Blisko 26% Polaków w ciągu ostatnich 3 lat zetknęło się z redukcją etatów z powodu wdrożenia nowoczesnych technologii w firmach, w których pracują, wynika z raportu PRCN pt. „Polacy o sztucznej inteligencji – czyli jak sprawić, by pracownicy nie bali się AI”.
Niewątpliwie do jednej z największych obaw Polaków należy utrata zawodu bądź konieczność przekwalifikowania się. Jak wskazują dane z raportu PRCN, zwolnienia z powodu wdrożenia nowoczesnych technologii mają już miejsce na polskim rynku pracy, a zmian i utraty zawodu boją się głównie osoby o najniższych kwalifikacjach. Z kolei niemalże połowa respondentów uważa, że w ciągu najbliższych 10 lat sztuczna inteligencja nie wymusi na nich konieczności przekwalifikowania się, podano.
„Pozostałe grupy badanych, które przewidują, że wdrożenie sztucznej inteligencji zdecydowanie wymusi na nich zmianę pracy lub kwalifikacji, to osoby z grup wiekowych 25-34 (11,9% wskazań) i 35-49 lat (11,6%) – czyli te, które są aktywne zawodowo i mają przed sobą jeszcze wiele lat pracy. To właśnie te grupy wiekowe najczęściej obcują z nowoczesnymi technologiami i to właśnie dla nich skutki rozwoju AI mogą być najbardziej dotkliwe” – czytamy w komunikacie.
Systemy AI często obcują z danymi wrażliwymi, takimi jak np. dane osobowe. Innym wrażliwym obszarem mogą być również prawa autorskie. Praca AI na danych osobowych może narażać na ryzyko prywatności, włączając w to niewłaściwe wykorzystanie informacji i potencjalne wycieki danych. Aby minimalizować te zagrożenia, konieczne jest stosowanie ścisłych protokołów bezpieczeństwa, regularne audyty systemów AI oraz edukacja użytkowników dotycząca prawidłowego zarządzania swoimi danymi i zabezpieczania praw autorskich w kontakcie z AI, podkreślono.
„Podobnie jak w przypadku rozwoju innych nowych mediów również rozwój AI generuje wiele zagrożeń dla podmiotów korporacyjnych. Jednym z nich jest dzielenie się danymi na zewnątrz organizacji. Wyzwaniem dla komunikacji jest tu z pewnością ścisła współpraca z biznesem i określenie, jakie dane nie mogą być wykorzystywane w mechanizmach uczenia się maszynowego zewnętrznych platform AI. Zadaniem istotnym dla zespołów IT oraz zarządu jest też określenie jasnych ram wdrażania AI w firmie i korzystania ze sztucznej inteligencji” – powiedziała prezes agencji PR PRCN Iwona Kubicz, cytowana w materiale.
Zapytani o to, z czym kojarzy się sformułowanie „firma odpowiedzialna cyfrowo”, respondenci w badaniu PRCN wskazywali organizowanie przez pracodawców kursów mających na celu rozwój umiejętności cyfrowych pracowników oraz zwiększanie ich świadomości w zakresie współpracy z maszynami, by efektywnie wykorzystywać nowoczesne technologie.
„Badani podkreślają również konieczność zapewnienia pracownikom możliwości nabycia kluczowych kompetencji cyfrowych, aby mogli utrzymać zatrudnienie w obliczu rosnącej automatyzacji, tworzenie przejrzystych planów rozwoju kariery z uwzględnieniem przyszłych potrzeb firmy w zakresie kompetencji cyfrowych, a także działania mające na celu zmniejszenie obaw przed technologią poprzez implementację skutecznych metod współpracy człowieka z maszyną” – czytamy dalej.
Jak wskazują dane z raportu, badani Polacy nie chcą rezygnować z udogodnień, jakie niosą za sobą nowe technologie i sztuczna inteligencja. Pytani o to, z których rozwiązań chcieliby korzystać na co dzień, najczęściej wskazywali: automatyczny dom (26,7% wskazań), posiadanie pomocy domowej – robota (26%), automatyczne porady prawne (22,5%) i lekarskie (21,4%), podano również.
Źródło: ISBnews