Poniżej przedstawiamy przegląd najważniejszych wiadomości z sektora TMT z okresu 10-14 marca.
BIZNES I FINANSE: RYNEK
Gospodarka: Wzrost produktywności w Polsce wyniósł 9,6% i był wyższy niż w Stanach Zjednoczonych (7,3%) oraz innych krajach zachodnich w okresie od 2019 do 2024 roku, wynika z analiz EY. Największe przyspieszenie w ostatnich latach można obserwować w sektorze rolnictwa, leśnictwa i rybołówstwa (wzrost o 37,1%) i na rynku nieruchomości (o 35%). EY prognozuje, że do 2027 roku produktywność w Polsce będzie nadal rosła, m.in. dzięki rozwojowi Generatywnej Sztucznej Inteligencji (GenAI).
Legislacja: Projekt ustawy dotyczący wprowadzenia podatku cyfrowego od big-techów zostanie przygotowany, ale rząd nie zdecydował jeszcze, czy zostanie on wdrożony, wynika z wypowiedzi premiera Donalda Tuska.
Ecommerce: Firmy uwzględnione w BaseLinker Index – wskaźniku kondycji polskiego rynku e-commerce – zwiększyły sprzedaż o 2,2% r/r w lutym, powiększając w tym okresie liczbę dokonanych transakcji o 1,7%, a średnią wartość koszyka – o 0,5% r/r do 195,8 zł, podał twórca wskaźnika – firma BaseLinker.
Legislacja: Podatek cyfrowy od big-techów w Polsce jest potrzebny, ale „nie leży gotowa propozycja ustawowa na stole”, poinformowała minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, I. wiceprzewodnicząca Polski 2050.
Legislacja: Czwarta tura pomysłów propozycji regulacyjnych opublikowana na stronach www.sprawdzamy.com obejmuje m.in.: lepszy dostęp do infrastruktury cyfrowej, cyfryzację archiwów bankowych i postępowań sądowych, a także lepszy i szybszy dostęp do infrastruktury dla obywateli, podała SprawdzaMy – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski.
Delivery: Najczęściej wybierana relacja w obsłudze przesyłek to nadawanie przez kuriera i odbiór w w automacie pocztowym – jej udział wyniósł 34,3% ogólnego rocznego wolumenu w 2023 r., wynika z raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE).
Cyberbezpieczeństwo: Phishing był w ub.r. jednym z najgroźniejszych i najszybciej rozwijających się typów cyberataku – to najczęstszy wektor ataku odpowiadający za ok. 15% wszystkich naruszeń danych, wynika z analizy firmy Rublon. Blisko 3 na 4 incydenty w urzędach i instytucjach publicznych wynikały z ataków socjotechnicznych przez e-mail. Ogółem tzw. czynnik ludzki odgrywa rolę w 68% wszystkich naruszeń.
Cyberbezpieczeństwo: Wicepremier, minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w niedzielę 9 marca br. o ataku na krakowski szpital MSWiA oraz natychmiastowym wdrożeniu procedur awaryjnych. Na szczęście nie ma zagrożenia dla życia oraz zdrowia pacjentów – wynika z komunikatu. „Służby państwa prowadzą skoordynowane działania operacyjne, mające zidentyfikować atakujących” – wskazał minister. Sektor ochrony zdrowia jest szczególnie podatny na cyberzagrożenia ze względu na szybki rozwój technologii, cyfryzację danych medycznych oraz rosnącą liczbę urządzeń IoMT. „Cyfryzacja przynosi rewolucję w ochronie zdrowia, umożliwiając lepszą obsługę pacjentów dzięki innowacjom takim jak elektroniczne bazy danych i teczki zdrowotne pacjentów, telemedycyna i diagnostyka oparta na sztucznej inteligencji. Jednak cyberataki mogą opóźniać procedury medyczne, powodować zatory w izbach przyjęć oraz zakłócać usługi niezbędne do życia, co w skrajnych przypadkach może mieć bezpośredni wpływ na życie pacjentów” – podkreślił dyrektor zarządzający Check Point Software Polska Wojciech Głażewski.
Banki: Najnowszy raport Capgemini World Retail Banking Report 2025 pokazuje, że banki detaliczne mają problem z dostosowywaniem się do potrzeb młodszych klientów i klientek z dużych miast, którzy są dobrze zaznajomieni z technologią. Dla 73% osób korzystających z kart kredytowych najważniejszy jest dostęp do ekskluzywnych doświadczeń, programów lojalnościowych oraz oferty cashback. Aż 74% z nich nie jest usatysfakcjonowana obsługą kart – są wobec niej obojętni lub wręcz niezadowoleni. Tylko 26% klientów i klientek ma pozytywne doświadczenia związane z używaniem z kart płatniczych. Prawie co drugi potencjalny klient i klientka rezygnuje ze składania wniosku kartowego z powodu negatywnych doświadczeń w tym procesie. Dla 86% osób na stanowiskach kierowniczych, w ciągu najbliższego roku, rozwój strategii omnichannel jest priorytetem, który ma poprawić doświadczenie klientów i zwiększyć ich lojalność.
Samochody: Zaledwie 10% firm planujących zakup pojazdów w 2025 roku rozważa samochody elektryczne – wynika z raportu „Transport Drogowy w Polsce”. Rynek elektromobilności wciąż mierzy się z takimi barierami, jak wysokie koszty zakupu oraz ograniczona infrastruktura ładowania. Dodatkowym wyzwaniem jest brak kontynuacji programu „Mój Elektryk”, który wcześniej wspierał firmy w elektryfikacji floty. Jak wskazuje ekspert firmy Eaton: sytuacja dotycząca liczby elektrycznych ciężarówek jest w impasie – jest ich w Polsce 8316; zaledwie 11% europejskiej sieci TEN-T w Polsce ma strefy ładowania dla aut osobowych. Dla ciężarówek jest to 0%; większość użytkowników chciałoby przeznaczyć na ładowanie w trasie maksymalnie 20 minut. Ponad połowa stacji ładowania ma na to zbyt niską moc; konieczne są zmiany systemowe, obejmujące dostosowanie procedur budowy stacji oraz przyłączania ich do sieci.
Trendy: Praca hybrydowa to wygoda i elastyczność, ale także nowe wyzwania dla cyberbezpieczeństwa. Jak wynika z badania Palo Alto Networks i Omdia, aż 90% organizacji pozwala pracownikom na korzystanie z firmowych systemów z prywatnych laptopów i smartfonów, choć 72% zdaje sobie sprawę z ryzyka. Konsekwencje już są widoczne – firmy coraz częściej zgłaszają naruszenia polityki bezpieczeństwa oraz ataki przeglądarkowe. Jednym z największych wyzwań w zakresie cyberbezpieczeństwa jest zarządzanie urządzeniami, które nie są kontrolowane przez firmę. Aż 98% organizacji zgłasza naruszenia polityki bezpieczeństwa powstałe na skutek używania przez pracowników prywatnych laptopów i smartfonów w pracy. Jednocześnie ponad połowa nie czuje się przygotowana na zagrożenia wynikające z braku kontroli nad tymi urządzeniami. Dodatkowo rosnąca popularność narzędzi opartych na generatywnej AI tworzy nowe ryzyka – 65% firm przyznaje, że nie ma pełnej kontroli nad udostępnianiem danych w takich systemach.
