Narodowy Bank Polski (NBP) obserwuje znaczące spadki oczekiwań inflacyjnych konsumentów, przedsiębiorców, a także oczekiwań inflacyjnych analityków rynkowych firm, a strategia banku centralnego w zarządzaniu oczekiwaniami inflacyjnymi „ma bardzo wysoką skuteczność”, poinformowała wiceprezes NBP i pierwsza zastępczyni prezesa Marta Kightley.
„W sytuacji, kiedy inflacja jest bardzo wysoka, rzeczywiście jest bardzo ważne, żeby zarządzać oczekiwaniami inflacyjnymi. I teraz: miara skuteczności polityki komunikacyjnej jest to, jak reagują te oczekiwania inflacyjne. I te oczekiwania inflacyjne reagują bardzo dobrze na naszą politykę komunikacyjną, bo one bardzo i konsekwentnie się obniżyły. Mierzy się je na różne sposoby. Są takie trzy podstawowe miary, jeśli chodzi o konsumentów i we wszystkich tych trzech miarach po pierwsze mamy ogromne spadki oczekiwań inflacyjnych; po drugie, w niektórych z nich one są poniżej średniej długookresowej, w niektórych blisko tej średniej” – powiedziała Kightley podczas posiedzenia sejmowej Komisji Finansów Publicznych na temat „Założeń polityki pieniężnej na rok 2024”.
Wskazała, że podobna sytuacja jest obserwowana wśród przedsiębiorców – „również mamy do czynienia z bardzo znaczącym obniżeniem się oczekiwań inflacyjnych”.
„Również analitycy rynkowi – bo to jest ten trzeci segment – oczekują spadku inflacji. Czyli patrząc z jednej strony na to, jak zachowuje się inflacja w roku 2023, jak i na oczekiwania inflacyjne, możemy powiedzieć, że rzeczywiście mamy do czynienia z bardzo wysoką skutecznością” – powiedziała Kightley.
Źródło: ISBnews