Wielkość nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce zwiększy się o ponad 9% w latach 2023-2025, wynika z raportu PRCH „Rynek obiektów handlowych w Polsce. Raport za I połowę 2023”. W Polsce powstanie 110 nowych obiektów handlowych (w tym 98 parków handlowych), a 26 istniejących obiektów zostanie rozbudowanych.
„W ciągu 3 lat (od 2023 r. do 2025 r.) wielkość nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce zwiększy się o ponad 9%. Z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych wynika, że obecnie w fazie planowania, przygotowania inwestycji, bądź w budowanie jest ponad 1,2 mln m2 GLA nowoczesnej powierzchni handlowej, z terminem otwarcia do końca 2025 r. W Polsce powstanie 110 nowych obiektów handlowych (w tym 98 parków handlowych), a 26 istniejących obiektów zostanie rozbudowanych. Łącznie inwestycje dotyczą 136 parków i centrów handlowych, centrów wyprzedażowych (outletów) i obiektów mixed-use” – czytamy w raporcie.
Powierzchnia handlowa w Polsce na koniec I półrocza 2023 r. przekroczyła 13 mln m2 GLA, a jej wzrost w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku wyniósł blisko 150 tys. m2 GLA. Obecnie, w podziale na rodzaje obiektów handlowych za 82% powierzchni odpowiadają centra handlowe, 16% to parki handlowe, a 2% stanowią centra wyprzedażowe (outlety).
„Do końca 2023 r. planowane jest otwarcie łącznie 25 nowych obiektów handlowych o powierzchni ok. 186 tys. m2 GLA. W 2024 r. inwestorzy planują otwarcie kolejnych 48 nowych projektów, których łączna powierzchnia wyniesie ok. 490 tys. m2 GLA. Z kolei W 2025 r. ma zostać otwarte 37 nowych obiektów, o łącznej powierzchni ok. 344 tys. m2 GLA. Nowe inwestycje dotyczą przede wszystkim bardzo małych i małych projektów o powierzchni od 2 do 20 tys. m2 GLA. Dodatkowo, w omawianym okresie właściciele prowadzą bądź planują również rozbudowy i przebudowy istniejących obiektów. W 2023 r. dotyczą one 10 inwestycji, w 2024 r. to 13 projektów, a w 2025 r. już zaplanowane są 3 przebudowy. Łącznie zwiększą one powierzchnię handlową już istniejących obiektów o ponad 205 tys. m2 GLA” – wymieniono.
W podziale na województwa w inwestycjach dominuje Mazowsze. W najbliższych trzech latach w województwie mazowieckim powstanie blisko 22% nowej powierzchni handlowej, w województwie śląskim ponad 10%, a w dolnośląskim ponad 9%. Podobnie wygląda sytuacja pod względem liczby nowych obiektów handlowych: 22 powstaną na Mazowszu, w województwach śląskim i wielkopolskim przybędzie ich po 11, a w województwie łódzkim otwartych zostanie 9 obiektów, podała także PRCH.
„W Polsce dominują obecnie inwestycje w bardzo małe i małe obiekty handlowe (2-20 tys. m2 GLA), w latach 2023-2205 stanowić one będą 73% wszystkich inwestycji. Kolejne 16% dotyczy inwestycji w obiekty średniej wielkości (20-40 tys. m2 GLA), a pozostałe 11% to inwestycje w duże obiekty (40-60 tys. m2 GLA). Ponad 75% powierzchni handlowej zostanie otwarte w formacie parków handlowych. Blisko 16% nowo powstającej powierzchni GLA dotyczy centrów handlowych, za około 9% odpowiadają obiekty wielofunkcyjne (mixed-use), a pozostałe 0,2% czyli ok. 2 000 m2 GLA to powierzchnia i centrów wyprzedażowych (outletów)” – czytamy także.
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług.
Źródło: ISBnews