Projekt ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców, który zakłada uproszczenie procedur, wydłużenie zatrudniania cudzoziemca na podstawie oświadczenia do 24 miesięcy, likwidację tzw. testu rynku pracy i uproszczenia dotyczące przedłużenia zatrudnienia trafił do uzgodnień, wynika z informacji na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL).
„Proponowane rozwiązania mają na celu zwiększenie zarówno skali, jak i trwałości udziału migrantów zarobkowych na rynku pracy, co pozytywnie wpłynie bezpośrednio na cały system gospodarczy w Polsce, przekładając się na roczny wzrost PKB, tak jak to miało miejsce w ostatnich latach przy rosnącym udziale cudzoziemców na polskim rynku pracy” – czytamy w ocenie skutków regulacji (OSR).
Migracje, zwiększając zasoby siły roboczej i wpływając na stopę bezrobocia, zmieniają też strukturę czynników produkcji (większy wkład pracy). Wykwalifikowani migranci mają również duży wpływ na wzrost produktywności, o ile pracują zgodnie ze swoimi kwalifikacjami. Dodatkowo migranci wspierają wzrost gospodarczy, m.in. obecnie już nie tylko zwiększają poziom konsumpcji podstawowych dóbr i usług, ale też coraz częściej inwestują w Polsce, podano także.
Projekt zakłada, że oświadczenia o zatrudnieniu cudzoziemca będą mogły dotyczyć zatrudnienia cudzoziemca na okres do 24 miesięcy (obecnie 6 miesięcy w ciągu 12 miesięcy). Oznacza to, że zadania dot. wpisu oświadczeń do ewidencji przejmą od wojewodów powiatowe urzędy pracy. Jednocześnie projekt wprowadza dodatkowe warunki wpisu oświadczenia do ewidencji, m.in. wymóg, by wynagrodzenie cudzoziemca nie było niższe niż wynagrodzenie pracowników wykonujących pracę porównywalnego rodzaju lub na porównywalnym stanowisku.
Zgodnie z proponowaną regulacją zlikwidowane ma zostać także odrębne postępowanie w sprawie przedłużenie zezwolenia na pracę, które obecnie jest wydawane, gdy pracodawca kontynuuje powierzenie pracy cudzoziemcowi na tym samym stanowisku. W zamian za to – w przypadku zamiaru dalszego zatrudniania cudzoziemca – wydawane mają być zezwolenia na pracę z zachowaniem dotychczasowych ułatwień przewidzianych dla przedłużenia zezwolenia tj. możliwość wykonywania pracy w trakcie procedury, natomiast wniosek miałby być rozpatrywany w pierwszej kolejności.
Zaproponowano także rezygnację z tzw. testu rynku pracy (weryfikacji czy na stanowisko, o które ubiega się cudzoziemiec nie ma wśród bezrobotnych Polaka o podobnych kompetencjach). Z szacunków Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej (MRiPS) wynika, że testowi rynku pracy podlega ok. 10% zatrudnionych w Polsce cudzoziemców.
Jednocześnie planowane jest wprowadzenie wymogu zatrudniania cudzoziemca na co najmniej 1/4 etatu lub 10 godzin tygodniowo.
Projekt zakłada także elektronizację procedur dotyczących dostępu cudzoziemców do rynku pracy.
„Projektowane rozwiązania mogą wpłynąć korzystnie na uzupełnianie niedoborów na rynku pracy, które od kilku lat stanowią jedną z najważniejszych barier rozwoju firm, w tym dużych przedsiębiorstw i będą się pogłębiać z powodu niekorzystnych trendów demograficznych, szczególnie silnych w populacji osób w wieku produkcyjnym, mobilnym” – czytamy w ocenie skutków regulacji (OSR).
Przewiduje się, że zmiany wprowadzone przepisami niniejszego aktu pozytywnie wpłyną na wielkość zatrudnienia w podmiotach objętych oddziaływaniem regulacji z uwagi na proponowane rozwiązania ułatwiające powierzenie pracy cudzoziemcom przez pracodawców przez ujednolicenie dokumentów dopuszczających do rynku pracy, zrównoważenie pracy instytucji realizujących przepisy o zatrudnieniu cudzoziemców, a tym samym przyspieszenie procedur. Proponowane rozwiązania mają zachęcić do pracy i pobytu w Polsce na dłuższy czas, minimalizując zjawisko wahadłowości, które dominuje w obecnym modelu migracyjnym, wskazano.
Jak podaje MRPiS cudzoziemcy stanowią obecnie ok. 6% zatrudnionych w Polsce (ok. 1 mln).
Źródło: ISBnews