Parlament Europejski przyjął przepisy ograniczające w sezonie letnim i zimowym 2021 r. liczbę slotów, niezbędnych do ich zachowania w kolejnych sezonach do 50%, a także wydłużające ważność niektórych certyfikatów w transporcie, poinformował Parlament. Europosłowie poparli zmiany przepisów dotyczących dystrybucji przydziałów czasu na start lub lądowanie i przedłużenia ważności niektórych certyfikatów.
Regulację, dotyczącą ograniczenia liczby slotów 683 europosłów, 3 było przeciw i 4 wstrzymało się od głosu.
„Linie lotnicze będą musiały wykorzystać co najmniej 50% planowanych przydziałów czasu na starty i lądowania w sezonie letnim i zimowym 2021 roku, tak aby mogły one zachować je w kolejnych sezonach. Ponadto Komisja Europejska będzie mogła w przyszłości rozszerzyć nowe zasady na inne sezony i dostosować minimalny poziom wykorzystania do przedziału od 30% do 70%. Pozwoli jej to na szybkie reagowanie na zmieniające się natężenie ruchu lotniczego w czasie pandemii” – czytamy w komunikacie.
Przed pandemią linie lotnicze miały obowiązek wykorzystania co najmniej 80% planowanych przydziałów czasu na start i lądowanie. Parlament Europejski w marcu 2020 r. tymczasowo zawiesił zasadę „wykorzystaj albo tracisz”, aby powstrzymać linie lotnicze przed wykorzystywaniem zaplanowanych przydziałów czasu na start i lądowanie tylko po to, by zachować je w kolejnym sezonie. Regulacja ta wygasa 27 marca 2021 roku.
Aby zapewnić większą przejrzystość sposobu wykorzystania przydziałów czasu na start lub lądowanie w przyszłości, jako że według najnowszych prognoz Eurocontrol ruch lotniczy ma być o połowę mniejszy niż w zeszłym roku, Parlament przedstawił plan powrotu do normalnego stosowania zasady „wykorzystuj albo tracisz”.
Jednocześnie stosunkiem głosów 647 za, 24 przeciw, przy 19 wstrzymujących się, Parlament przedłużył przepisy dotyczące ważności niektórych zaświadczeń, licencji, kontroli okresowych i szkoleń, które są zwykle wymagane w sektorze transportu na podstawie różnych przepisów UE.
„Biorąc pod uwagę obowiązujące obecnie surowe wymogi sanitarne, utrudnione jest odnawianie prawa jazdy, sprawdzanie przydatności samochodu do ruchu drogowego lub dokonanie przeglądu bezpieczeństwa kontenerów. Nowe przepisy umożliwiają zachowanie ważności tych dokumentów przez kolejne dziesięć miesięcy, jeżeli termin ich ważności upływa między 1 września 2020 r. a 30 czerwca 2021 r.” – czytamy w komunikacie.
Rządy państw UE mogą zrezygnować z przedłużania ważności dokumentów lub odraczania kontroli, jednak muszą akceptować przedłużone certyfikaty z innych państw członkowskich.
Parlament i Rada konsultowały się nieformalnie przed głosowaniem. Teraz światło, Rada musi zatwierdzić przepisy, aby mogły one wejść w życie po opublikowaniu ich w Dzienniku Urzędowym UE.
Źródło: ISBnews