Nowo oddane powierzchnie handlowe w Polsce obejmowały ok. 300 tys. m2 w 2021 r., wynika z raportu firmy CBRE. W ub.r. odwiedzalność sklepów rosła, a na rynku pojawiło się 11 nowych międzynarodowych marek.
„Obecnie w Polsce znajduje się niemal 12,02 mln m2 powierzchni handlowej. W 2021 roku rynek powiększył się o prawie 300 tys. m2, czyli o 12% więcej rok do roku. Oznacza to, że roczny przyrost podaży ukształtował się na poziomie z 2019 roku. W kolejnych 12 miesiącach może przybyć 300 tys. m2 przestrzeni zakupowej, co wskazuje, że trend się utrzyma” – czytamy w komunikacie.
Podobnie jak w 2020 roku, parki handlowe okazały się odporne na pandemiczne zawirowania i świetnie wpisywały się w zmianę stylu życia konsumentów. Inwestorzy i deweloperzy wciąż poszukują nisz na rynku pod budowę tego typu obiektów, koncentrując się na mniejszych ośrodkach miejskich, głównie miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Parki handlowe dominują, stanowiąc 70% wszystkich projektów w budowie i ponad połowę nowo powstających powierzchni, podano także.
„Za nami kolejny rok pełen wyzwań dla rynku handlowego. Podobnie jak w 2020 roku funkcjonowanie części obiektów było ograniczone przez 2,5 miesiąca. Jednak negatywny wpływ obostrzeń okazał się mniejszy. Odwiedzalność wzrosła, w najlepszych miesiącach zbliżając się nawet do poziomów sprzed Covid-19. Zwiększały się również obroty sklepów. Podczas gdy w 2020 spadek rok do roku wyniósł 30%, to w minionym roku był mniejszy jedynie o 16% względem 2019 roku. Klienci wciąż rzadziej niż przed pandemią odwiedzali centra handlowe, ale robili większe zakupy podczas jednej wizyty. W tym roku częstotliwość wizyt w sklepach wciąż będzie skorelowana z zachorowalnością na koronawirusa, ale sprzedaż detaliczna będzie rosła, zarówno w kanale e-commerce jak i stacjonarnym” – powiedziała szefowa sektora handlowego w CBRE Magdalena Frątczak, cytowana w komunikacie.
Czynsze umowne w najlepszych centrach handlowych utrzymują się na stabilnym poziomie. Aktualnie dla najlepszych lokali o powierzchni do 100 m2 wynoszą 100-130 euro/miesiąc/m2 w Warszawie i 40-50 euro/miesiąc/m2 w pozostałych największych miastach. Sytuacja rynkowa spowodowała jednak, że najemcy zyskali większą możliwość negocjacji czynszów efektywnych. W 2022 roku może pojawić się presja na obniżkę czynszów w obiektach starszych i ze słabszą pozycją na rynku, ocenili eksperci CBRE.
W minionym roku na polskim rynku pojawiło się 11 nowych marek zagranicznych, w tym 5 modowych, m.in. Camicissima, Yargici, Bimba y Lola. Wciąż intensywnie rozwija się m.in. polska marka Half Price, która zadebiutowała w 2021 roku i obecnie w Polsce i za granicą ma już ponad 50 sklepów stacjonarnych. Znaczna część firm modowych osiągnęła już w Polsce optymalną liczbę sklepów stacjonarnych, a ekspansję widać szczególnie wśród dyskontów wielobranżowych i sieci spożywczych, zwraca uwagę CBRE.
Źródło: ISBnews
Szkoda, że w Polsce nieruchomości typu centra handlowe cały czas są niedostępne dla inwestorów indywidualnych. Może kiedyś ustawodawca zmieni zasady i będziemy mogli inwestować w polskie REIT-y.