O ile nie wydarzy się nic, co w sposób gwałtowny wpłynie na wzrost cen ropy naftowej, to w przyszłym tygodniu zamienność cen na stacjach powinna być mniejsza niż w ostatnich tygodniach, wynika z komentarza rynkowego analityków BM Reflex.
Po kilku tygodniach gwałtownych zmian cen na stacjach w ostatnich kilku dniach zmiany cen wyraźnie zmieniły charakter. Ich skala wynosi średnio 2-3 grosze na litrze i nie powoduje, że ceny bezołowiowej 95 czy oleju napędowego przekraczają poziom 6 zł za litr na kolejnych stacjach.
W tej sytuacji duże znaczenie ma poziom cen na stacjach konkurencji i o ile nie można jeszcze przesądzać o spadku konsumpcji paliw, to z całą pewnością kierowcy będą szukać stacji, gdzie zatankują taniej.
Średnie ceny paliw kształtują się obecnie na poziome odpowiednio dla: benzyny bezołowiowej 95 – 5,93 zł/l (+3 gr/l), bezołowiowej 98 – 6,13 zł/l (+2 gr/l), dla oleju napędowego – 5,94 zł/l (+3 gr/l) i autogazu – 3,2 zł/l (+3 gr/l).
O ile nie wydarzy się nic, co w sposób gwałtowny wpłynie na wzrost cen ropy naftowej, to w przyszłym tygodniu zamienność cen na stacjach powinna być utrzymana lub jeszcze mniejsza. Spodziewamy się zmian, które pozwolą utrzymać ceny na poziomie poniżej 6 zł/l. Jednocześnie warto podkreślić, że w perspektywie kolejnych tygodni nie wykluczamy średnich cen paliw na poziomie powyżej 6 zł/l.
Ropa naftowa
W piątek rano ropa naftowa Brent kosztuje 84,60 USD/bbl i jest to poziom zbliżony do ubiegłotygodniowego. Po decyzji Łotwy i Rosji o tymczasowym lockdownie rynek przypomniał sobie, że pandemia koronawirusa jeszcze się nie skończyła. Amerykańskie zapasy ropy naftowej spadły 0,4 mln bbl do 426 mln bbl. Rezerwy benzyn i olejów zmniejszyły się odpowiednio 5,4 i 3,9 mln bbl. Zdecydowanie najniższy pozostaje poziom zapasów olejów – ich rezerwy są obecnie 10% niższe od 5-letniej średniej dla tej pory roku.
Pomimo wysokiego poziomu cen, zaskoczył odczyt konsumpcji. Amerykański popyt na paliwa wzrósł w skali tygodnia 1,96 mln bbl/d do 21,8 mln bbl/d. Średniotygodniowy odczyt konsumpcji benzyn 9,63 mln bbl/d jest najwyższy od początku lipca. Po pierwszych trzech tygodniach października średni poziom konsumpcji benzyn w USA -9,42 mln bbl/d – jest zbliżony do wartości z października 2019, kiedy poziom cen benzyn na rynku amerykańskim był 20% niższy.
Tymczasem JP Morgan dostrzega w przypadku ropy naftowej WTI ryzyko „super backwardation” ze względu na niski poziom zapasów ropy naftowej WTI w Cushing. Aktualnie poziom ten wynosi 31,2 mln bbl natomiast granica operacyjności to około 20 mln bbl, w związku z tym, jeśli zapasy będą dalej spadać, wówczas spread na pierwszej serii kontraktów może w pewnym momencie osiągnąć rekordowe poziomy, czyli będziemy mieli dokładnie odwrotną sytuację do tej z kwietnia 2020 roku, kiedy ceny ropy WTI w bieżącej serii kontraktów spadły do ujemnych poziomów.
Źródło: ISBnews / BM Reflex