Polski Fundusz Rozwoju (PFR) rozpoczyna proces rozliczenia i umorzenia subwencji dla mikrofirm oraz małych i średnich firm (MŚP) w ramach tarczy finansowej PFR 2.0, poinformował Fundusz. Skorzystało z niej 40,6 tys. mikrofirm oraz 7,1 tys. małych i średnich firm, działających pod jednym z 54 kodów PKD. Wypłacono im łącznie 7,1 mld zł.
Firmy, które spełnią określone wymagania mogą liczyć na 100% umorzenia. Decyzje zostaną wydane w kwietniu 2022r.
„Przedsiębiorcy rozliczają subwencję za pośrednictwem bankowości elektronicznej w tym samym banku, w którym składali wniosek o udzielenie wsparcia. Będą spłacać subwencję na inny rachunek, niż w przypadku Tarczy Finansowej PFR 1.0, a formularze wniosków nie będą zawierać wstępnej propozycji rozliczenia” – czytamy w komunikacie.
Rozliczenia tarczy 2.0 mają odbywać się w trzech etapach:
- Rozliczenia małych i średnich firm
od 18 listopada 2021 r. do 15 stycznia 2022 r. PFR udostępni w bankowości elektronicznej formularz oświadczenia o rozliczeniu dla MŚP. Po upływie tego terminu formularz oświadczenia o rozliczeniu będzie niedostępny, a rozliczenie subwencji, co do zasady, niemożliwe. - Rozliczenia mikrofirm
od 19 stycznia do 28 lutego 2022 r. PFR udostępni w bankowości elektronicznej formularz oświadczenia o rozliczeniu dla mikrofirmy. Po upływie tego terminu formularz oświadczenia o rozliczeniu będzie niedostępny, a rozliczenie subwencji, co do zasady, niemożliwe. - Decyzje dotyczące umorzeń
W kwietniu 2022 r. PFR wyda firmom decyzje dotyczące: określenie kwoty subwencji podlegającą zwolnieniu z obowiązku zwrotu (w tym o całkowitym umorzeniu), wezwanie do zwrotu całej subwencji albo wezwie do dalszych wyjaśnień w sprawie ustalenia wysokości subwencji do umorzenia.
Termin złożenia oświadczenia o rozliczeniu nie następuje po roku od uzyskania subwencji, a termin wydania decyzji przez PFR nie zależy od czasu złożenia oświadczenia, podano także
Całkowite umorzenie subwencji finansowej otrzymają MSP, które łącznie spełnią oba warunki:
- nieprzerwane utrzymanie działalności gospodarczej do 31 grudnia 2021 r.
- oraz rozliczenie nadwyżki otrzymanej subwencji finansowej.
W celu rozliczenia subwencji należy podać rzeczywiste koszty stałe oraz wysokość przychodów za okres od 1 listopada 2020 r. do 31 marca 2021 r. dla tego okresu. Jeżeli wystąpiła nadwyżka między wartością subwencji wyliczoną w oparciu o przewidywaną wartość kosztów, a subwencją, którą przedsiębiorca otrzymał w oparciu o kwotę rzeczywistych kosztów, będzie musiał ją zwrócić do 31 stycznia 2022 r. na indywidualny rachunek wskazany w potwierdzeniu oświadczenia.
Ponadto, w celu poprawnego rozliczenia subwencji, przedsiębiorcy będą musieli załączyć do formularza oświadczenia o rozliczeniu pliki JPK w postaci xml wygenerowane z programu księgowego firmy (inny format nie zostanie przyjęty). W zależności od prowadzonej rachunkowości będą to pliki JPK_PKPIR lub JPK_KR. Należy przygotować osobne pliki za okres listopad-grudzień 2020 oraz styczeń-marzec 2021 r.
Całkowite umorzenie subwencji finansowej otrzymają mikrofirmy, które łącznie spełnią oba warunki:
- nieprzerwane utrzymanie działalności gospodarczej do 31 grudnia 2021 r.
- oraz utrzymanie średniego poziomu zatrudnienia w 2021 r. w porównaniu do liczby pracowników, na których otrzymał subwencję.
PFR sprawdzi te warunki automatycznie na podstawie danych z ZUS, dlatego przedsiębiorca nie załącza do wniosku żadnych dokumentów i zaświadczeń.
Formularz oświadczenia o rozliczeniu dla mikrofirm zawiera numer rachunku, na który przedsiębiorca może wpłacić pieniądze z subwencji, jeśli chce je zwrócić przed wydaniem decyzji przez PFR.
Źródło: ISBnews