Obroty ładunkowe w portach morskich wyniosły 96,7 mln ton w 2021 r., tj. o 9,2% więcej niż w 2020 r., z czego obroty w porcie Gdańsk stanowiły 46,6% w obrotach ogólnokrajowych w 2021 r., w Gdyni – 23,5%, Świnoujściu – 17,8%, Szczecinie – 10,2%, Policach – 1,4%, pozostałe porty – 0,5%, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS).
Wzrost obrotów odnotowano w Świnoujściu (o 13,7%), Gdańsku (o 11%), Gdyni (o 7,2%) oraz Szczecinie (o 3,4%), natomiast spadek – w Policach (o 16,1%), podano.
„W strukturze obrotów ładunkowych w 2021 r. największy udział miały ładunki masowe ciekłe – 30,9% (w tym ropa naftowa i produkty z ropy naftowej 25,6%), masowe suche – 29,5% (w tym węgiel i koks – 8,8%) oraz ładunki w kontenerach dużych – 23,9%” – czytamy w komunikacie.
W 2021 r. w porównaniu z rokiem poprzednim odnotowano wzrost obrotów ładunków masowych ciekłych (o 33,1%), ładunków tocznych (o 14,7%) oraz kontenerów dużych (o 6,7%), spadek natomiast – obrotów ładunków masowych suchych (o 6,2%) i pozostałych ładunków drobnicowych (o 2,6%), podano również.
W 2021 r. ładunki przewożone statkami w relacji z portami Europy stanowiły 68% międzynarodowych obrotów ładunkowych polskich portów, Afryki – 11,8%, Azji – 11,4%, Ameryki Środkowej i Południowej oraz Ameryki Północnej po – 3,5% oraz Australii i Oceanii – 1,8%.
Obrót ładunkami tranzytowymi w 2021 r. wyniósł 14,4 mln ton i zwiększył się w porównaniu z rokiem poprzednim o 14,7%. Najwięcej ładunków tranzytowych przeładowano w porcie Gdańsk (80,4%), następnie w portach: Szczecin (8,8%), Świnoujście (6%), Gdynia (4,8%).
„W 2021 r. głównymi krajami w tranzycie morsko-lądowym i lądowo-morskim dla polskich portów były Niemcy (44,1%), Czechy (24,2%) i Słowacja (17,6%)” – czytamy dalej.
W 2021 r. w portach morskich podróż na statkach rozpoczęło lub zakończyło 2 316,5 tys. pasażerów, tj. o 21,6% więcej niż w 2020 r. W ruchu krajowym przewieziono 552 tys. osób (23,8%), a w ruchu międzynarodowym – 1764,4 tys. osób (76,2%), podał GUS.
Jak podał Urząd, w 2021 r. do polskich portów morskich zawinęło o 10,4% więcej statków niż przed rokiem.
W ub.r. morską flotą transportową polscy przewoźnicy przetransportowali o 17,9% więcej ładunków niż w 2020 r.
„Na koniec 2021 r. morska flota transportowa obejmowała 88 statków (o 7 mniej niż w 2020 r.) będących własnością lub współwłasnością polskich armatorów i operatorów. Łączna nośność (DWT) statków morskiej floty wyniosła 2593,7 tys. ton, natomiast pojemność brutto (GT) – 1 876 tys. (wobec odpowiednio 2649,9 tys. ton i 1922,8 tys. w 2020 r.)” – podał GUS.
Źródło: ISBnews