Raport: Kobiety to aż 68% wszystkich zatrudnionych w sektorach blue collar i pracy tymczasowej, ale już na stanowiskach kierowniczych ich udział spada. W SSC/BPO wynosi 48%. Z kolei w branży IT kobiety stanowią 16,1% osób zatrudnionych na stanowiskach specjalistycznych według danych LeasingTeam Group, zajmującej się kompleksowymi rozwiązaniami HR dla firm. Kobiety coraz częściej podejmują pracę w zawodach technicznych i inżynieryjnych, co jest efektem automatyzacji procesów eliminującej bariery fizyczne. Transparentność wynagrodzeń już wpłynęła na sytuację kobiet – LeasingTeam Group obserwuje wzrost ofert z jawnymi widełkami z 10-20% w 2020 roku do 70% w 2024 roku, co sprzyja równości płac i zachęca kobiety do aplikacji na stanowiska w sektorze blue collar. Kobiety wciąż stanowią mniejszość w branży IT, co wynika m.in. z wyborów edukacyjnych – tylko 10,5% maturzystek zdaje rozszerzoną informatykę, a jedynie 16% studentek wybiera kierunki związane z nowymi technologiami. Kobiety trafiają do sektora IT inną drogą, np. przez kursy programowania czy studia podyplomowe. 73% organizacji w Polsce wdraża polityki równego wynagradzania, a 50% stosuje rekrutację bez uprzedzeń. 49% firm monitoruje i raportuje dane dotyczące różnorodności w zatrudnieniu.
AI: Najnowsze badanie przeprowadzone przez firmę SAS, we współpracy z ACAMS i KPMG, wykazało duże zainteresowanie technologią AI, ale jej ograniczone wykorzystanie w tym obszarze. Potwierdza to raport przygotowany na podstawie globalnej ankiety przeprowadzonej wśród 850 członków Stowarzyszenia Certyfikowanych Specjalistów ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy (ACAMS). Tylko 18% respondentów zgłosiło wykorzystywanie rozwiązań sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego (ML) w pełnym zakresie, kolejne 18% prowadzi projekty pilotażowe, natomiast 25% planuje wdrożyć AI i ML w ciągu najbliższych 12-18 miesięcy. 40% ankietowanych nie planuje zastosowania tych technologii w najbliższej przyszłości. Jeśli chodzi o generatywną sztuczną inteligencję (GenAI), to 10% respondentów twierdzi, że obecnie prowadzi projekty pilotażowe, a 35% analizuje możliwości GenAI, natomiast 55% respondentów nie planuje wdrożenia tej technologii. „Praktycy AML uważają, że organy regulacyjne 'ochłodziły’ swoje podejście do sztucznej inteligencji. 51% procent ankietowanych ekspertów stwierdziło, że regulatorzy zachęcają ich do innowacji z wykorzystaniem AI/ML – to 15-punktowy spadek w porównaniu z poprzednią edycją tego badania z 2021 roku. Liczba osób, które stwierdziły, że organy regulacyjne obawiają się lub są ostrożne w kwestii wykorzystania AI/ML, wzrosła z 28% do 36%, a liczba osób opisujących instytucje nadzorcze jako 'oporne na zmiany’ wzrosła ponad dwukrotnie z 6% do 13%” – powiedział chief analyst and director of editorial content w ACAMS Kieran Beer.
Cyberbezpieczeństwo: Edukacja, badania, telekomunikacja i administracja należą do najczęściej atakowanych sektorów na świecie – wynika z analiz Check Point Research. Cyberprzestępcy coraz częściej wykorzystują zaufane platformy do dystrybucji złośliwego oprogramowania, co pozwala im na omijanie zabezpieczeń i utrzymywanie długotrwałego dostępu do systemów ofiar. AsyncRAT, czyli trojan umożliwiający zdalny dostęp do systemów, stał się jednym z najgroźniejszych zagrożeń ostatnich tygodni. Ataki rozpoczynają się zazwyczaj od wiadomości phishingowych zawierających linki do platform takich jak Dropbox, a następnie następuje wieloetapowy proces infekcji obejmujący pliki LNK, JavaScript oraz BAT. Dzięki wykorzystaniu legalnych serwisów, cyberprzestępcy mogą z łatwością ukrywać swoje działania, co znacząco utrudnia wykrycie zagrożenia. „Cyberprzestępcy wykorzystują legalne platformy do wdrażania złośliwego oprogramowania i unikania wykrycia. Organizacje muszą być czujne i wdrażać proaktywne środki bezpieczeństwa” – ostrzega wiceprezes ds. badań w Check Point Software Maya Horowitz. Eksperci cyberbezpieczeństwa wskazali również branże, które są najczęściej atakowane przez cyberprzestępców. Wśród nich na trzech pierwszych pozycjach znajdują się edukacja i badania z ponad 4000 ataków w skali tygodnia, telekomunikacja doświadczająca ponad 2600 ataków oraz administracja rządowo-wojskowa również doświadczająca około 2600 ataków tygodniowo.
AI: Sektor małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w Polsce, z uwagi na potrzeby rynkowe, rosnące zagrożenia cybernetyczne i postęp w zakresie sztucznej inteligencji (AI), skłania się do intensyfikacji inwestycji w technologie IT. Według raportu Polcom „Transformacja cyfrowa sektora MŚP w latach 2024-2026” kluczowe obszary wzrostu nakładów inwestycyjnych to bezpieczeństwo i ciągłość działania (72%) oraz wdrażanie nowych technologii i innowacji (59%). Niemniej, firmy mają problem z realizacją w całości lub częściowo tych projektów. „W obliczu niedoboru specjalistów IT firmy coraz częściej decydują się na outsourcing usług informatycznych. Według raportów Polcom, rośnie zainteresowanie modelami usługowymi w obszarach, w których trudno o pozyskanie odpowiednich kompetencji na rynku pracy, np. w zakresie cyberbezpieczeństwa. Stąd obserwujemy, że firmy coraz częściej sięgają po rozwiązania takie jak Security Operations Center (SOC), które zapewniają im wysoki poziom ochrony i ciągłość operacyjną. Outsourcing pozwala także optymalizować koszty oraz zwiększać efektywność procesów biznesowych, co czyni go atrakcyjną alternatywą dla samodzielnego rozwijania zespołów IT” – powiedział managing consultant w Polcom Piotr Zaborowski.
Technologie: Mimo, że dla 86% Polaków regularny kontakt z bliskimi ma kluczowe znaczenie, nadal nie wykorzystujemy pełnego potencjału nowoczesnych technologii w budowaniu relacji. Jedynie 22% badanych deklaruje regularne korzystanie z wideorozmów – wynika z najnowszego badania zrealizowanego przez K+Research we współpracy z marką Nexera.
Kompetencje cyfrowe: Ponad 254 tys. osób skorzysta ze szkoleń, które pozwolą im zdobyć podstawowe kompetencje cyfrowe. Ministerstwo Cyfryzacji wspólnie z Centrum Projektów Polska Cyfrowa ogłosiło pięć nowych naborów na przygotowanie i realizację szkoleń w ramach inwestycji „E-kompetencje” finansowanych z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Szkolenia obejmą nauczycieli, urzędników, obywateli oraz osoby zagrożone wykluczeniem cyfrowym.
Cisco: Podczas unijnego Forum Zatrudnienia i Praw Socjalnych CEO Cisco, Chuck Robbins, zapowiedział, że w ramach programu Cisco Networking Academy do 2030 roku firma przeszkoli 1,5 mln osób w Unii Europejskiej z podstawowych umiejętności cyfrowych. To strategiczny krok w kierunku zmniejszenia luki kompetencyjnej oraz wsparcia unijnej strategii konkurencyjności opartej na cyfryzacji i sztucznej inteligencji. W ciągu najbliższych pięciu lat Cisco planuje również wyszkolić 5 tys. instruktorów, którzy pomogą w kształceniu przyszłych specjalistów w obszarach takich jak sztuczna inteligencja, cyberbezpieczeństwo, analiza danych oraz cyfrowa transformacja przemysłu. Program obejmie zarówno kształcenie zawodowe, jak i szkolnictwo wyższe, wpisując się w nowy program edukacyjny UE – Union of Skills.
AI: W 2028 roku 9 na 10 smartfonów o wartości powyżej 250 dolarów (około 1000 zł) ma obsługiwać Gen-AI, według danych firmy badawczej Counterpoint Research. Według przewidywań Business of Apps sektor aplikacji sztucznej inteligencji ma urosnąć z kolei z 5,5 mld USD na koniec 2025 r. do 30 mld USD w 2030 r. Dla porównania, w 2023 r. wynosił 1,8 mld USD. Dane pokazują też, że Polacy wciąż mają dużo do zrobienia w kwestii cyfryzacji oraz adopcji sztucznej inteligencji w firmach, w tym tych produkcyjnych.
