Sejm przyjął ustawę budżetową na 2021 rok z deficytem budżetowym na poziomie 82,3 mld zł i wzrost PKB w wysokości 4% i średnioroczną inflacją na poziomie 1,8%. Za przyjęciem budżetu głosowało 234 posłów, przeciw – 220, wstrzymał się jeden.
Wcześniej Sejm odrzucił zgłoszony w drugim czytaniu wniosek o odrzucenie ustawy budżetowej na 2021 rok w całości.
Przed przyjęciem ustawy budżetowej w całości, posłowie przyjęli część poprawek. W trackie drugiego czytania zgłoszono trzy poprawki do części tekstowej projektu ustawy oraz 276 poprawek do załączników. W czasie prac komisyjnych w pierwszym czytaniu zgłoszono łącznie ponad 700 poprawek.
Ustawa budżetowa na 2021 r. zakłada m.in. deficyt budżetowy na poziomie 82,3 mld zł i wzrost PKB w wysokości 4% i średnioroczną inflację na poziomie 1,8%. Wzrost inwestycji ma wynieść 4%. Dochody zaplanowano na poziomie 404,4 mld zł, wydatki – na poziomie 486,7 mld zł.
Ustawa zakłada deficyt sektora finansów publicznych (według metodologii UE) na poziomie ok. 6% PKB, a dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (tzw. general government) na poziomie 64,7% PKB.
Podstawowe uwarunkowania makroekonomiczne budżetu obejmują także: wzrost przeciętnego rocznego funduszu wynagrodzeń o 2,8% oraz wzrost spożycia prywatnego, w ujęciu nominalnym, o 6,3%.
W ustawie budżetowej na przyszły rok zapewniono m.in.:
- finansowanie programu Rodzina 500+ (41 mld zł),
- zwiększenie nakładów na finansowanie ochrony zdrowia do poziomu 5,3% PKB (wydatki budżetowe w porównaniu do 2020 r. wzrosną o ok. 12,9 mld zł, tj. wzrost o 104%),
- waloryzację rent i emerytur od 1 marca 2021 r. wskaźnikiem waloryzacji na poziomie 103,84% (szacowany łączny koszt wynosi ok. 9,6 mld zł),
- realizację świadczenia „Dobry start” (1,4 mld zł),
- finansowanie zadań w ramach Funduszu Solidarnościowego,
- finansowanie potrzeb obronnych Polski na poziomie zwiększonym do 2,2% PKB,
- wzrost wydatków w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki,
- finansowanie zadań w obszarze mieszkalnictwa,
- zadania w zakresie transportu lądowego: infrastruktury drogowej oraz krajowych pasażerskich przewozów kolejowych.
Źródło: ISBnews