Deficyt sektora rządowego i samorządowego (tzw. general government) wzrośnie do 5,2% PKB w 2023 r. z 3,7% PKB w br. i zmniejszy się do 4,7% PKB w 2024 r., prognozuje Bank Ochrony Środowiska (BOŚ).
„Ustawa budżetowa zapewne zakłada także ostrożniejsze plany wydatkowe i deficytu. Na podstawie danych nt. wykonania budżetu do września, zakładamy, że w 2023 r. ostateczny poziom deficytu będzie niższy o ok. 20 mld zł wobec tego założonego w znowelizowanym planie budżetowym (czyli ok. 75 mld zł). Być może tak silny planowany wzrost poziomu wydatków wynika także z planu powrotu finansowania możliwie największej części wydatków centralnych do budżetu państwa i ograniczenia skali wzrostu bilansów funduszy BGK (Fundusz Przeciwdziałania COVID, Fundusz Wsparcia Sił Zbrojnych). Co jednak ważne, taka zmiana nie będzie miała wpływu na szacunki deficytu całego sektora finansów publicznych. Zakładamy, że po wzroście do 5,2% PKB w 2023 r., w 2024 r. deficyt SFP obniży się do 4,7% PKB” – czytamy w przeglądzie kwartalnym BOŚ „2024 rok – stabilniej w gospodarce, choć szeroki wachlarz ryzyk”.
W jesiennej notyfikacji fiskalnej, przesłanej do Komisji Europejskiej, Ministerstwo Finansów szacuje, że deficyt sektora finansów publicznych wzrośnie z poziomu 3,7% PKB w 2022 r. do 5,6% PKB w 2023 r. Rada Polityki Pieniężnej (RPP) w opinii do projektu przyszłorocznego budżetu, opublikowanej wcześniej w listopadzie, oceniła, że zakładane przez Ministerstwo Finansów poziomy tej relacji są „realistyczną prognozą”.
W opublikowanych w ub. tygodniu jesiennych prognozach Komisja Europejska napisała, że Polska odnotuje deficyt general government w wysokości 5,8% PKB w 2023 r., 4,6% PKB w 2024 r. i 3,9% PKB w 2025 r. (wobec -3,7% PKB w ub.r.).
W maju br. Komisja Europejska zapowiedziała, że zaproponuje Radzie UE wszczęcie procedury nadmiernego deficytu wiosną 2024 r., na podstawie danych dotyczących wyniku za 2023 r.
Źródło: ISBnews