Najlepszą strategią w obecnej sytuacji rynkowej jest dla Archicomu pozostawanie w gotowości do rozpoczęcia nowych inwestycji i bardzo rozważne rozbudowywanie oferty, poinformował prezes Waldemar Olbryk. Nadrzędnym celem spółki pozostaje obrona marży na poziomie tej z 2021 roku i stawianie na jakość oferty mieszkaniowej, a nie sprzedaż jak największej liczby lokali.
„Mówienie dziś o celach sprzedażowych jest bardzo trudne. Wydawało się, że z końcem pandemii wchodzimy w nowy etap. Choć wiedzieliśmy, że rośnie inflacja, dopiero wybuch wojny w Ukrainie sprawił, że wszystkie plany nagle przestały być aktualne. Nie zmieniło się tylko to, że jesteśmy spółką giełdową i odpowiadamy przed naszymi akcjonariuszami. Dziś możemy z pewnością powiedzieć, że naszym celem nie jest wielkość sprzedaży, ale utrzymanie bezpieczeństwa dla organizacji” – powiedział Olbryk w rozmowie z ISBnews.
„Nastroje na rynku są bardzo zróżnicowane. Widzimy wzrost zainteresowania najmem. Pojawia się przy tym wiele teorii, jak zmniejszona dostępność kredytów wpłynie na popyt na mieszkania. Liczymy, że wrzesień-październik, przyniosą swoistą stabilizację” – dodał.
Prezes zadeklarował, że spółka będzie utrzymywać gotowość do wprowadzania nowych inwestycji do swojej oferty.
„Każdą nową inwestycję będziemy mocno weryfikować, obserwując tendencje klientów do zakupu. Wdrożymy analizę 'gotowości do wprowadzenia’ i będziemy przygotowani operacyjnie, gdy pojawią się ku temu możliwości. Sądzę, że wielu deweloperów będzie chciało wprowadzić mieszkania do oferty jeszcze przed wejściem w życie nowej ustawy deweloperskiej, a na rynku będzie widoczny efekt wysypu mieszkań. My jednak oceniamy, że strategia 'wait and see’ jest zdecydowanie lepsza” – wyjaśnił.
„Marża jest absolutnie nadrzędna. Celem jest obrona tej, którą udało się uzyskać w minionym roku. Mamy dział kontraktacji i pakietowania inwestycji. Prowadzi on działania, które pozwolą łatwiej porównać koszty. Bardzo sprzyja temu również alians z Echo Investment” – dodał.
Olbryk poinformował również, że aktualne okoliczności nie sprzyjają także rozbudowie banku ziemi, ale spółka nie ma w tym obszarze dużych potrzeb.
„Mamy w grupie możliwość, przy posiadanym banku ziemi, przedsprzedaży na poziomie 1 000 mieszkań rocznie przez 3 lata. Z tego powodu, jeśli zobaczymy szansę zakupu działki, to przymierzymy się do tego tylko w sytuacji, gdy będzie to miało sens. W mojej ocenie, nie jest to najlepszy moment na zakupy. Ceny są takie, że trudno wyobrazić sobie zdrowy biznes” – powiedział.
Bank gruntów Grupy Archicom na koniec 2021 r. zabezpieczał realizację 3 777 lokali.
Archicom sprzedał 334 mieszkania i przekazał 282 w I kw. 2022 r.
Grupa Archicom to ogólnopolski deweloper, lider wrocławskiego rynku mieszkaniowego, który w najbliższych miesiącach planuje rozpocząć projekty w innych dużych, polskich miastach. Spółka jest notowana na GPW od 2016 r. Należy do Echo Investment.
Źródło: ISBnews