Obroty najemców centrów handlowych i usługowych spadły o 25,3% r/r w okresie od 6 stycznia do 30 września, wynika z danych Retail Institute, który monitoruje 140 centrów w Polsce. Średni obrót z metra na koniec września wynosił 664,7 zł/ m2 pow. najmu (wobec 790,5 w 2019 r.)
„Jesteśmy świadkiem interesującego przetasowania na rynku i przejmowania pałeczki lidera przez centra średniej wielkości. Jesteśmy skłonni zaryzykować tezę, iż to właśnie te obiekty będą czarnym koniem w wyścigu i zmaganiach ze skutkami pandemii. Potrzeba jednak więcej czasu na analizę zachowań klientów, bo diabeł tkwi w szczegółach, ale bez wątpienia, to spore zaskoczenie dla analityków i ekspertów Retail Institute” – powiedziała prezes Anna Szmeja, cytowana w komunikacie.
Od 6 stycznia do 9 grudnia odwiedzalność centrów handlowych była niższa o -30,4% w porównaniu do wyników z 2019 roku. Branża liczy na odpracowanie części strat w grudniu, podano również. Największe spadki frekwencji w czwartym kwartale przyniósł listopad, który zamknięto 50,8% spadkiem r/d/r.
Duży odpływ klientów przewidywany jest również w styczniu i lutym 2021 roku.
„W okresie od stycznia do września wskaźnik pustostanów we wszystkich monitorowanych przez Retail Institute centrach wyniósł do 6,4% (vs 2,9%. w 2019 r.) Największy przyrost powierzchni niewynajętej odnotowano w centrach dużych – na koniec września stanowiła 8% (vs 3% w 2019) powierzchni ogółem. W centrach małych 5% (vs 3,4%), w średnich rosła natomiast najwolniej (3,7%. vs 2,4%). W tym samym okresie najwyższe spadki odwiedzalności odnotowały centra duże (-31,2%), średnie (-27,5%) oraz małe (-26,5%), co miało bezpośredni wpływ na osiągane przez najemców wyniki finansowe. Średni obrót z metra na koniec września 2020 roku był już minimalnie wyższy w centrach dużych (588,8 zł; tj. -26,5% niższy niż w tym samym okresie 2019 roku) niż w średnich (584,5 zł; tj. -22,2% r/d/r). W centrach małych wyniósł natomiast 496,2 zł, czyli 26,1% mniej niż w tym samym okresie 2019 roku” – czytamy w materiale.
Powierzchnia sklepów z modą spadła o 4,1%, reprezentując na koniec września 54% powierzchni najmu wszystkich centrów handlowych. Najwięcej najemców z tej kategorii ubyło w centrach średnich (-6,2%), dużych (-3,4%) oraz małych (-1,7%).
Retail Institute to ośrodek dialogu, badań i analiz oraz innowacji dla ekspertów z branży retail.
Źródło: ISBnews