AI: 81% liderów biznesowych w USA wskazuje AI jako priorytet dla inwestycji w br. wobec 72% w Europie, wynika z danych Capgemini Research Institute, cytowanych przez „Rzeczpospolitą”. „Ta różnica w dłuższej perspektywie może wpłynąć na tempo wdrażania innowacji i globalną konkurencyjność europejskich firm” – skomentował doradca ds. AI w firmie BUZZcenter Radosław Mechło.
BIZNES I FINANSE: SPÓŁKI
Allegro: Nowy prezes będzie nominowany zanim ze stanowiska odejdzie obecny CEO Roy Perticucci, a przekazanie obowiązków będzie bardzo płynne, poinformował Perticucci. Allegro chce skupić się na rozwoju marketplace’ów w Czechach, na Słowacji i Węgrzech i na razie nie planuje wejścia na kolejne rynki, zaś każdy z tych marketplace’ów osiągnie „break-even” w ciągu czterech lat od uruchomienia, poinformował CFO Allegro i executive director Jonathan Eastick. Plany Allegro co do powiększenia sieci automatów paczkowych (APM) w ramach programu Allegro Delivery o 2,5 tys. punktów w 2025 r. są „relatywnie skromne”, ocenił prezes Roy Perticucci. Allegro planuje powiększyć swoją sieć automatów paczkowych (APM) w ramach programu Allegro Delivery o 2,5 tys. punktów w 2025 r., wynika z prezentacji spółki. Wartość pożyczek udzielonych przez Allegro Pay wzrosła w o ponad 30% r/r do 10,8 mld zł w 2024 r. Liczba użytkowników Allegro Pay to 2,2 mln. Allegro zaproponowała nową politykę alokacji kapitału, która zakłada kontynuację inwestycji w rentowny wzrost organiczny i utrzymania umiarkowanej dźwigni finansowej przy jednoczesnym zwrocie nadwyżki kapitału inwestorom poprzez wykup akcji, podała spółka. Zarząd zamierza poddać taki wykup o wartości ok. 1,4 mld zł pod głosowanie akcjonariuszy na walnym zgromadzeniu w czerwcu. Allegro oczekuje wzrostu GMV (czyli całkowitej wartości brutto towarów sprzedanych na Allegro) z działalności w Polsce w przedziale 9-11% r/r, przy wzroście przychodów o 14-17% i skorygowanego zysku EBITDA o 8-12% r/r w 2025 r. W tym okresie wydatki inwestycyjne szacowane są na 0,85-1 mld zł w Polsce. Skorygowana EBITDA Grupy Allegro dla działalności w Polsce wyniosła 975,2 mln zł (wzrost o 7,7% r/r) w IV kw. 2024 r., podała spółka. GMV, czyli całkowita wartość brutto towarów sprzedanych na Allegro, w Polsce wzrosła w tym okresie o 10,9% r/r.
Poczta Polska: Ministerstwo Aktywów Państwowych (MAP) wypłaciło dotację celową w kwocie 963 619 096,38 zł na pokrycie kosztu netto z tytułu obowiązku świadczenia powszechnych usług pocztowych za 2023 r., podał resort. Możliwość dokonania tej płatności oraz przyszłych wypłat za lata 2024-2025 to wynik zeszłorocznych starań Kierownictwa MAP w Komisji Europejskiej.
IMS: Odnotował 11,08 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej (łącznie ze spółkami projektu Closer Music) w 2024 r. wobec 8,61 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka, prezentując szacunkowe dane. Zysk operacyjny wyniósł 15,02 mln zł wobec 13,47 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA wyniósł 20,64 mln zł wobec 20,07 mln zł zysku w tym ujęciu rok wcześniej, przy 66,34 mln zł przychodów (wobec 67,34 mln zł rok wcześniej).
Shoper: Rada nadzorcza podjęła decyzję o powołaniu z dniem 1 kwietnia br. Jakuba Dwernickiego, dotychczas pełniącego funkcję wiceprezesa zarządu, na stanowisko prezesa zarządu oraz Roberta Stasika na stanowisko wiceprezesa, podała spółka. Shoper odnotował 15,1 mln zł skonsolidowanego zysku netto w IV kw. 2024 r. wobec 10,3 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka, prezentując wstępne, szacunkowe dane.
XTB: Liczy, że przekroczy 800 tys. nowych rachunków w tym roku, a w kolejnych latach będzie regularnie przekraczał poziom 1 mln, poinformował ISBnews.TV prezes XTB Omar Arnaout.
Vigo Photonics: Zdecydował, że nie spełni warunków pozwalających na realizację wejścia w życie umowy finansowania z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI), podała spółka. Tym samym, umowa finansowania nie weszła w życie, a równocześnie nie weszła w życie umowa w sprawie emisji na rzecz EBI warrantów subskrypcyjnych. W związku z brakiem wejścia w życie umowy finansowania i umowy warrantowej współpraca z EBI została zakończona.
Comarch: Zdecydował o zaprzestaniu dalszego rozwoju platformy apfino.pl, zarządzanej przez spółkę zależną – Comarch Finance Connect, podał Comarch. W związku z podjętą decyzją usługi świadczone w ramach platformy apfino.pl będą ulegały stopniowemu wygaszaniu.
Transition Technologies MS (TTMS): Odnotował 34,5 mln zł zysku netto w 2024 r., co oznacza wzrost o 145% r/r, podała spółka. Przychody zwiększyły się o 7,7% do 233,7 mln zł. EBITDA wyniosła 31 mln zł wobec 29,7 mln zł w roku poprzednim.
Atende: Odnotowało 11,78 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w IV kw. 2024 r. wobec 2,09 mln zł zysku netto rok wcześniej, podała spółka, powołując się na szacunkowe dane.
Vertiv, Tecogen: Nawiązują globalne partnerstwo w celu udoskonalenia systemów chłodzenia dla centrów danych z ograniczonym dostępem do energii. Dzięki współpracy Vertiv wprowadzi do oferty agregaty chłodnicze Tecogen zasilane gazem ziemnym dla klientów wykorzystujących alternatywne źródła energii. Współpraca odpowiada na rosnące zapotrzebowanie na moc obliczeniową dla AI; technologia Tecogen umożliwia zmniejszenie obciążenia sieci elektroenergetycznej; rozwiązania nowego partnera Vertiv od ponad 40 lat z sukcesem wykorzystywane są w sektorach o znaczeniu krytycznym, wymagających całodobowej dostępności, takich jak ochrona zdrowia i przemysł.
Deutsche Telekom: Podczas targów Mobile World Congress 2025 Grupa zaprezentowała szereg technologii od telefonu AI po sieć mobilną tworzoną z wykorzystaniem dronów.
Polski Światłowód Otwarty: W lutym w zasięgu sieci optycznej znalazło się blisko 2,5 tys. nowych gospodarstw domowych z 15 miejscowości. Najwięcej nowych adresów zostało dodanych w Krakowie (377), Radomiu (319) i Warszawie (313). Operator przeprowadził też modernizację sieci HFC do standardu FTTH w blisko 25 tys. gospodarstw domowych. Tym samym Polski Światłowód Otwarty zwiększył zasięg swojej sieci światłowodowej o ponad 27 tys. gospodarstw domowych. W zasięgu grupy znajduje się już ponad 4,1 mln gospodarstw domowych, z czego blisko 900 tys. to sieć światłowodowa.
Polska Agencja Kosmiczna: Minister rozwoju i technologii Krzysztof Paszyk z dniem 11 marca 2025 r. odwołał pana Grzegorza Wrochnę ze stanowiska prezesa.
