Projekt prawa pocztowego, zakładający likwidację funduszu kompensacyjnego i przekazanie 89 mln zł dotacji z budżetu państwa dla operatorów pocztowych za 2020 r., w tym głównie Poczty Polskiej, i 736 mln zł w okresie dziesięcioletnim trafił właśnie do konsultacji, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL). Konsultacje mają potrwać do 7 dni.
Oznacza to, że łączne koszty usługi powszechnej, po nowelizacji wyniosłyby za rok 2020 – 372 mln zł, w roku 2021 – 373 mln zł, a w 2022 roku – 593 mln zł. Łącznie koszty w okresie 2020-2030 wyniosłyby 6 546 mln zł.
„Przepisy prawa pocztowego przewidują możliwość udzielenia operatorowi świadczącemu usługi powszechne, czyli operatorowi wyznaczonemu (w latach 2016 – 2025 te rolę pełni Poczta Polska S.A.), rekompensaty w przypadku, gdy świadczenie tych usług w danym roku obrotowym przyniosło stratę (rozumianą jako ujemny wynik finansowy na sprzedaży usług powszechnych)” – czytamy w uzasadnieniu.
Zgodnie z prawem pocztowym rekompensata powinna być finansowana przede wszystkim z udziałów operatorów pocztowych, którzy świadczą usługi powszechne, a z budżetu państwa dopiero, gdy kwota pochodząca od operatorów zobowiązanych nie wystarczy na pełne sfinansowanie rekompensaty.
W ocenie projektodawców mechanizm ten nie spełnia swojego celu, jakim jest wsparcie wykonywania przez operatora wyznaczonego obowiązku świadczenia usług powszechnych.
„Kwota udziału każdego z operatorów jest przy tym ograniczona do wysokości 2% przychodów danego operatora z usług powszechnych lub usług wchodzących w zakres usług powszechnych. Limit ten ma z założenia ograniczać potencjalny negatywny wpływ na konkurencyjność polskiego rynku usług pocztowych (w szczególności konkurencyjnych warunków świadczenia usług powszechnych). Jego zastosowanie powoduje jednak, że łączny udział operatorów pocztowych w dopłacie (poza operatorem wyznaczonym) wynosi jedynie około 1 mln zł” – czytamy dalej.
Proponowana nowelizacja prawa pocztowego polega przede wszystkim na rezygnacji z komponentu dopłaty pochodzącego z wpłat operatorów pocztowych.
W związku z tym finansowanie usługi powszechnej ze środków operatorów pocztowych zostanie zastąpione finansowaniem z budżetu państwa.
Wysokość dopłaty do kosztu netto w roku 2020 określono w oparciu o dane przekazane przez operatora wyznaczonego na lata 2020 – 2025, Pocztę Polską S.A.
Projekt ma być procedowany w trybie przyśpieszonym.
Konieczność przyjęcia przyspieszonego trybu prac nad projektem, którego głównym celem jest wprowadzenie skutecznego mechanizmu finansowania straty powstałej w związku ze świadczeniem usług powszechnych, uzasadniona jest trudną sytuacją Poczty Polskiej S.A. oraz rolą i funkcją, jaką pełni ona w polskiej gospodarce |i dla społeczeństwa, podano także.
Źródło: ISBnews