Parlament Europejski i Rada osiągnęły porozumienie w sprawie czystszych paliw morskich, prosząc o ograniczenie emisji ze statków o 2% od 2025 r. i o 80% od 2050 r., podał Parlament. Ma to ułatwić Unii Europejskiej osiągnięcie neutralności klimatycznej.
„W trakcie rozmów posłom udało się zapewnić, że statki będą musiały stopniowo ograniczać emisje gazów cieplarnianych (GHG) poprzez zmniejszenie ilości gazów cieplarnianych w zużywanej przez nie energii (poniżej poziomu z 2020 r. 91,16 gramów CO2 na MJ) o 2% od 2025 r. , 6% od 2030 r., 14,5% od 2035 r., 31% od 2040 r., 62% od 2045 r. i 80% od 2050 r.” – czytamy w komunikacie.
Dotyczyłoby to statków o tonażu brutto powyżej 5 tys., które z zasady za 90% emisji CO2 i za całą energię zużywaną na pokładzie w portach UE lub między nimi, a także za 50% energii zużywanej podczas rejsów, w których port odlotu lub przylotu znajduje się poza UE lub w najbardziej oddalonych regionach UE.
Posłowie zapewnili również, że Komisja dokona przeglądu przepisów do 2028 r., aby zdecydować, czy rozszerzyć wymogi dotyczące redukcji emisji na mniejsze statki, czy też zwiększyć udział energii zużywanej przez statki pochodzące z krajów spoza UE.
Dzięki posłom do PE umowa daje więcej kredytów, jako zachętę, w postaci kompensacji emisji dla tych właścicieli statków, którzy używają paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego (RFNBO) w latach 2025-2034. Umowa określa również 2-proc. docelowy poziom wykorzystania na 2034 r., jeśli Komisja zgłosi, że w 2031 r. RFNBO będzie stanowić mniej niż 1% w miksie paliwowym.
Zgodnie ze wstępną umową, od 2030 r. kontenerowce i statki pasażerskie będą zobowiązane do korzystania z zasilania z lądu w celu zaspokojenia wszystkich potrzeb związanych z energią elektryczną podczas cumowania przy nabrzeżu w głównych portach UE. Od 2035 r. obowiązywać będzie także w pozostałych portach UE , jeżeli porty te posiadają zasilanie z lądu.
W ocenie Parlamentu powinno to znacząco zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza w portach.
Obowiązywać będą pewne wyjątki, takie jak przebywanie w porcie krócej niż dwie godziny, korzystanie z własnej technologii zeroemisyjnej lub zawinięcie do portu z powodu nieprzewidzianych okoliczności lub sytuacji awaryjnych.
Według Europejskiej Agencji Środowiska transport był odpowiedzialny za około jedną czwartą całkowitej emisji CO2 w UE w 2019 r., z czego 14% pochodziło z żeglugi wodnej.
Źródło: ISBnews