Sejm znowelizował ustawę o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, która zakłada utrzymanie zwiększonej stawki dopłat do końca 2023r. i umożliwia przesunięcie niewykorzystanych środków z Funduszu na wsparcie połączeń w województwach: mazowieckim, pomorskim, śląskim i podkarpackim.
Nowelizację poparło 448 posłów, 8 było przeciw, a 3 wstrzymało się od głosu.
Wprowadzone przepisy umożliwiają przesunięcie niewykorzystanych środków z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej na wsparcie połączeń w województwach, w których przyznana kwota była niższa niż wnioskowana przez samorządy. Taka sytuacja wystąpiła w czterech województwach: mazowieckim, podkarpackim, pomorskim i śląskim.
Ponadto, zapewniona zostanie większa stabilność funkcjonowania uruchamianych przez samorządy połączeń poprzez utrzymanie zwiększonej stawki dopłaty do końca 2023 r.
Najistotniejsze rozwiązania, wprowadzane nowelizacją
- Objęcie dopłatą wszystkich przewozów o charakterze użyteczności publicznej, które zostały ujęte we wnioskach, z powodu dużego zainteresowania uzyskaniem dopłaty z Funduszu przez samorządy, w ramach naboru na 2022 r. w niektórych województwach kwota dotacji okazała się niewystarczająca. Nowelizacja zakłada przesunięcie niezaangażowanych środków do tych województw.
- Utrzymanie do końca 2023 r. zwiększonej stawki dopłaty w kwocie nie wyższej niż 3 zł do 1 wozokilometra przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Rozwiązanie to ma zapewnić większą stabilność funkcjonowania Funduszu i uruchamianych przez samorządy połączeń.
Nowe przepisy mają wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej funkcjonuje od lipca 2019 r. i umożliwia tworzenie nowych linii oraz likwidację białych plam komunikacyjnych.
Środki z Funduszu przeznaczane są na dofinansowanie działań samorządów dotyczących zapewnienia przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, z wyłączeniem komunikacji miejskiej. Wsparcie przyznawane jest w formie dopłaty do kwoty deficytu pojedynczej linii komunikacyjnej w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.
Obecnie systematycznie rośnie liczba uruchamianych nowych linii komunikacyjnych przy wsparciu Funduszu. W 2019 r. dopłatą objęto ok. 1,5 tys. linii komunikacyjnych, natomiast w ramach naboru na 2022 r. jest to już 4,9 tys. linii.
Źródło: ISBnews