Grupa LEGO: Opublikowała podsumowanie wyników za rok 2024. Firma osiągnęła rekordowe przychody i zysk operacyjny, znacznie wyprzedzając rynek zabawek i zwiększając swój udział w tym segmencie. Dwucyfrowy wzrost przychodów był spowodowany niesłabnącym popytem na szeroką i zróżnicowaną ofertę zestawów, doskonałymi wynikami na poszczególnych rynkach oraz odpornym na wahania łańcuchem dostaw. Zysk operacyjny wzrósł o 10% do 18,7 mld DKK, przy jednoczesnym zwiększeniu strategicznych wydatków na zrównoważony rozwój i cyfrowe rozwiązania technologiczne. Zysk netto wzrósł o 5% do 13,8 mld DKK. Sprzedaż konsumencka wzrosła o 12%, znacznie wyprzedzając rynek zabawek, który odnotował jednoprocentowy spadek. Gama produktów dostępnych w sprzedaży w 2024 roku była największą w historii Grupy LEGO i obejmowała 840 produkty przeznaczone dla konstruktorów w każdym wieku i o różnych zainteresowaniach. Wśród najlepiej sprzedających się serii znalazły się zarówno marki własne, jak i te związane z innymi brandami, w tym LEGO City, LEGO Star Wars, LEGO Technic, LEGO Icons i LEGO Harry Potter.
XTB: W ciągu roku pozyskała 223,637 tys. rachunków maklerskich, wynika z danych KDPW.
Tenderhut: Szacunkowe skonsolidowane przychody ze sprzedaży w lutym 2025 roku na poziomie 3,3 mln zł, 23,5% mniej r/r, YTD 7,2 mln zł, 13,4% mniej r/r.
Cisco: Ogłasza kolejne inicjatywy na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych w Europie. Podczas unijnego Forum Zatrudnienia i Praw Socjalnych CEO Cisco Chuck Robbins zapowiedział, że w ramach programu Cisco Networking Academy do 2030 roku firma przeszkoli 1,5 mln osób w Unii Europejskiej z podstawowych umiejętności cyfrowych. To strategiczny krok w kierunku zmniejszenia luki kompetencyjnej oraz wsparcia unijnej strategii konkurencyjności opartej na cyfryzacji i sztucznej inteligencji.
Cisco: W ciągu najbliższych pięciu lat Cisco planuje również wyszkolić 5 tys. instruktorów, którzy pomogą w kształceniu przyszłych specjalistów w obszarach takich jak sztuczna inteligencja, cyberbezpieczeństwo, analiza danych oraz cyfrowa transformacja przemysłu. Program obejmie zarówno kształcenie zawodowe, jak i szkolnictwo wyższe, wpisując się w nowy program edukacyjny UE – Union of Skills. Cisco Networking Academy to jeden z najdłużej działających globalnych programów edukacyjnych, który od ponad 25 lat kształci specjalistów w obszarze technologii cyfrowych. Nowe zobowiązania Cisco podkreślają rosnące znaczenie umiejętności cyfrowych w budowaniu odpornej i innowacyjnej gospodarki europejskiej.
Cyfrowa transformacja: Transition Technologies PSC (TT PSC) i Association of Business Service Leaders (ABSL) rozpoczęły współpracę, która umożliwi firmom poszerzenie kompetencji, wdrażanie innowacyjnych technologii oraz wspólne wspieranie przedsiębiorstw w Polsce w ich cyfrowych transformacjach. TT PSC zyska dostęp do szerokiej sieci firm i ekspertów zrzeszonych w ABSL oraz do raportów, analiz i wiedzy eksperckiej. Partnerstwo pozwala na bycie bliżej kluczowych trendów i potrzeb na polskim rynku oraz nawiązywanie międzynarodowych współprac. „To także szansa na rozpropagowanie koncepcji Women in Power, którą rozwijamy w naszej firmie. Uczestnictwo w inicjatywach i projektach, które promują innowacje technologiczne i cyfrową transformację pomoże nam wspierać pozycję kobiet w branży IT, zwiększać ich świadomość i oraz potencjał” – dodała delivery operations director TT PSC Aleksandra Grzelak.
Akces NCBR, Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH): Podpisały porozumienie o współpracy, którego głównym celem jest wsparcie akcelerowanych startupów w zdobywaniu wiedzy oraz pomoc w nawiązaniu kontaktów potrzebnych do rozpoczęcia działalności na rynkach międzynarodowych. Dzięki temu polskie startupy będą mogły szybciej wdrażać swoje innowacyjne rozwiązania na skalę globalną, co zwiększy ich konkurencyjność i wzmocni rozpoznawalność polskiej technologii na świecie.
Revolut: W listopadzie 2024 r. udostępnił w Polsce płatności BLIKIEM. Po 5 miesiącach już ponad 1 milion klientów Revolut w Polsce aktywowało w swojej aplikacji BLIKA Revolut chce stać się dla ponad 4 milionów klientów w Polsce bankiem pierwszego wyboru, przygotowuje kolejne usługi, z których klienci będą mogli skorzystać na co dzień. Od jesieni klienci Revolut wykonali z pomocą usługi BLIK ponad 7 mln transakcji w internecie, sklepach stacjonarnych i w bankomatach, o łącznej wartości blisko 1 mld zł.
IAB Polska: Wprowadza DIMAQ AI – nowy program certyfikacji dla digital marketerów, który pozwala potwierdzić umiejętności w zakresie wykorzystania generatywnej AI w pracy. To kolejny poziom rozwoju dla posiadaczy certyfikatu DIMAQ Professional, który od lat wyznacza standardy w branży marketingowe, a do egzaminu podeszło już 8 tys. osób.
Izba Gospodarki Elektronicznej: Wystosowała apel dotyczący powołania koordynatora ds. usług cyfrowych w Polsce. Polska jest obecnie jedynym krajem Unii Europejskiej, który nie wyznaczył tego kluczowego organu, mimo że wymóg ten wynika bezpośrednio z Aktu o Usługach Cyfrowych (DSA). Jego brak oznacza, że Polska nie uczestniczy w pracach Europejskiej Rady ds. Usług Cyfrowych, a polscy przedsiębiorcy z sektora e-commerce są pozbawieni wpływu na kształtowanie regulacji, które ich dotyczą.
Uniwersytet Pomorski w Słupsku: Osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności mają wyjątkową szansę na pełne dofinansowanie studiów podyplomowych „Sztuczna Inteligencja i Nowe Technologie”. Dzięki programowi „Aktywny samorząd”, finansowanemu przez PFRON, możliwe jest pokrycie czesnego oraz dodatkowych kosztów związanych z nauką.
Intel Corporation: Ogłosił, że rada dyrektorów mianowała Lip-Bu Tana, lidera technologicznego z dużym doświadczeniem w branży półprzewodników, na stanowisko dyrektora generalnego. Obejmie on stanowisko CEO od 18 marca i zastąpi tymczasowych współdyrektorów generalnych, czyli Davida Zinsnera i Michelle (MJ) Johnston Holthaus. Tan również ponownie dołączy do rady dyrektorów firmy Intel po rezygnacji z tej funkcji w sierpniu 2024 r.
Packety Group: Zásilkovna s.r.o.: Wchodząca w skład Packety Group dołączyła do grona partnerów logistycznych Zalando Partner Platform Business. Od stycznia 2025 r. Zásilkovna figuruje na oficjalnej liście dostawców logistycznych Zalando SE jako autoryzowany przewoźnik ostatniej mili (Last Mile Carrier) w Czechach dla sprzedawców prowadzących sprzedaż za pośrednictwem Platformy Partnerskiej. Współpraca ta otwiera nowe możliwości dla polskich e-sklepów planujących ekspansję na czeski rynek e-commerce.
GIEŁDA, EMISJE, M&A
Brand24: Prowly.com, akcjonariusz reprezentujący 76,99% ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu Brand24, zaprosił do sprzedaży nie więcej niż 521 660 akcji Brand 24, reprezentujących 23,01% kapitału zakładowego i głosów na walnym zgromadzeniu spółki, po cenie 50,1 zł za akcję, podała spółka. Oferty przyjmowane będą w dniach 17-21 marca, a przewidywany dzień rozliczenia transakcji i nabycia akcji to 25 marca 2025 r.
Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe: Pozyskało 200 mln zł z unijnego programu Fabryk AI. W wyniku udanego udziału w konkursie Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe (PCSS) otrzymało 200 mln zł dofinansowania na utworzenie w Polsce Fabryki Sztucznej Inteligencji, podało Ministerstwo Cyfryzacji. Decyzja Komisji Europejskiej stanowi kluczowy krok w realizacji unijnej strategii budowy sieci wyspecjalizowanych centrów AI.
Nextbike Polska: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wydał zgodę na dokonanie koncentracji, polegającej na przejęciu przez STAR Pedal II GmbH z siedzibą w Niemczech kontroli nad Nextbike Polska, podała spółka.
Autopay Mobility: Przejmuje serwisy internetowe do sprzedaży winiet cyfrowych, prowadzone przez spółkę Mamalu: m.in. winiety-online.pl, kup-winiety.pl, flotomat.pl. Z rozwiązań Autopay dla kierowców korzysta już 2,5 mln osób. Dzięki sfinalizowanej transakcji Autopay umacnia pozycję najbardziej kompleksowego rozwiązania do zakupu winiet cyfrowych w naszej części Europy.
RedStone: Firma współzałożona przez Polaków, specjalizująca się w tworzeniu wyroczni (Oracles) – kluczowej infrastruktury dostarczającej zewnętrzne dane do aplikacji opartych o blockchain. Wyrocznie odgrywają fundamentalną rolę w zapewnieniu poprawnego działania wielu aplikacji i protokołów zdecentralizowanych finansów (DeFi) została oficjalną wyrocznią blockchain dla Securitize, światowego lidera tokenizacji aktywów rzeczywistych (RWA). Dzięki tej współpracy RedStone będzie dostarczać informacje o cenach dla obecnych oraz przyszłych tokenizowanych produktów Securitize. Firma będzie dostarczać w pierwszej kolejności informacje o wartościach tokenizowanych aktywów rzeczywistych dla funduszy BlackRock USD Institutional Digital Liquidity Fund (BUIDL), Apollo Diversified Credit Securitize Fund (ACRED) oraz Hamilton Lane Senior Credit Opportunities Feeder Fund. Współpraca ta znacząco zwiększy możliwe zastosowania tokenizowanych aktywów, w tym na zdecentralizowanych giełdach rynku pieniężnego oraz jako zabezpieczenie na platformach zdecentralizowanych finansów (DeFi). RedStone wygrał konkurencję z pozostałymi dostawcami wyroczni, pokazując ogromny potencjał jako partner biznesowy dla największych instytucji finansowych w USA. BUIDL to pierwszy tokenizowany fundusz na blockchainie uruchomiony przez BlackRock, który inwestuje 100% swoich aktywów w gotówkę, bony skarbowe USA i umowy repo. Minimalna kwota inwestycji w fundusz BUIDL wynosi 5 milionów dolarów dla kwalifikowanych inwestorów indywidualnych i 25 milionów USD dla inwestorów instytucjonalnych. Fundusz został uruchomiony w marcu 2024 roku i w ciągu pierwszych 40 dni osiągnął wartość zarządzanych aktywów (AUM) na poziomie ponad 500 mln USD.
OKX: Globalna firma technologii blockchain, ogłosiła strategiczne przejęcie podmiotu posiadającego licencję MiFID II(Dyrektywa w sprawie rynków instrumentów finansowych). Przewiduje się, że podmiot ten rozpocznie działalność w drugiej połowie tego roku, pod warunkiem uzyskania zgody MFSA. W ramach dyrektywy MiFID II OKX zyska możliwość świadczenia regulowanych usług i oferowania produktów pochodnych klientom instytucjonalnym w całym Europejskim Obszarze Gospodarczym, obejmującym wszystkie 30 krajów członkowskich UE. To istotny postęp w realizacji zobowiązań OKX do przestrzegania przepisów i wprowadzania innowacji na krajowych rynkach finansowych. „Uzyskanie licencji MiFID II stanowi istotny krok w naszej misji integracji aktywów cyfrowych z tradycyjnymi rynkami finansowymi. To pozwolenie wzmacnia naszą pozycję w Europie, podkreślając nasze zaangażowanie w zgodność z przepisami, bezpieczeństwo i innowacyjność. Dzięki tej licencji jesteśmy gotowi dostarczać usługi na poziomie instytucjonalnym, współpracować z czołowymi instytucjami finansowymi oraz oferować regulowane rozwiązania inwestycyjne, które zwiększają dostęp do rynku i wspierają inwestorów na całym kontynencie” – powiedział CEO OKX Europe Erald Ghoos.
PRODUKTY, WDROŻENIA, INNE
PSP: Za pomocą BLIK-a było realizowane 11% konsumpcji gospodarstw domowych w Polsce na koniec ubiegłego roku, a jego działalność wspierała generowanie 42 mld zł wartości dodanej w gospodarce, podał Polski Standard Płatności, operator BLIK-a, powołując się na raport „10 lat BLIKnęło”, przygotowany przez firmę doradczą EY.
Scanway: Otrzymał zamówienie na wdrożenie systemów wizyjnych do kontroli osłonki białkowej w zakładzie produkcyjnym firmy Fabios, podała spółka. Scanway wykorzysta w projekcie rozwijany w ostatnich kwartałach system Hydra – modułowy system wizyjny, którego elementem jest m.in. autorski software oparty na algorytmach sztucznej inteligencji (machine learning). Wartość zamówienia wynosi 71,1 tys. euro, a czas realizacji to 5 miesięcy.
Polski Holding Rozwoju (PHR): Podpisał list intencyjny ze spółkami: Teldat, Vigo Photonics oraz Ferax celem określenia zasad przyszłej współpracy w zakresie projektu, polegającego na opracowaniu, wdrożeniu i komercjalizacji systemu umożliwiającego przetwarzanie danych z czujników i generowanie raportów o osobach monitorowanych w sposób pozwalający dowódcom i personelowi medycznemu uzyskiwanie informacji w czasie rzeczywistym, podał PHR.
XTPL: Podpisał z Surface Mount Technology niewyłączną umowę dystrybucji rozwiązań technologicznych spółki, podało XTPL. Na mocy podpisanej umowy dystrybutor będzie reklamował i sprzedawał rozwiązania technologiczne XTPL na terenie Hiszpanii, Portugalii, Meksyku, Włoch i Francji. Współpraca ma na celu wsparcie XTPL w dotarciu do nowych klientów akademickich i przemysłowych, znalezieniu szerszych zastosowań dla technologii i produktów XTPL oraz będzie skupiać się na wprowadzaniu rozwiązań z obszaru montażu mikroelektroniki, półprzewodników, a także tuszów i materiałów eksploatacyjnych.
Akces NCBR: Wraz z Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) podpisały porozumienie o współpracy, podał Akces NCBR. Głównym celem jest wsparcie akcelerowanych startupów w zdobywaniu wiedzy oraz pomoc w nawiązaniu kontaktów potrzebnych do rozpoczęcia działalności na rynkach międzynarodowych.
Creotech Instruments: Rozpoczyna realizację projektu DTMTool, którego celem jest opracowanie kompleksowego rozwiązania wspierającego przygotowanie i nadzorowanie misji dronowych, podała spółka. Łączny szacowany koszt projektu to ponad 1,8 mln euro, z czego prawie 1,5 mln euro stanowi dofinansowanie uzyskane z Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA).
Revolut: Ma ponad 1 mln klientów płacących BLIKiem po 5 miesiącach od uruchomienia usługi, a od listopada 2024 r. klienci z pomocą BLIK wykonali ponad 7 mln transakcji w internecie, sklepach stacjonarnych i w bankomatach, o łącznej wartości blisko 1 mld zł, podał bank.
MedTech Solutions: Podpisała porozumienie o współpracy z Wojskową Akademią Techniczną (WAT) w sprawie realizacji projektów badawczo-rozwojowych w zakresie bioinżynierii, w tym wyrobów medycznych i wdrażanie technologii opartych na sztucznej inteligencji, podała spółka.
Gradis: Spółka z portfela inwestycyjnego InnoEnergy podpisała umowę na opracowanie koncepcji informatycznej do zarządzania 0,7 mln punktów świetlnych Grupy Tauron, podała spółka.
