Planujesz otworzyć biznes? A może masz już firmę i chcesz rozszerzyć działalność? Sklep internetowy to ożywcze posunięcie, na które decyduje się coraz więcej przedsiębiorców. W tym artykule przyjrzymy się statystykom z rynku e-commerce, a także przedstawimy sposoby, jak uruchomić własny e-sklep.
Czy warto otworzyć sklep online?
Rynek handlu internetowego przeżył mocną metamorfozę w okresie pandemii. Wielu konsumentów przekonało się, że zakupy online zajmują mniej czasu i są wygodne. Jak pokazują najświeższe badania Gemius Polska, 77% internautów kupuje w Internecie. Co ważne, aż 75% wybiera polskie sklepy internetowe.
Statystyki potwierdzają, że przyzwyczajenia konsumenckie zaczynają się ugruntowywać. Klienci lubią mieć dostęp do oferty przez całą dobę, cenią sobie to, że nie muszą wychodzić z domu, żeby zrobić zakupy, a ponadto ceny w sklepach online często są niższe niż w tych stacjonarnych.
A co Ty jako przedsiębiorca zyskujesz, otwierając sklep internetowy?
- nowy kanał sprzedaży dostępny przez całą dobę,
- szansę na pokazanie się nowym klientom,
- nieograniczone geograficznie pole działania,
- narzędzie do analizy zachowań konsumentów,
- większą rozpoznawalność na branżowym rynku.
Jak założyć sklep internetowy?
Sklep internetowy to po prostu strona WWW umożliwiająca kupowanie produktów lub zamawianie usług. Klient wchodzi na witrynę, przegląda ofertę, wybiera z niej interesujące go pozycje i wrzuca je do wirtualnego koszyka.
Żeby proces zakupowy mógł się odbyć, potrzebujesz platformy e-commerce, czyli oprogramowania umożliwiającego zarządzenie sklepem internetowym.
Na rynku dostępne są 4 rodzaje takich platform:
- platformy Open-Source,
- platformy SaaS („chmurowe”),
- platformy licencjonowane,
- platformy dedykowane.
Każda z nich ma swoje zalety i wady. Przyjrzyjmy się im bliżej.
1. Platformy Open-Source
Zalety:
- płacisz tylko za hosting (miejsce na serwerze, na którym znajduje się e-sklep),
- masz wiele możliwości rozbudowy swojego sklepu internetowego,
- masz dostęp do kodu źródłowego, więc możesz go zmieniać i ulepszać,
- twórcy stale aktualizują oprogramowanie,
- dostępne są liczne moduły i gotowe szablony graficzne.
Wady:
- w przypadku niektórych operatorów: brak pomocy technicznej,
- wielość rozwiązań sprawia, że zdarzają się wadliwe moduły i szablony.
Kiedy wybrać platformę Open-Source?
Gdy jesteś małą lub średnią firmą i zamierzasz rozwijać swoją działalność online w przyszłości. Dostępne rozwiązania to np. Prestashop i WooCommerce.
2. Platformy SaaS
Zalety:
- często w cenie znajduje się hosting,
- relatywnie szybki czas wdrożenia sklepu,
- wiele wbudowanych integracji i funkcjonalności.
Wady:
- brak możliwości wprowadzania indywidualnych rozwiązań,
- brak dostępu do kodu źródłowego,
- trudność w przypadku przenoszenia sklepu na inną platformę,
- operator (nie Ty) jest właścicielem sklepu.
Kiedy wybrać platformę SaaS?
Kiedy potrzebujesz sklepu internetowego „na już” i nie zamierzasz znacznie rozwijać go w przyszłości. Dostępne rozwiązania to np. Shoper i Shoplo.
3. Platformy licencjonowane
Zalety:
- możliwość prezentacji olbrzymiego asortymentu,
- liczne możliwości rozbudowy sklepu,
- wysoka gwarancja bezpieczeństwa.
Wady:
- relatywnie wysoka cena,
- długi czas realizacji.
Kiedy wybrać platformę licencjonowaną?
Jeśli prowadzisz dużą firmę, która dysponuje szeroką ofertą i ma pokaźne fundusze na rozwój działalności online.
4. Platformy dedykowane
Zalety:
- możliwość realizacji specjalnych potrzeb,
- bardzo wysoka gwarancja bezpieczeństwa.
Wady:
- duży koszt,
- uzależnienie od twórcy sklepu,
- konieczność ciągłego rozwoju systemu.
Kiedy wybrać platformę dedykowaną?
Gdy Twoja branża wymaga specjalnej prezentacji produktów i inne rozwiązania nie są w stanie Ci tego zapewnić.
O czym pamiętać przy budowie e-sklepu?
Wybór odpowiedniej platformy e-commerce to często pierwszy krok. Później trzeba zadbać o wszystkie elementy, bez których sklep internetowy nie może prawidłowo i skutecznie funkcjonować.
- Integracje
Kluczowe są tu integracje z kurierami oraz systemami płatności. Im więcej klient ma możliwości, tym lepiej. Jak pokazują ostatnie badania najpopularniejsza forma dostawy to paczkomat. Jeśli chodzi o płatności, użytkownicy najczęściej wybierają szybki przelew przez system płatności (np. Przelewy24). - Bezpieczeństwo
Ponadto nie możesz zapominać o bezpieczeństwie. Transakcje internetowe trzeba traktować z największą powagą. Spokój i zaufanie gwarantuje certyfikat SSL, który szyfruje przesyłane dane. - Responsywność
Nie jest tajemnicą, że coraz częściej robimy zakupy przy pomocy telefonu. Dlatego Twój sklep powinien wyświetlać się dobrze na wszystkich rodzajach urządzeń: od PC-ta, przez laptopa, po smartfon. - Pozycjonowanie, czyli SEO
Nawet najlepsza oferta nie będzie przynosić zysków, jeśli będzie niewidoczna. Dlatego koniecznie zadbaj o pozycjonowanie swojego sklepu internetowego: optymalizację treści, optymalizację techniczną oraz wartościowe linki zewnętrzne.
Kiedy skorzystać z usług profesjonalistów?
Jak widzisz, budowa własnego sklepu internetowego składa się z wielu wyzwań i decyzji. Nic więc dziwnego, że właściciele firm mają w głowie mętlik. Często najlepszym rozwiązaniem jest nawiązanie współpracy z profesjonalistami, którzy zaoszczędzą Twój czas i zbudują sklep zgodny z oczekiwaniami dzisiejszych użytkowników.
Jednym z ciekawszych rozwiązań na rynku jest WeNet. To certyfikowana agencja PrestaShop w Polsce. Firma stworzyła już ponad 120 sklepów internetowych. Jeśli nie masz czasu ani możliwości samodzielnie zbudować witryny e-commerce, zgłoś się do doradców internetowych i zacznij rozwijać swoją firmę już dziś!
WeNet zajmuje się budową sklepu, a także wyborem domeny i hostingu. Dba o bezpieczeństwo, jak również o prawidłowe wprowadzenie integracji sprzedażowych. Cenę wybranego przez siebie rozwiązania poznasz na samym początku, w trakcie pierwszych kluczowych ustaleń.
Artykuł sponsorowany