Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wzrósł o 2,3 pkt proc. w ujęciu m/m i wyniósł minus 29,9 pkt w maju br., wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS).
„Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem. Największe wzrosty odnotowano dla ocen obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 3,8 pkt proc. i 3,2 pkt proc.). Dla pozostałych skła-
dowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 2,7 pkt proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 1,9 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 0,2 pkt proc. dla oceny obecnej możliwości dokonywania waż-
nych zakupów” – czytamy w komunikacie.
W odniesieniu do maja 2022 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 8,5 pkt proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o ,4 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -15,3.
„Na wzrost wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy wzrost odnotowano dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (o 7,5 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 5 pkt proc. dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia, 3,2 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz 1,9 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego” – czytamy dalej.
W maju br. WWUK osiągnął wartość o 12,6 pkt proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2022 r.
W okresie 08-17.05.2023 r. przeprowadzono 1 525 wywiadów.
Źródło: ISBnews