Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wzrósł o 1,5 pkt proc. w ujęciu m/m i wyniósł minus 44 pkt w listopadzie br., wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS).
„Spośród składowych wskaźnika najbardziej poprawiła się ocena przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 5,6 pkt proc.). Wyższe wartości osiągnęły również oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów (wzrosty odpowiednio o 3,2 pkt proc. i 1,2 pkt proc.). Niższe wartości niż przed miesiącem odnotowano dla ocen obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 1,2 pkt proc. i 0,8 pkt proc.)” – czytamy w komunikacie.
W odniesieniu do listopada 2021 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 20,7 pkt proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 1,9 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -33,8.
„Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 1,9 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -33,8. Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrosty odpowiednio o 5,6 pkt proc. i 4,3 pkt proc.). Niższe wartości niż przed miesiącem odnotowano dla ocen przyszłego poziomu bezrobocia oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadki odpowiednio o 1,5 pkt proc. i 0,8 pkt proc.)” – czytamy dalej.
W listopadzie br. WWUK osiągnął wartość o 15,7 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2021 r.
W tym miesiącu przeprowadzono 1 545 wywiady w okresie 7-17 listopada 2022 r.
Źródło: ISBnews