PayU: Udostępnił usługę Click to Pay wszystkim posiadaczom kart płatniczych Visa i Mastercard, podała spółka. Oznacza to możliwość dokonywania zakupów w internecie jednym kliknięciem, bez konieczności ręcznego wpisywania danych karty przy każdej transakcji.
Apator Rector: Spółka zależna Apatora podpisała umowę z Tauron Dystrybucja na świadczenie usług serwisowych, wsparcia i rozwoju systemu informatycznego do Zarządzania Majątkiem Sieciowym (ZMS), podał Apator. Wartość kontraktu wynosi 45 mln zł netto i będzie realizowany w latach 2025-2028.
Mitsubishi Motors: Wprowadza nową aplikację o nazwie Mitsubishi Motors, dla właścicieli wielu linii modeli na różnych rynkach. Aplikacja Mitsubishi Motors zostanie udostępniona w Europie w marcu, wraz z premierą flagowego modelu Outlander PHEV. Nowa aplikacja oparta na przyjaznej dla użytkownika platformie daje klientom zdalną kontrolę nad szeregiem informacji i funkcji pojazdu.
Zalando: Polscy klienci od początku marca mogą dołączyć do nowego, darmowego programu Zalando Plus. Program Plus to jeden z elementów strategii Zalando, której celem jest zapewnienie klientom najlepszych i angażujących doświadczeń zakupowych. Ten darmowy program nagradza zaangażowanie klientów Zalando punktami, dzięki którym mogą odblokować cztery poziomy korzyści.
Cudy: Marka wprowadza do sprzedaży router bezprzewodowy wspierający najnowszy standard Wi-Fi 7.
Bolt: Wprowadził nowe funkcje weryfikacji przejazdu tj. kody odbioru oraz możliwość zrobienia i przesłania kierowcy zdjęcia otoczenia punktu odbioru.
Salesforce: Podczas ostatniego wydarzenia TDX w San Francisco ogłosił pulę innowacyjnych rozwiązań, takich jak najnowsza edycja Salesforce Developer Edition. Nie zabrakło również premier – do ekosystemu dołączają platformy AgentExchange oraz Agentforce 2dx. Wsparciem dla rewolucji opartej na agentach AI będzie także nowa społeczność Agentblazers, natomiast spersonalizowane rozwiązania dla Opieki Zdrowotnej odciążą pracowników z nadmiaru administracyjnych obowiązków.
Infinix: Do sprzedaży w Polsce trafił smartfon Infinix HOT 50 Pro+, najcieńszy na świecie smartfon z zakrzywionym ekranem. Jego grubość to zaledwie 6,8 mm. Smartfon spełnia normę szczelności IP54, jest więc pyłoszczelny i odporny na zachlapania, a jego zakrzywiony wyświetlacz SlimEdge jest chroniony szkłem Corning® Gorilla®. Jest wyposażony w pojemną baterię 5000 mAh z szybkim ładowaniem 33 W, pozwalającym na naładowanie go od 1 do 50% w 26 minut.
Temu: Stiftung Warentest, czołowa niemiecka organizacja testująca jakość obsługi konsumentów, przyznała firmie ocenę „dobrą” i „bardzo dobrą”. W teście sprawdzano bezpieczeństwo przetwarzania danych i wrażenia klientów oraz procedurę zwrotu zakupów. Firma Temu znalazła się w grupie czołowych sprzedawców poddanych ocenie, obok takich firm jak Amazon, eBay, AliExpress, Fruugo, Wish i Banggood.
TikTok: Rozszerza, uruchomioną 5 lat temu, funkcję „Parowania Rodziny”. Od dzisiaj opiekunowie mają do dyspozycji dodatkowe narzędzia kontroli rodzicielskiej, a nastolatki otrzymują funkcje, które pomogą im lepiej zarządzać czasem ekranowym. Nowe rozwiązania zostały poprzedzone dialogiem z rodzinami i ekspertami branżowymi. Wśród nowych rozwiązań znalazło się między innymi: indywidualne planowanie harmonogramu dostępu do aplikacji, większa przejrzystość kontaktów nastolatków na platformie, indywidualne limity czasu przed ekranem, funkcja wyciszenia po godz. 22:00 i inne.
Sandisk: Ogłosił wprowadzenie na rynek pierwszego w kategorii urządzenia z interfejsem UFS4.1 klasy motoryzacyjnej – Sandisk iNAND AT EU752 UFS4.1 Embedded Flash Drive (EFD). Rozwój pojazdów definiowanych programowo (SDV) zwiększa zapotrzebowanie na wyższą wydajność oraz częstsze aktualizacje oprogramowania przez sieć (OTA). Szybki interfejs UFS4.1 umożliwia sprawniejsze przeprowadzanie aktualizacji, skracając czas przestoju i pozwalając pojazdom SDV szybciej i bardziej niezawodnie wrócić na drogę.
HPE: Zaprezentowało wiodące rozwiązania pomagające dostawcom w budowie sieci nowej generacji i maksymalnym wykorzystaniu możliwości oferowanych przez AI. Firma pokazała także swoje zaangażowanie w rozwój technologii Open RAN oraz rozwiązania infrastrukturalne, wybierane przez operatorów telekomunikacyjnych na całym świecie. „Przełom, jaki stanowi sztuczna inteligencja, będzie miał ogromny wpływ na innowacje w zakresie rozwiązań dla sieci i centrów danych w branży telekomunikacyjnej. AI umożliwia operatorom pozyskiwanie nowych źródeł przychodów oraz oferowanie nowych usług i funkcjonalności. HPE Aruba Networking pomaga dostawcom usług w budowaniu sieci nowej generacji, maksymalizujących szanse związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji” – mówi EVP i dyrektor generalny HPE Aruba Networking Phil Mottram.
Vertiv: Wprowadza do oferty nowy, elastyczny system odprowadzania ciepła – Vertiv™ CoolLoop Trim Cooler. Zaprojektowano go z myślą o środowiskach AI i HPC o wysokiej gęstości mocy. Nowe rozwiązanie Vertiv: wspiera jednocześnie chłodzenie powietrzem i cieczą; pozwala zmniejszyć roczne zużycie energii przeznaczonej na regulację temperatury nawet o 70%, dzięki połączeniu free-coolingu z chłodzeniem mechanicznym; zajmuje do 40% mniej miejsca w porównaniu z tradycyjnymi systemami.
PKP Intercity: Ruszyła sprzedaż biletów na połączenia dalekobieżne na platformie INFOBUS, która działa w całej Europie i poza jej granicami. To już 8. agent, który w ramach ujednoliconych warunków handlowych współpracuje z PKP Intercity.
Nothing: Najnowszy smartfon londyńskiej firmy technologicznej Nothing Phone (3a) można już kupić na stronie producenta. Smartfon będzie też dostępny za pośrednictwem sieci sprzedaży sprzętu elektronicznego w Polsce.
Huawei: Na targach MWC Barcelona 2025 He Bo, prezes Huawei Data Center Facility & Critical Power Product Line zaprezentował architekturę zasilania obiektu nowej generacji „Single SitePower” oraz wytyczne dotyczące tworzenia centrum danych AI RASTM, pomagając operatorom rozwijać się jako prosumenci energii i budować lepsze obiekty ICT w nowej erze sztucznej inteligencji.
GlobalLogic: Spółka należąca do Hitachi Group opracowało rozwiązanie VelocityAI – kompleksowy pakiet usług opartych na sztucznej inteligencji, dzięki którym firmy w Polsce i na całym świecie mogą szybciej wdrażać innowacje i stawać się w krótszym czasie Inteligentnymi Przedsiębiorstwami.
Inpost: Usługa InPost Pay ma już 7,5 mln zarejestrowanych użytkowników, rozwiązanie wdrożyło ponad 1 600 sprzedawców e-commerce. Pierwszym sklepem internetowym, który wprowadził usługę InPost Pay do swojej aplikacji mobilnej, jest sieć Media Expert.
