Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wzrósł o 2,4 pkt proc. w ujęciu m/m i wyniósł minus 17,9 pkt w październiku br., wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS).
„Spośród składowych wskaźnika najbardziej poprawiły się oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 4 pkt proc. i 3,6 pkt proc.). Wyższe wartości osiągnęły również oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 2,8 pkt proc. i 2,5 pkt proc.). Niższą wartości niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 1,2 pkt proc.)” – czytamy w komunikacie.
W odniesieniu do października 2022 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 27,6 pkt proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 1,3 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -8,1.
„Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 1,3 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -8,1. Na wzrost wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłego poziomu bezrobocia (wzrosty odpowiednio o 2,5 pkt proc. i 2,4 pkt proc.). Wzrost (o 1,5 pkt proc.) wystąpił także dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy. Niższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 1,2 pkt proc.)” – czytamy dalej.
W październiku br. WWUK osiągnął wartość o 27,6 pkt proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2022 r.
W okresie 2-11 października 2023 r. przeprowadzono 1 483 wywiadów.
Źródło: ISBnews