41,3% dzieci i 44,2% rodziców wskazało, że dzieci korzystają więcej z internetu podczas uczenia się. Blisko 67,4% dzieci wskazało, że spędzały mniej niż 4 godziny na rozrywce w internecie. Dodatkowo, 52,8% rodziców wskazało, że widzi potrzebę bliższego poznania narzędzi e-learningowych, z których korzysta dziecko” – napisano też w raporcie.
UKE zwraca uwagę, że zarówno dzieci, jak i rodzice wolą stacjonarną formę nauki. Tego zdania było 75,6% dzieci i 90,8% rodziców. Oceniając naukę zdalną rodzice mieli do niej raczej negatywny stosunek (68,2% zsumowanych odpowiedzi: zdecydowanie negatywnie i raczej negatywnie).
„Dzieci deklarowały, że brakowało im kontaktu z nauczycielami i rówieśnikami (76,1%), wyłącznie 9,9% uczniów wskazało, że nie czuło potrzeby kontaktu z innymi. Blisko 55,3% dzieci chciałoby się nauczyć obsługi narzędzi elearningowych, by móc lepiej sobie radzić podczas lekcji. Zdaniem ponad połowy (53,2%) rodziców dzieci powinny nabyć wiedzę o narzędziach wykorzystywanych do nauki zdalnej” – czytamy w materiale.
Badanie powstało na podstawie ankiety przeprowadzonej przez firmę Danae w listopadzie 2021 r. wśród 500 dzieci (7-14 lat) i 500 rodziców.
Źródło: ISBnews