Ruch w galeriach i centrach handlowych wzrósł o 9,5% r/r w okresie styczeń-maj 2024 r., wynika z raportu firmy Proxi.cloud. Z analizy zachowań konsumentów wynika, że liczba klientów ogólnie zwiększyła się w tym okresie o 17% r/r.
Zdaniem jednego ze współautorów badania z Proxi.cloud Mateusza Nowaka, spadek wskaźnika inflacji przyczynił się do wzrostu liczby wizyt w takich placówkach. Polacy, mając dodatkowy dochód rozporządzalny, byli o wiele bardziej skłonni odwiedzać tego typu miejsca w celach konsumpcyjnych.
„Ewidentnie ostatnie miesiące były korzystne dla galerii i centrów handlowych. Wzrost ruchu zapewne ma podłoże wieloczynnikowe, ale można założyć, że relatywnie niska inflacja poprawiła nastroje polskich konsumentów. Jednak automatycznie nie oznacza to, że robili oni więcej zakupów” – skomentował drugi ze współautorów badania Nikodem Sarna, cytowany w komunikacie.
Jak informują autorzy raportu, wzrosty widać w 13 województwach, a spadki w 3. Na największym plusie jest woj. łódzkie (13,6%). Za nim plasuje się mazowieckie (12%), a także świętokrzyskie (11,1%). Z kolei na minusie znalazły się takie województwa, jak warmińsko-mazurskie (-7,3%), podkarpackie (-5,2%) i zachodniopomorskie (-3,9%).
„Patrząc na wyniki, nie jest zaskoczeniem, że mazowieckie jest jednym z liderów wzrostów, głównie ze względu na Warszawę i bogactwo całego jej regionu. Z kolei spadki zanotowały województwa, które często wypadają dość słabo w rankingach ekonomicznych” – dodał Sarna.
Zmiany r/r liczby klientów badanych galerii handlowych w poszczególnych miastach były zróżnicowane. Od początku stycznia do końca maja br. liczba unikalnych klientów wzrosła r/r w jedenastu województwach, a spadła w pięciu. Najbardziej zyskało dolnośląskie (11,4%). Na podium widać też lubuskie (5,4%), jak również śląskie (4,3%). Z kolei największe spadki dotyczą podkarpackiego (-5,38%), warmińsko-mazurskiego (-3,3%), a także podlaskiego (-3,1%), wymieniono.
„Przyczyny tych różnic upatruję w zamożności przeciętnego mieszkańca danego województwa i w kondycji finansowej każdego regionu. Oczywiście ta hipoteza wymaga weryfikacji w ramach pogłębionej analizy” – ocenił Nowak.
Raport wykazał również, że średnia liczba wizyt w galeriach i centrach handlowych przypadająca na jednego konsumenta wyniosła w okresie styczeń-maj br. 12,4, wobec 13,2 rok wcześniej.
„Wynika to z faktu, że liczba klientów urosła bardziej niż ilość wizyt. Zatem w ww. okresie br. przeciętny konsument mógł spędzić w galeriach i centrach handlowych trochę mniej czasu niż rok wcześniej. Możliwe jest też to, że nowi klienci zaniżyli statystykę odwiedzin. W celu ustalenia przyczyny należałoby sprawdzić, czy spadki dotyczą całej populacji, czy to nowi klienci z jakichś względów spędzają w tych placówkach mniej czasu niż reszta odwiedzających” – podsumował Sarna.
Badanie zostało przeprowadzone przez firmę technologiczną Proxi.cloud, w oparciu o dane porównujące 5 miesięcy 2024 r. z odniesieniem do analogicznego okresu roku poprzedniego. Zbadano zachowania użytkowników odwiedzających galerie handlowe w badanych okresach z wykluczeniem świąt oraz niedziel niehandlowych. Wielkość próby wyniosła 2 769 320 unikalnych konsumentów.. Zbadano ruch w ponad 712 galeriach i centrach handlowych.
Źródło: ISBnews