Rząd planuje nowelizację uchwały ws. rządowego programu wsparcia PLL LOT, której celem jest wprowadzenie alternatywnych form zabezpieczenia pożyczki w miejsce zabezpieczenia dot. ustanowienia zastawów rejestrowych na samolotach, wynika z wykazy prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
Przyjęcie przez rząd nowelizacji planowane jest na IV kw.
„Po przeprowadzonych uzgodnieniach i konsultacjach PLL LOT i PFR proponuje się w Programie wprowadzić następujące alternatywne formy zabezpieczenia pożyczki, które w miejsce zabezpieczenia dot. ustanowienia zastawów rejestrowych na statkach powietrznych zabezpieczenie to będzie obejmowało:
– cesja praw z 15 umów leasingowych dotyczących statków powietrznych wraz z zobowiązaniem do objęcia ich pierwszorzędnym zastawem rejestrowym po formalnym przejściu prawa własności na rzecz PLL LOT;
– pierwszorzędny zastaw rejestrowy na 22 znakach towarowych (słownych oraz słowno-graficznych) będących własnością PLL LOT;
– zobowiązanie do ustanowienia pierwszorzędnego zastawu na każdym statku powietrznym wykupionym przez PLL LOT z leasingu” – czytamy w wykazie.
Zmiana programu w zakresie określenia alternatywnego pakietu zabezpieczania spłaty pożyczki, umożliwi PLL LOT ich ustanowienia i w konsekwencji spowoduje ustanie przypadku naruszenia i naliczania podwyższonych odsetek.
W grudniu 2020 r. na podstawie Programu PLL LOT, została udzielona pomoc publiczna celem łagodzenia skutków wynikających z pandemii COVID-19 – w postaci:
– dokapitalizowania ze środków budżetu państwa w wysokości 1,126 mld zł;
– pożyczki udzielonej przez Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR) w wysokości 1,8 mld zł.
Wsparcie zostało zatwierdzone decyzją Komisji Europejskiej z grudnia 2020 r.
Zgodnie z postanowieniami programu zabezpieczenie spłaty pożyczki stanowi:
– oświadczenie o poddaniu się egzekucji złożone przez PLL LOT;
– zastaw rejestrowy na silniku lotniczym Rolls Royce Trent 1000 B,
– zastaw rejestrowy na 16 wytypowanych statkach powietrznych, podporządkowany wobec zaspokojenia względem podmiotów finansujących (leasingodawców) dane statki powietrzne.
Z uwagi na odmowę ze strony instytucji finansujących zakup statków powietrznych, pomimo licznych rozmów przeprowadzonych zarówno przed jak i po zawarciu umowy pożyczki, ustanowienie zabezpieczeń w formie pierwotnie zakładanej nie było możliwe i spowodowało konieczność uzgodnienia alternatywnych form zabezpieczeń.
Ponieważ w terminie 6 miesięcy od daty zawarcia Umowy pożyczki, nie doszło do ustanowienia zabezpieczeń, PFR zgodnie z umową pożyczki, rozpoczął naliczanie odsetek za naruszenie umowy pożyczki.
Źródło: ISBnews