Senat wprowadził poprawki do nowelizacji ustawy prawo o ruchu drogowym, regulującej status prawny hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego (UTO). Zakładają one m.in., że możliwe będzie poruszanie się hulajnogą po drodze, na której dopuszczalna prędkość jest większa niż 50 km/h, jeżeli wzdłuż tej drogi nie ma chodnika lub drogi dla rowerów.
Za nowelizacją wraz z przyjętymi poprawkami opowiedziało się 97 senatorów, nikt nie był przeciwny, nikt też nie wstrzymał się od głosu.
Senatorowie zdecydowali, że hulajnogą elektryczną będzie można się poruszać po drodze, na której obowiązuje prędkość nie większa niż 50 km/h, ale tylko wtedy, gdy wzdłuż tej drogi nie ma chodnika lub drogi dla rowerów i pod warunkiem jazdy jak najbliżej krawędzi drogi.
Ponadto kierujący hulajnogami elektrycznymi, innymi pojazdami i urządzeniami wspomagającymi ruch będą mogli poruszać się z prędkością dostosowaną do warunków ruchu, gdy ustawa dopuszcza ich jazdę po chodnikach i drogach dla pieszych.
Przyjęto też poprawki zmieniające zasady postępowania z nieprawidłowo zaparkowanymi hulajnogami elektrycznymi. Zgodnie z nimi, nie będzie obowiązku ich usuwania i pobierania opłat za parkowanie przez samorząd terytorialny, ale obowiązek przestawiania lub traktowania jak rzeczy znalezione.
Zarządca drogi będzie mógł planować i wykonać oświetlenie przejść dla pieszych lub przejazdów dla rowerzystów, o ile je sfinansuje.
Wydłużono też termin wejścia w życie ustawy z 30 do 60 dni.
Nowelizacja prawa o ruchu drogowym określa zasady poruszania się hulajnogami elektrycznymi, urządzeniami transportu osobistego (elektryczne deskorolki i elektryczne urządzenia samopoziomujące) i urządzeniami wspomagającymi ruch (wrotki, rolki, deskorolki, hulajnogi). Zgodnie z przepisami, przyjętymi przez Sejm hulajnogą elektryczną będzie można się poruszać przede wszystkim po drogach dla rowerów lub ścieżkach rowerowych z prędkością nie większą niż 20 km/h. W wypadku ich braku będzie można korzystać z jezdni, na której dozwolony jest ruch z prędkością maksymalnie 30 km/h, ale prędkość jazdy na hulajnodze nie będzie mogła przekroczyć 20 km/h.
Hulajnogą elektryczną będzie też można wyjątkowo poruszać się po chodniku lub drodze dla pieszych, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów i pasa ruchu dla rowerów. Osoby, które nie ukończyły 18 lat, będą musiały mieć kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dzieci w wieku do 10 lat będą mogły jeździć hulajnogą elektryczną jedynie w strefie zamieszkania i pod opieką osoby dorosłej.
Nowelizacja przewiduje kary za poruszanie się hulajnogą elektryczną, UTO lub urządzeniem wspomagającym ruch chodnikiem lub drogą dla pieszych – z prędkością większą niż prędkość zbliżona do prędkości pieszego lub za nieustępowanie pierwszeństwa pieszemu.
Za korzystanie podczas jazdy z telefonu (wymagające trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku), będzie można dostać mandat w wysokości 200 zł. Za przewożenie innej osoby, zwierzęcia lub ładunku – 100 zł.
Natomiast kierowanie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdem innym niż mechaniczny przez osobę znajdującą się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka – będzie zagrożone mandatem od 300 do 500 zł.
Źródło: ISBnews