Spice Solutions: Chce wzmocnić audytorów wewnętrznych i biegłych rewidentów botami. Nowe rozwiązanie firmy – eMelissa Bot Analyzer – pozwala weryfikować standard jakości usług księgowych – bot w 13 sekund sprawdza 4000 plików, co wytrawnemu audytorowi zajmowało kilkadziesiąt godzin. Firma zapowiada, że to początek nowych rozwiązań dla audytu i biegłych rewidentów. Spice Solutions liczy, że ułatwi pracę audytorów, a także pozwoli na zwiększenie wydajności branży. Spółka zamierza rozwijać rozwiązane i połączyć je z ekosystemem usług Spice Solutions. Z oferty Spice Solutions korzysta obecnie ok. 3 tys. użytkowników na całym świecie.
Plus: Rusza z nową kampanią reklamową, która łączy sztukę z najnowocześniejszymi narzędziami AI. Zakotwiczone w kulturze sytuacje przybliżają ludzki aspekt technologii, która pomaga w codziennym życiu. Inspirowane słynnymi dziełami malarstwa spoty promują wyjątkową ofertę – abonament XL za 0 zł z rabatem przez rok przy zakupie Galaxy S25 Ultra oraz zwrot 500 zł.
iRobot: Pionier w dziedzinie robotów sprzątających, ogłosił wprowadzenie na rynek zupełnie nowej serii modeli Roomba. Premierowe roboty odkurzające i odkurzająco-mopujące wyposażono w innowacyjne funkcje – od systemów kompresji brudu po wysuwane podwójne obrotowe pady mopujące, które skutecznie usuwają uporczywe zabrudzenia.
AMD: Przedstawił najnowsze procesory z rodziny EPYC Embedded, które zapewniają najlepszą wydajność, efektywność energetyczną w połączeniu z funkcjonalnością odpowiednią dla systemów wbudowanych w systemach sieciowych, przechowywania danych oraz brzegowych. Nowe procesory AMD EPYC Embedded serii 9005 pomogą firmom sprostać zapotrzebowaniu na większą moc obliczeniową oferując zarazem wzmocnioną odporność w stale uruchomionych środowiskach. Dzięki nawet 192 rdzeniom „Zen 5” oferowana przez nie przepustowość i efektywność jest szacunkowo o 1,3-krotnie lepsza w porównaniu do konkurencyjnych rozwiązań. AMD EPYC Embedded 9005 wyróżniają się ponadto dłuższym wsparciem, które jest odpowiednie dla dłuższych cyklów życia oraz wymagań operacyjnych systemów wbudowanych. Procesory te oferują wydłużone 7-letnie wsparcie produkcyjne, co pomaga inżynierom zapewnić długoterminowe wsparcie dla swoich produktów, które je wykorzystują. Dostępne w sprzedaży modele będą z kolei oferowały 7-letnie wsparcie cyklu życia, aby systemy działające w wymagających środowiskach miały jak najkrótszy czas napraw. Nowe procesory oferują też funkcję NTB (Non-Transparent Bridging), która zapewnia lepszą stabilność w konfiguracjach z wieloma hostami, które tolerują pewien poziom błędów. NTB zwiększa odporność i szybkość przełączania awaryjnego w systemach sieciowych i odpowiedzialnych za obsługę pamięci masowych. „Wybraliśmy procesor AMD EPYC Embedded 9005 dla jednego z naszych najlepszych produktów zapewniających ochronę firewall, ponieważ zapewnia odpowiednio wysoką wydajność i skalowalność aż po 192 rdzenie, a także wysoką przepustowość pamięci oraz I/O. Wiemy, że możemy polegać na AMD nie tylko z powodu wydajności, ale także przez wzgląd na jakość, wsparcie i stabilny rozwój produktów” – powiedział dyrektor zarządzania produktu w Cisco Łukasz Bromirski.
Nova Digital: Firma informatyczna przedstawiła nową usługę, która pomaga firmom optymalizować trasy i grafiki dostaw. Użycie RouteStripe pozwala biznesom obniżyć wydatki na logistykę do 30%. Usługa ma API pozwalający na integrację z systemami TMS i przyda się firmom, które zajmują się dostawą pod adres: operatorom logistycznym, firmom kurierskim, sieciom handlowym, firmom e-commerce itp. Jednym z pierwszych klientów, który przetestował RouteStripe na milionach własnych operacji, była Nova Post, międzynarodowa firma logistyczna świadcząca usługi w 17 krajach Europy.
BYD: Producent pojazdów elektrycznych i hybrydowych, nawiązał współpracę z DJI – ekspertem w dziedzinie dronów – aby zaprezentować innowacyjny system drona pokładowego, będący doskonałym przykładem integracji technologii dronów z motoryzacją. Premiera inteligentnego, pokładowego systemu dronowego Lingyuan odbyła się w siedzibie BYD w Shenzhen. Obecnie dostępny wyłącznie w Chinach kontynentalnych, ten zaawansowany system ma przyspieszyć industrializację i szerokie wykorzystanie inteligentnych technologii drogowych w motoryzacji.
MedTech Solutions: Podpisał porozumienie o współpracy z Wojskową Akademią Techniczną (WAT) w Warszawie. Nowe partnerstwo otwiera drogę do realizacji projektów badawczo-rozwojowych w zakresie bioinżynierii, w tym wyrobów medycznych. Umożliwi też wymianę wiedzy i doświadczenia oraz wdrażanie technologii opartych na sztucznej inteligencji, uczeniu maszynowym i rozwiązań wykorzystywanych w medycynie oraz cyberbezpieczeństwie.
Inoly: Polska marka wprowadziła aromatyzer z efektem płomienia. „Rynek AGD w Polsce rośnie, a sprzedaż wzrosła o ponad 9% w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku. Produkcja sprzętu utrzymuje się na poziomie około 1 mln sztuk rocznie, co wskazuje na stabilizację popytu. Cały sektor elektroniki osiągnął wartość ponad 44 mld zł, notując wzrost o 0,3%. Do końca 2025 roku planowane jest oddanie 72 tys. m2 nowych powierzchni handlowych, co potwierdza optymizm w branży. Prognozy sugerują dalsze ożywienie wraz z poprawą nastrojów konsumenckich. Również obserwujemy coraz większe zainteresowanie Polaków nawilżaczami powietrza oraz aromatyzerami, stale poszerzamy naszą ofertę o nowe modele” – komentuje Dominika Toka z 4cv Mobile.
Bielsko-Biała: 25 nowych sygnalizacji świetlnych i integracja z systemem sterowania ruchem, ponad 200 kamer monitoringu oraz tablice dynamicznej informacji pasażerskiej – to trzeci etap rozbudowy Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS) w Bielsku-Białej. Projekt obejmuje modernizację i rozbudowę infrastruktury transportowej, poprawę zarządzania ruchem oraz zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Wartość inwestycji wynosi 36,88 mln zł, a jej zakończenie planowane jest na wrzesień 2026 roku.
Epson: Prezentuje nową serię drukarek ColorWorks CW-D6000. Urządzenia te wykorzystują unikalne atramenty barwnikowe UltraChrome DYL, które zapewniają wyjątkową jakość i trwałość wydruków, jednocześnie oferując nowe możliwości w porównaniu do wcześniejszych modeli serii ColorWorks C6000 z atramentami pigmentowymi.
MSL: Rozpoczął współpracę z Ferrari, obejmując kompleksową obsługę działań PR marki w Polsce.
AROBS Polska: Opracuje dla Europejskiej Agencji Kosmicznej system zabezpieczeń komunikacji satelitarnej oparty na algorytmach postkwantowych. Będzie on odpowiedzią na ryzyko jakie powoduje rozwój komputerów kwantowych, który stawia pod znakiem zapytania bezpieczeństwo dotychczasowych systemów szyfrowania. Tradycyjne algorytmy kryptograficzne mogą wkrótce stać się nieskuteczne wobec rosnącej mocy obliczeniowej tych maszyn, co rodzi realne zagrożenie dla ochrony danych przesyłanych przez satelity. Rozwinięty przez polską firmę system umożliwi generowanie i zarządzanie kluczami kryptograficznymi zarówno na satelitach, jak i w stacjach kontroli misji, a także lepsze szyfrowanie i uwierzytelnianie danych.
