Parlament Europejski jest gotów do rozpoczęcia rozmów z krajami UE na temat nowych instrumentów, których celem jest zmniejszenie emisji CO2 przez pojazdy ciężkie, w tym autobusy, ciężarówki i przyczepy, podał Parlament.
Przyjął swoje stanowisko negocjacyjne 445 głosami za, 152 przeciw, przy 30 wstrzymujących się.
„Posłowie chcą wzmocnionych celów redukcji emisji CO2 dla średnich i ciężkich samochodów ciężarowych, w tym pojazdów zawodowych (takich jak śmieciarki, wywrotki lub betoniarki) i autobusów. Cele miałyby wynosić 45% w latach 2030-2034, 65% w latach 2035-2039 i 90% od 2040 roku” – czytamy w komunikacie.
Jak poinformowano, posłowie z PE zgadzają się z propozycją Komisji, aby zezwolić na rejestrację tylko bezemisyjnych nowych autobusów miejskich od 2030 roku i proponują tymczasowe zwolnienie (do 2035 r.) dla autobusów miejskich napędzanych biometanem, pod ścisłymi warunkami.
Parlament jest teraz gotowy do rozpoczęcia rozmów na temat ostatecznego kształtu przepisów.
W lutym br. Komisja przedłożyła wniosek ustawodawczy w sprawie ustanowienia norm emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych o dużej ładowności od 2030 roku, aby – jak podano w komunikacie – pomóc w osiągnięciu neutralności klimatycznej do 2050 roku i zmniejszyć zapotrzebowania na importowane paliwa kopalne.
Pojazdy ciężarowe, takie jak samochody ciężarowe, autobusy miejskie i autobusy dalekobieżne, są odpowiedzialne za ponad 25% emisji gazów cieplarnianych (GHG) z transportu drogowego w UE i odpowiadają za ponad 6% całkowitych emisji GHG w UE, podano.
Źródło: ISBnews