Rząd chce przyjąć wprowadzić możliwość przekazania jednostkom samorządu terytorialnego (JST) dodatkowo 13,67 mld zł z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych )PIT) na wsparcie w realizacji zadań z zakresu poprawy efektywności energetycznej oraz ograniczenia kosztów zakupu ciepła ponoszonych przez odbiorców, wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Ze względu na dodatkowe środki w tym roku, planowane jest odstąpienia od przekazania w części rozwojowej subwencji ogólnej w roku 2023.
Projektowane rozwiązania mają znaleźć się w projekcie nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, której przyjęcie planowane jest przez Radę Ministrów w III kw.
„Przedłożenie projektu ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw jest związane z potrzebą wsparcia jednostek samorządu terytorialnego w realizacji ich zadań publicznych, w tym szczególnie istotnych obecnie, zadań z zakresu poprawy efektywności energetycznej oraz ograniczenia kosztów zakupu ciepła ponoszonych przez odbiorców. Ważne znaczenie ma też potrzeba wzmocnienia jednostek samorządu terytorialnego w obszarze inwestycyjnym” – czytamy w wykazie.
Samorządy będą mogły dysponować dodatkowymi środkami już w 2022 r., co jest istotne biorąc pod uwagę obserwowany wzrost cen, który jest wynikiem odziaływania wielu czynników nakładających się na siebie, w szczególności pandemii COVID-19 oraz inwazji zbrojnej Rosji na Ukrainę, podano także.
Proponowane rozwiązania obejmują przede wszystkim prowadzenie możliwości przekazania jednostkom samorządu terytorialnego w roku 2022 dodatkowych dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych w kwocie 13,673 mld zł (środki te byłyby wsparciem finansowym w realizacji zadań własnych samorządu terytorialnego, w tym szczególnie istotnych obecnie zadań z zakresu poprawy efektywności energetycznej oraz ograniczenia kosztów zakupu ciepła ponoszonych przez odbiorców).
Dzięki tym zmianom jednostki samorządu terytorialnego otrzymają jeszcze w tym roku dodatkowe środki, ponad te gwarantowane w 2023 r. zgodnie obecnymi przepisami (czyli ponad część rozwojową subwencji ogólnej).
Wskazano, że „wcześniejsze przekazanie środków finansowych oraz ich zwiększenie jest korzystne dla samorządów szczególnie w związku z inflacją”.
Z uwagi na wcześniejsze zasilenie finansowe jednostek samorządu terytorialnego, w roku 2023 nie otrzymają one części rozwojowej subwencji ogólnej. Nie zostanie ona zaplanowana w projekcie ustawy budżetowej na rok 2023, podkreślono.
Projekt zakłada rozwiązania obligujące jednostki samorządu terytorialnego do przeznaczenia w latach 2022-2025 na wymienione wyżej zadania wydatków w kwocie nie mniejszej niż równowartość 15% kwoty otrzymanych w 2022 r. dodatkowych dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych.
Konsekwencją proponowanego rozwiązania jest konieczność wprowadzenia dodatkowych przepisów w zakresie danych uwzględnianych przy ustalaniu na rok 2023 subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, na rok 2024 korekty dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych.
Planowane jest także dostosowanie reguł fiskalnych obowiązujących jednostki samorządu terytorialnego do obecnej sytuacji ekonomiczno-finansowej, tj. wprowadzenie czasowych preferencji w zakresie zasady zrównoważenia części bieżącej budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz limitu długu.
„Efektem tych rozwiązań ma być usprawnienie prowadzenia gospodarki przez jednostki samorządu terytorialnego oraz maksymalizacja wykorzystania możliwości inwestycyjnych samorządu terytorialnego” – wskazano.
Proponowane zmiany zakładają przedłużenie możliwości bilansowania części bieżącej budżetu jednostki samorządu terytorialnego na lata 2023-2025 wolnymi środkami będącymi w dyspozycji JST oraz możliwość niespełnienia przez jednostkę samorządu terytorialnego relacji ograniczającej wysokość spłaty długu, pod warunkiem gdy łączna kwota długu nie przekroczy 100% jej dochodów ogółem pomniejszonych o dotacje i środki o podobnym oraz powiększonych o planowane przychody nieprzeznaczone na sfinansowanie deficytu budżetowego.
Dodatkowo JST będzie mogła przekroczyć indywidualny limit spłaty zobowiązań wyłącznie w przypadku gdy taka sytuacji nie zagrozi realizacji zadań publicznych.
Planowane jest także wydłużenie okresu o rok wydatkowania środków otrzymanych z budżetu państwa przez gminy w roku 2021 na wsparcie finansowe inwestycji w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę oraz w zakresie kanalizacji.
Źródło: ISBnews