Roborock: Marka zaprezentowała w Polsce premierowe produkty znalazła się flagowa seria robotów sprzątających Saros, nowa linia odkurzaczy pionowych F25 i F25 Combo, a także rozszerzona gama modeli Qrevo, w tym Qrevo Curv 5A1 i Qrevo Edge.
Stoen Operator: Prowadzi ciągłą standaryzację i digitalizację kluczowych procesów operacyjnych i finansowych. Znaczącą rolę w tej transformacji odgrywają odpowiednio EAM (Enterprise Asset Management) oraz S/4U. Pozwalają one zadbać o spójność, efektywność oraz lepsze zarządzanie zasobami w organizacji.
Trend Micro: Grupa specjalistów firmy przeprowadziła badanie dotyczące podatności modelu DeepSeek-R1 na ataki wykorzystujące jego Chain of Thought (CoT), a także analizę skuteczności różnych technik ataku. Do badania wykorzystano serię ataków typu prompt injection. Rozumowanie CoT zachęca model do przemyślenia odpowiedzi przed ostatecznym jej podaniem. Charakterystyczną cechą DeepSeek-R1 jest bezpośrednie udostępnianie rozumowania CoT. Badanie to jest jednym z pierwszych w serii poświęconej ocenie modeli AI. Eksploatacja Chain of Thought – Model DeepSeek-R1 ujawnia swój proces myślowy w tagach , co umożliwia atakującym analizowanie logiki modelu i tworzenie skuteczniejszych ataków. Prompt Injection i Jailbreak – Testy wykazały, że ataki wykorzystujące prompt injection i jailbreak mogą skutecznie omijać zabezpieczenia modelu. Najbardziej podatne obszary: Kradzież danych – możliwość ujawnienia wrażliwych informacji, w tym np. kluczy API; Niebezpieczne generowanie outputu – model może nieświadomie podawać dane, które mogą być wykorzystane w ataku. Testy przy użyciu NVIDIA Garak – niezabezpieczone generowanie wyników i kradzież poufnych danych miały wyższy wskaźnik powodzenia ze względu na narażenie CoT. Zalecenia dotyczące bezpieczeństwa: Filtracja tagów w chatbotach, by ograniczyć ujawnianie logiki modelu; Wdrożenie systematycznych red teaming i testów penetracyjnych, aby stale monitorować zagrożenia.
Główny Urząd Statystyczny: We współpracy z Ministerstwem Sportu i Turystyki uruchamia portal analityczny Turystyka+, oferujący narzędzie interaktywne, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych, wspierając rozwój turystyki na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym. Łączy dane z oficjalnych badań statystycznych statystyki publicznej oraz portali rezerwacyjnych. Na interaktywnych mapach, wykresach i animacjach Turystyka+ prezentuje kompleksowe dane dotyczące rynku turystycznego, w tym: wykorzystania turystycznej bazy noclegowej, wydatków turystów krajowych i zagranicznych oraz celów ich podróży, wykorzystania obiektów najmu krótkoterminowego.
ING Hubs Poland: Otwiera nowe biuro w warszawskim biurowcu The Form – przestrzeń Dream Space Warsaw powstała przy współpracy z ekspertami JLL. Ponad 1000 pracowników zajmie trzy kondygnacje zaprojektowane, by integrować i inspirować. Dream Space Warsaw powstało na powierzchni 7 200 m2, zajmą ją pracownicy z dwóch dotychczasowych warszawskich biur ING Hubs Poland, spółki z Grupy ING, która wspiera globalne procesy operacyjne, technologiczne, z obszaru przeciwdziałania przestępczości finansowej i zarządzania ryzykiem.
PayPo: Od połowy marca br. płatności odroczone PayPo są dostępne w praktycznie wszystkich punktach akceptujących płatności kartowe – zarówno tych online, jak i stacjonarnych. Dzięki rozszerzeniu dostępności wirtualnej karty PayPo, płatności odroczone wchodzą do zupełnie nowych kategorii zakupowych, umożliwiając skorzystanie z opcji BNPL m.in. płacąc za rozrywkę (np. kina, teatry, muzea, restauracje), usługi (np. salony fryzjerskie i kosmetyczne), transport, rekreację i wypoczynek (np. bilety lotnicze i kolejowe, noclegi i hotele), a także w dyskontach spożywczych, czy na stacjach benzynowych. Od momentu wprowadzenia karty w listopadzie 2024 roku, skorzystało z niej już 100 tysięcy klientów.
SALESmanago: Europejska platforma zarządzania zaangażowaniem klientów poinformowała o rozszerzeniu funkcji AI Sidekick – spersonalizowanej warstwy AI zaprojektowanej z myślą o większej wydajności w e-commerce, optymalizacji zaangażowania klientów i wzroście przychodów.
Bitdefender: Zidentyfikował złośliwą kampanię SMS, wykorzystującą ostatni wzrost rozpoznawalności Elona Muska w celu sprzedaży bezwartościowego urządzenia, które rzekomo pomoże ludziom zaoszczędzić na rachunkach za prąd. W rzeczywistości jest to oszustwo żerujące na niewiedzy ludzi i niszczące wizerunek amerykańskiego multimiliardera.
InPost: InPost Pay ma 7,5 mln zarejestrowanych użytkowników. Pierwszym sklepem internetowym, który wprowadził usługę InPost Pay do swojej aplikacji mobilnej, jest sieć Media Expert.
Spice Solutions: Polska spółka technologiczna chce wzmocnić audytorów wewnętrznych i biegłych rewidentów botami. Nowe rozwiązanie firmy – eMelissa Bot Analyzer – pozwala weryfikować standard jakości usług księgowych – bot w 13 sekund sprawdza 4000 plików, co wytrawnemu audytorowi zajmowało kilkadziesiąt godzin. Firma zapowiada, że to początek nowych rozwiązań dla audytu i biegłych rewidentów. Spice Solutions liczy, że ułatwi pracę audytorów, a także pozwoli na zwiększenie wydajności branży. Spółka zamierza rozwijać rozwiązane i połączyć je z ekosystemem usług Spice Solutions. Z oferty Spice Solutions korzysta obecnie ok. 3 tys. użytkowników na całym świecie.
Bitdefender: W ostatnim czasie polski dystrybutor firmy Bitdefender zauważył wzrost kampanii phishingowych, w których cyberprzestępcy podszywają się pod polskie firmy. W wiadomości phishingowej możemy przeczytać, że faktura, którą otrzymał rzekomy klient, jest nieważna. Oszust wysyła załącznik z rzekomą prośbą o notę korekcyjną, która w rzeczywistości jest złośliwym oprogramowaniem.
Autopay Mobility: Przejmie od 1 kwietnia serwisy internetowe do sprzedaży winiet cyfrowych, prowadzone przez spółkę Mamalu: między innymi winiety-online.pl, kup-winiety.pl, flotomat.pl. Z rozwiązań Autopay dla kierowców korzysta już 2,5 mln osób. Dzięki sfinalizowanej transakcji Autopay umacnia pozycję najbardziej kompleksowego rozwiązania do zakupu winiet cyfrowych w naszej części Europy. Autopay od 2019 r. rozwija system do szybkich i automatycznych płatności za przejazdy płatnymi odcinkami autostrad, przeznaczony zarówno dla klientów indywidualnych, jak i flotowych. Autopay umożliwia wygodny zakup winiet cyfrowych do Austrii, Bułgarii, Czech, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii i Węgier, a wkrótce także do Rumunii oraz automatyczne płatności za przejazdy polskimi autostradami.
Lagardère Travel Retail: Oferta Costa Coffee pojawiła się na platformie Pyszne.pl, a So Coffee rozpoczęło współprace z aplikacjami Bolt oraz Wolt. Plany na kolejne miesiące obejmują dalsze zwiększanie siatki lokali realizujących zamówienia online, usprawnianie procesów logistycznych oraz wprowadzenie opcji dostaw do domu dla kolejnych marek z portfolio spółki.
Źródło: ISBnews