Senat przyjął bez poprawek ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (JST), którego celem jest zwiększenie dochodów własnych JST oraz oparcie zasilania finansowego JST na dochodach z lokalnej bazy podatku PIT i CIT. Za ustawą głosowało 64 senatorów, nikt nie był przeciwny, 27 wstrzymało się od głosu.
Celem regulacji jest przede wszystkim wzmocnienie i ustabilizowanie finansów JST poprzez zwiększenie ich dochodów własnych oraz zmniejszenie wpływu zmian podatkowych na dochody podatkowe JST.
Na bazie proponowanych rozwiązań, dochody JST mają wzrosnąć w przyszłym roku o prawie 25 mld zł. W stosunku do obowiązującego systemu, a w perspektywie najbliższej dekady, najbliższych 10 lat, dochody te mają wzrosnąć o ponad 345 mld zł.
Zgodnie z ustawą, dochody samorządów z tytułu PIT i CIT liczone mają być jako procent od dochodów podatników danego podatku z terenu danej JST (obecnie dochód samorządów z tytułu PIT i CIT naliczany jest od podatku należnego danej JST). Co do zasady, ma to być dochód podatników z ostatniego najbardziej aktualnego roku, za który dane o dochodach podatników są dostępne. Dochód podatników PIT/CIT podlega waloryzacji.
Każda kategoria samorządu terytorialnego ma posiadać określony procentowy udział w dochodach podatników PIT i CIT. Projekt zakłada także rozszerzenie katalogu dochodów z PIT, w których samorządy terytorialne mają udział o podatek PIT pobierany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Projektowana ustawa wprowadza pojęcie potrzeb finansowych JST. Mają to być: potrzeby wyrównawcze, potrzeby oświatowe, potrzeby rozwojowe, potrzeby ekologiczne oraz potrzeby uzupełniające.
W roku 2025 potrzeby finansowe ustalone zostały na poziomie przekraczającym 140 mld zł, w tym na realizację zadań oświatowych przeznaczono 103 mld zł. Na potrzeby rozwojowe trafi 8,6 mld zł, na potrzeby ekologiczne – 1,5 mld zł, a na wyrównawcze i rozwojowe 28 mld zł.
Potrzeby finansowe finansowane mają być dochodami własnymi (podwyższonymi – w stosunku do obecnych przepisów – dochodami z tytułu udziału w podatkach PIT i CIT). W przypadku zaś JST, w których podwyższone dochody z tytułu udziału w PIT i CIT będą mniejsze niż naliczone dla danej jednostki potrzeby finansowe, jednostka ma otrzymywać również subwencję ogólną z budżetu państwa.
Źródło: ISBnews