Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wzrósł o 1,5 pkt proc. w ujęciu m/m i wyniósł minus 27,7 pkt w lutym br., wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS).
„Spośród składowych wskaźnika najbardziej poprawiły się oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrosty odpowiednio o 6,2 pkt proc. i 5,1 pkt proc.). Wzrost wystąpił także dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (o 1,3 pkt proc.). Niższe wartości niż przed miesiącem odnotowano dla ocen obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 3,6 pkt proc. i 1,6 pkt proc.)” – czytamy w komunikacie.
W odniesieniu do lutego 2021 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 2,5 pkt proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 4,2 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie minus 19,3.
„Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 4,2 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -19,3. Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy wzrost odnotowano dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (o 6,2 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 5,1 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 4,3 pkt proc. dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz 1,3 pkt proc. dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia” – czytamy dalej.
W lutym br. WWUK osiągnął wartość o 3 pkt proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2021 r.
Dla 74,6% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej (odpowiedzi na pytania dodatkowe w związku z zagrożeniem koronawirusem COVID-19 zamieszczone zostały w załączniku), podano również.
GUS podał, że spośród osób pracujących (58,9% respondentów), zdecydowaną obawę utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia własnej działalności odczuwa 2,5% respondentów. W przypadku wariantów odpowiedzi „możliwe” i „raczej nie” odsetek odpowiedzi wynosił odpowiednio 11,3% oraz 35,9%. Odsetek osób pracujących, które nie mają obaw, wyniósł 46,7%. Niewielka liczba respondentów pracujących (3,6%) nie miała zdania.
„Dla 30,8% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla zdrowia populacji Polski jako całości. Przeciętne zagrożenie odczuwa 51,4% odpowiadających na pytania. Małe zagrożenie deklaruje 16,4%, zaś brak zagrożenia stwierdziło zaledwie 1,4% respondentów” – podał GUS.
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
W tym miesiącu przeprowadzono 1 220 wywiadów metodą wywiadu telefonicznego w okresie 7-16 lutego 2022 r.
Źródło: ISBnews